* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Bez dotace lanovka nebude

Příští rok bude pro lanovou dráhu na Sněžku patřit k nejdůležitějším v její šedesátileté historii. Radnice v Peci pod Sněžkou se konečně dozví, jestli získá evropskou dotaci na výstavbu nové kabinové lanovky, bez níž není schopna nákladnou investici zaplatit. „Bude to buď, anebo. Je to velký objem peněz a v evropském programu, z něhož chceme čerpat, jich zase tolik jako třeba pro oblast životního prostředí není. Pokud se žádostí neuspějeme příští rok, další příležitost se bude hledat velice obtížně,“ uvedl Drahoslav Chudoba z firmy Dabona, která pecké radnici pomáhá připravovat žádosti o peníze z fondů Evropské unie.
Krkonošské středisko už má na stavbu nové kabinové lanovky na Sněžku stavební povolení a nyní připravuje podklady pro zpracování žádosti o evropskou dotaci, kterou chce podat v prvním čtvrtletí příštího roku. Jestli v konkurenci mnoha dalších projektů uspěla, by se měla Pec dozvědět přibližně do prázdnin. „Bez evropské dotace nejsme schopni novou lanovku postavit. Kvůli přísné ochraně přírody můžeme na vrchol Sněžky vyvážet jen omezený počet lidí. Pokud by tyto limity neexistovaly, mohli bychom si klidně vzít na veškeré náklady úvěr a ten bez problémů splácet,“ vysvětlil pecký starosta Alan Tomášek. Při omezení kapacity na 250 lidí za hodinu je však radnice schopna vydělat na splácení úvěru vysokého maximálně 75 milionů korun. Zbývajících 250 milionů musí získat jinde.
„To je také pro přiznání čtvrtmiliardové dotace z evropských fondů náš nejsilnější argument. Rovněž je třeba vzít v úvahu, že na vrchol Sněžky nemáme z naší strany jiné dopravní spojení, na rozdíl od Poláků, kteří mohou nahoru vyjet auty. Pro nás je jediným dopravním zařízením stařičká lanovka a kdyby se s ní něco stalo, byla by to katastrofa,“ řekl starosta. Kvůli zvýšení šance na získání evropské dotace Pec původní projekt už několikrát upravila, aby náklady z původních 420 milionů korun srazila co nejníž. Naposledy o něco zmenšila rozměry nové dolní stanice u Lesovny a zjednodušila její architektonický vzhled. Kvůli úspoře dalších desítek milionů korun se město nedávno stalo plátcem daně z přidané hodnoty. „Teď jsme asi na 320 milionech. Pokud dotaci získáme, jsme schopni na konci příštího roku zahájit stavbu nové dolní stanice u Lesovny a v roce 2011 současnou lanovku zrekonstruovat namoderní zařízení se čtyřmístnými kabinkami,“ uvedl Tomášek.
Lanová dráha na Sněžku letos oslavila šedesátiny, je tak nejstarším zařízením svého druhu v Evropě. Nová lanovka bude mít prosklené kabinky, které se budou pohybovat dvakrát rychleji než dnešní sedačky. Trasu z Pece až na vrchol Sněžky tedy urazí zhruba za čtvrt hodiny. Přesto nová lanovka za hodinu přepraví jen 250 lidí, což je stejný počet turistů jako dnes. To je hlavní podmínka správců Krkonošského národního parku, kteří se stavbě nového zařízení až na vrchol nejvyšší české hory dlouho bránili. Zlom nastal v roce 2007, kdy se ochranáři s peckou radnicí nakonec dohodli, že lanovka na vrchol povede. Souhlas správců parku je však platný pouze za předpokladu, že investor splní víc než dvacet dalších podmínek. Před započetím stavby například musí nechat zpracovat podrobný botanický průzkum, beton k novým patkám stožárů budou stavbaři dopravovat pouze vrtulníkem, staré sloupy rozebírat jen pomocí ručních nástrojů a rýhy pro kanalizaci z Růžové hory do Pece pod Sněžkou hloubit ručně.

(MF Dnes - Ivan Truhlička)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku