
|
Filipovice spustí
další lanovku
K jesenickým
areálům, kde místo vleku mohou lyžaři jezdit na vrcholy hor lanovkou, přibude i
Skipark ve Filipovicích. Novou lanovku by tam chtěli pro lyžaře otevřít ještě do
zahájení zimní sezony. „Současné teplé počasí sice lyžování nepřeje, ale nám teď
vyhovuje. Do zahájení zimní sezony bychom měli stihnout uvést lanovku do
provozu,“ řekl spolumajitel filipovického střediska Miroslav Páral. Podle něj
nyní dělníci dokončují práci na pohonné stanici.
„Zvolili jsme netradiční řešení. Stanice má podobu stylového domu, ve kterém je
ukryt celý pohonný systém lanové dráhy. Pro návštěvníka to znamená, že jej
rozjezdový pás doveze do zastřešeného prostoru, kde v klidu nasedne na sedačku a
nepocítí ani nepříznivé vlivy počasí,“ vysvětlil Páral. V areálu také dokončují
trafostanici, zasněžovací systém pro nový čtyřsetmetrový úsek a parkoviště. Za
několik dnů začnou ve středisku s montáží dopravního lana, na kterém budou
upevněny sedačky. „Konce lana se musí složitě zaplétat. Jde o náročnou práci,
protože lano musí zvládnout plné zatížení, a to ještě s patřičnou rezervou,“
vysvětlil Páral. Pokud bude počasí přát i nadále, sedačky by se mohly začít na
lanovku montovat ve druhém prosincovém týdnu. „Následně provedeme zátěžové
zkoušky, kdy budeme nahoru vozit pytle s ocelovou drtí, a pokud vše dopadne
dobře, tak po vánočních svátcích zahájíme provoz,“ podotkl Páral. Areál Skipark
ve Filipovicích se nachází na úpatí Červené hory v nadmořské výšce 670-900
metrů. Původně měla stát ve středisku nová čtyřsedačková lanovka. Místo ní ale
bude jen dvousedačková, která už byla v provozu v jednom z alpských středisek.
„Bohužel jsme nedosáhli na dotace z Evropské unie, které u této investice hrály
stěžejní roli. Středisko jsme ale i přesto chtěli posunout kupředu, takže jsme
zvolili ekonomicky přijatelnější variantu, kterou je repasovaná dvousedačková
lanová dráha,“ vysvětlil Páral. Ta přijde na osmnáct milionů korun. Lanovka
vyveze za hodinu na svah třináct set lidí.
„I když jde o repasované zařízení, je lanovka výrazně modernizována. Má nové
sedačky, rozjezdový pás a nový řídicí elektronický systém,“ popsal Páral. Spolu
s výstavbou lanovky se podařilo majitelům prodloužit dvě sjezdovky na téměř
dvojnásobek dosavadní délky. Modrá bude mít nově 1250 metrů a červená jeden
kilometr. „Vedle výstavby lanovky je prodloužení sjezdovek velmi důležité.
Jejich délkou se nyní dostáváme vysoko nad jesenický průměr,“ podotkl Páral.
(MF Dnes - Rostislav
Hányš)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|