|
Na Neklidu už stojí
lanovka
Událost, na kterou
čekali lyžaři mířící do Krušných hor desítky let, je konečně tady. V lyžařském
areálu Neklid už technici připevňují postupně všech 168 sedaček na lano natažené
na nových sloupech podél nejdelší sjezdovky, aby tak udělali pomyslnou tečku za
stavbou první lanové dráhy nad Božím Darem. Příští týden čekají zařízení
provozní zkoušky. Den D, kdy se rozjede pro veřejnost, ještě není pevně
stanoven. Bude záležet na výsledku zkoušek a vydání všech potřebných povolení.
„Máme asi týden zpoždění, ale chtěli bychom, aby lanovka začala vozit první
návštěvníky se začátkem Vánoc,“ uvedl vedoucí lyžařského areálu na Neklidu
Otakar Štika.
Trvalo to desítky let Trojsedačková lanovka bude největší novinkou letošní zimní
sezony v Krušných horách. „Je to také v Karlovarském kraji víc než padesát let
po spuštění lanovky na Klínovec první podobná investice,“ podotkl Otakar Štika.
Zatímco dráha na Klínovec je jednosedačková, lanovka na Neklidu bude vozit už
tento měsíc pasažéry po třech. Zařízení vyšlo na dvacet milionů korun.
Technologické zázemí je nové, základní konstrukce nikoli. Je docela možné, že
nově instalované sedačky už dopravovaly na vrchol sjezdovky také některé
tuzemské lyžaře, a to v lyžařském středisku Söll poblíž rakouského Kitzbühlu.
Trojsedačka vede napravo podél nejdelšího vleku na Neklidu, kotvy tisícovky.
Zařízení je schopné po kilometr dlouhé trase přepravit až 1900 lidí za hodinu.
„V praxi to bude o něco méně, lanovku budou využívat i začátečníci a děti, proto
bude kapacita nižší. Sedačky pojedou rychlostí dva metry za sekundu, tedy
přibližně stejně rychle jako vedlejší kotva,“ poznamenal Štika s tím, že lyžaři
budou nasedat přímo ze země a nikoli z nájezdného pásu, jako například na
lanovce u klínoveckého hotelu Nástup.
Už na první pohled má novinka jednu vadu na kráse. Při jízdě nebude možné využít
plastový kryt. Provozovatelé vysvětlují, že by při zakoupení sedaček s kryty
cena lanovky neúměrně stoupla. „Nemyslím ale, že vítr bude zásadně vadit. V
posledních letech vane v jihozápadně položeném areálu různými směry. Je to cena
za vyšší komfort přepravy, kdy se méně zdatní lyžaři nebudou muset dřít na
kotvě,“ míní Štika.
Díky lanovce bude možné vyvézt nahoru rychleji více lyžařů než dosud. Přepravní
kapacita se podle odhadu provozovatelů areálu zvýší z nynějších 3500 osob za
hodinu až na 4500. „Teoreticky by tak u vleků měly zmizet fronty. I když díky
lanovce patrně lyžařů přijede o něco víc,“ uvažuje vedoucí. Kotva tisícovka
zůstane v areálu dál, ale nejspíš nebude jezdit stále. Puštěna by měla být
tehdy, pokud budou u lanovky fronty. „Její provoz se bude řídit zájmem lyžařů,“
poznamenal Štika. Ani větší zájem návštěvníků o návštěvu areálu Neklidu by podle
Štiky neměl vést k častějším kolizím na sjezdovkách. Ta nejdelší měří dvanáct
set metrů. Dosud se často stávalo, že dole u vleku stály půlhodinové fronty a
sjezdovky byly poloprázdné. „Teď se lyžaři a snowboardisté víc rozptýlí. Myslím,
že sjezdovky jsou dostatečně široké,“ uvedl Štika. Oproti loňsku bude letos
širší také dojezd u sjezdovky Moser.
(MF Dnes - Josef
Šorfa)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|