* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Na Neklidu už stojí lanovka

Událost, na kterou čekali lyžaři mířící do Krušných hor desítky let, je konečně tady. V lyžařském areálu Neklid už technici připevňují postupně všech 168 sedaček na lano natažené na nových sloupech podél nejdelší sjezdovky, aby tak udělali pomyslnou tečku za stavbou první lanové dráhy nad Božím Darem. Příští týden čekají zařízení provozní zkoušky. Den D, kdy se rozjede pro veřejnost, ještě není pevně stanoven. Bude záležet na výsledku zkoušek a vydání všech potřebných povolení. „Máme asi týden zpoždění, ale chtěli bychom, aby lanovka začala vozit první návštěvníky se začátkem Vánoc,“ uvedl vedoucí lyžařského areálu na Neklidu Otakar Štika.
Trvalo to desítky let Trojsedačková lanovka bude největší novinkou letošní zimní sezony v Krušných horách. „Je to také v Karlovarském kraji víc než padesát let po spuštění lanovky na Klínovec první podobná investice,“ podotkl Otakar Štika. Zatímco dráha na Klínovec je jednosedačková, lanovka na Neklidu bude vozit už tento měsíc pasažéry po třech. Zařízení vyšlo na dvacet milionů korun. Technologické zázemí je nové, základní konstrukce nikoli. Je docela možné, že nově instalované sedačky už dopravovaly na vrchol sjezdovky také některé tuzemské lyžaře, a to v lyžařském středisku Söll poblíž rakouského Kitzbühlu. Trojsedačka vede napravo podél nejdelšího vleku na Neklidu, kotvy tisícovky. Zařízení je schopné po kilometr dlouhé trase přepravit až 1900 lidí za hodinu. „V praxi to bude o něco méně, lanovku budou využívat i začátečníci a děti, proto bude kapacita nižší. Sedačky pojedou rychlostí dva metry za sekundu, tedy přibližně stejně rychle jako vedlejší kotva,“ poznamenal Štika s tím, že lyžaři budou nasedat přímo ze země a nikoli z nájezdného pásu, jako například na lanovce u klínoveckého hotelu Nástup.
Už na první pohled má novinka jednu vadu na kráse. Při jízdě nebude možné využít plastový kryt. Provozovatelé vysvětlují, že by při zakoupení sedaček s kryty cena lanovky neúměrně stoupla. „Nemyslím ale, že vítr bude zásadně vadit. V posledních letech vane v jihozápadně položeném areálu různými směry. Je to cena za vyšší komfort přepravy, kdy se méně zdatní lyžaři nebudou muset dřít na kotvě,“ míní Štika.
Díky lanovce bude možné vyvézt nahoru rychleji více lyžařů než dosud. Přepravní kapacita se podle odhadu provozovatelů areálu zvýší z nynějších 3500 osob za hodinu až na 4500. „Teoreticky by tak u vleků měly zmizet fronty. I když díky lanovce patrně lyžařů přijede o něco víc,“ uvažuje vedoucí. Kotva tisícovka zůstane v areálu dál, ale nejspíš nebude jezdit stále. Puštěna by měla být tehdy, pokud budou u lanovky fronty. „Její provoz se bude řídit zájmem lyžařů,“ poznamenal Štika. Ani větší zájem návštěvníků o návštěvu areálu Neklidu by podle Štiky neměl vést k častějším kolizím na sjezdovkách. Ta nejdelší měří dvanáct set metrů. Dosud se často stávalo, že dole u vleku stály půlhodinové fronty a sjezdovky byly poloprázdné. „Teď se lyžaři a snowboardisté víc rozptýlí. Myslím, že sjezdovky jsou dostatečně široké,“ uvedl Štika. Oproti loňsku bude letos širší také dojezd u sjezdovky Moser.

(MF Dnes - Josef Šorfa)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku