* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Hrad by byl bez lanovky dost odříznutý

Královský hrad Bezděz se vypíná nad krajinou tak pyšně jako málokterý jiný. Ale za svou výjimečnou polohu na téměř 600 metrů vysokém kopci platí daň - po příkré kamenité cestě se na hrad nevysoukají ani moderní terénní automobily. Bezděz patří již od svého založení ve 13. století k nejhůře přístupným hradům v Čechách a jediným dopravním spojením s civilizací je nákladní lanovka.
„K dopravě těžkých břemen na Bezděz slouží šestadvacátým rokem. Její předchůdkyně však vznikla již za Albrechta z Valdštejna v době, kdy se pokoušel z hradu vybudovat pevnost,“ řekl kastelán Jan Jurička. Na Bezdězu pracuje od roku 1983 a o jiné podobné lanovce na českých památkách neví. Lanovka s vozíkem uveze bezmála půl tuny a letos se šine nahoru a dolů neobvykle často. Na Bezdězu totiž vyrůstá nové zázemí pro turisty. Lanovka vyvážela k hradu osmimetrové trámy nebo šestimetrové lešenářské trubky. Ve vozíku se dostávaly na kopec betonové cihly, cement, vápno i písek.
„V poslední době jezdila nahoru a dolů až šestnáctkrát za den. Cesta tam a zpátky trvá lanovce kolem patnácti minut,“ podotkl Jurička. Současná nákladní lanovka vozí na hrad i potraviny a nápoje pro občerstvení turistů. Před vystoupením skupin historického šermu dopravuje nahoru těžká brnění, helmice, kanony, halapartny nebo meče. „Lidé v ní ale jezdit nesmí - s jedinou výjimkou. Při pravidelných kontrolách do vozíku nasedá revizní technik,“ upozornil Jurička. Lanovka je dlouhá 139 metrů. Za 26 let se ocitla jenom dvakrát mimo provoz. Bezděz, který vznikl v druhé polovině 13. století, loni navštívilo 67 000 lidí.

(MF Dnes - ČTK)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku