|
Správě Šumavy po 13
letech nevadí lanovka
Lanovce z Nové Pece
do lyžařského areálu Hochficht se Správa Národního parku Šumava už nebrání.
Poprvé po 13 letech dala zelenou řešení, které by umožnilo zajistit přepravu
turistů mezi rakouskou a českou částí hor. Má však podmínku: lanovka nebude
hlučná a lidé ji budou moci využívat po celý rok. Ve hře stále zůstávají i další
varianty. Návštěvníky Šumavy by mohly vozit například ekologické autobusy nebo
elektrická dráha. Na všech těchto možnostech se včera shodli zástupci kraje,
starostové obcí a vedení správy parku. „Nyní si necháme zpracovat odbornou
studii, která nám pomůže vybrat nejšetrnější, nejefektivnější a nejlevnější
řešení,“ řekl jihočeský hejtman Jiří Zimola.
Stejně jako ostatní účastníci jednání označil jeho výsledek za průlomový.
Společně se nyní chtějí obrátit na ministerstvo životního prostředí, které
projektu doposud bránilo. Zimola doufá, že úřad svůj názor na dopravu turistů na
Hochficht konečně změní. „Dokud nebudeme znát výsledky studie, nemůžeme vyloučit
žádnou variantu, tedy ani lanovku. Třeba někdo přijde s takovým řešením, které
vyhoví všem kritériím ochrany přírody,“ podotkl ředitel správy parku František
Krejčí. Stavbu zhruba 2,5 kilometru dlouhé lanové dráhy z Klápy na vrchol
Reischelberg nejvíce podporuje Horní Planá a další obce v okolí. Plánský
starosta Jiří Hůlka tvrdí, že to je jediný způsob, jak vyřešit vysokou
nezaměstnanost a celkový pokles rozvoje této části Lipenska.
Právě zimní měsíce jsou pro místní, z nichž většina pracuje v turistickém ruchu,
nejkrušnější. Tehdy jim, na rozdíl od léta, kdy ke břehům Lipenského jezera míří
tisíce návštěvníků, nemá oblast co nabídnout. Mnoho penzionů majitelé raději
zavřou a zhruba každý pátý člověk se ocitá bez práce. Hotely, které chtějí zimu
přežít, musejí své hosty na Hochficht vozit. Zatímco teď trvá cesta autem z
Horní Plané do rakouského lyžařského areálu přes hraniční přechod Zvonková
zhruba hodinu, lanovka by ji zkrátila na 20 minut.
Podle průzkumů přitom za sezonu po úzké zničené silnici jezdí tam a zpět 90
kilometrů až 80 tisíc lidí. Mnozí si přitom zkracují cestu přes zamrzlou hladinu
Lipna.
Stavba lanové dráhy do Rakouska by si vyžádala zhruba čtvrt miliardy korun.
„Stojí o ni nejen soukromí investoři ze zahraničí, ale i čeští zájemci. V
ideálním případě by mohlo dojít k jejich propojení,“ řekl starosta Hůlka. Místní
obyvatelé, podnikatelé i turisté už na podporu lanovky podepisovali dvě petice
adresované vládě a ministerstvu. Celkem se pro ni vyjádřilo okolo deseti tisíc
lidí. „Sběr podpisů bude pokračovat i přes zimu. Protestní archy chceme odevzdat
až po volbách,“ dodal Hůlka.
(MF Dnes - Lenka
Zimmelová)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|