|
Bez dotace lanovka
nebude
Příští rok bude pro lanovou dráhu na Sněžku patřit k nejdůležitějším v její
šedesátileté historii. Radnice v Peci pod Sněžkou se konečně dozví, jestli získá
evropskou dotaci na výstavbu nové kabinové lanovky, bez níž není schopna
nákladnou investici zaplatit. „Bude to buď, anebo. Je to velký objem peněz a v
evropském programu, z něhož chceme čerpat, jich zase tolik jako třeba pro oblast
životního prostředí není. Pokud se žádostí neuspějeme příští rok, další
příležitost se bude hledat velice obtížně,“ uvedl Drahoslav Chudoba z firmy
Dabona, která pecké radnici pomáhá připravovat žádosti o peníze z fondů Evropské
unie.
Krkonošské středisko už má na stavbu nové kabinové lanovky na Sněžku stavební
povolení a nyní připravuje podklady pro zpracování žádosti o evropskou dotaci,
kterou chce podat v prvním čtvrtletí příštího roku. Jestli v konkurenci mnoha
dalších projektů uspěla, by se měla Pec dozvědět přibližně do prázdnin. „Bez
evropské dotace nejsme schopni novou lanovku postavit. Kvůli přísné ochraně
přírody můžeme na vrchol Sněžky vyvážet jen omezený počet lidí. Pokud by tyto
limity neexistovaly, mohli bychom si klidně vzít na veškeré náklady úvěr a ten
bez problémů splácet,“ vysvětlil pecký starosta Alan Tomášek. Při omezení
kapacity na 250 lidí za hodinu je však radnice schopna vydělat na splácení úvěru
vysokého maximálně 75 milionů korun. Zbývajících 250 milionů musí získat jinde.
„To je také pro přiznání čtvrtmiliardové dotace z evropských fondů náš
nejsilnější argument. Rovněž je třeba vzít v úvahu, že na vrchol Sněžky nemáme z
naší strany jiné dopravní spojení, na rozdíl od Poláků, kteří mohou nahoru vyjet
auty. Pro nás je jediným dopravním zařízením stařičká lanovka a kdyby se s ní
něco stalo, byla by to katastrofa,“ řekl starosta. Kvůli zvýšení šance na
získání evropské dotace Pec původní projekt už několikrát upravila, aby náklady
z původních 420 milionů korun srazila co nejníž. Naposledy o něco zmenšila
rozměry nové dolní stanice u Lesovny a zjednodušila její architektonický vzhled.
Kvůli úspoře dalších desítek milionů korun se město nedávno stalo plátcem daně z
přidané hodnoty. „Teď jsme asi na 320 milionech. Pokud dotaci získáme, jsme
schopni na konci příštího roku zahájit stavbu nové dolní stanice u Lesovny a v
roce 2011 současnou lanovku zrekonstruovat namoderní zařízení se čtyřmístnými
kabinkami,“ uvedl Tomášek.
Lanová dráha na Sněžku letos oslavila šedesátiny, je tak nejstarším zařízením
svého druhu v Evropě. Nová lanovka bude mít prosklené kabinky, které se budou
pohybovat dvakrát rychleji než dnešní sedačky. Trasu z Pece až na vrchol Sněžky
tedy urazí zhruba za čtvrt hodiny. Přesto nová lanovka za hodinu přepraví jen
250 lidí, což je stejný počet turistů jako dnes. To je hlavní podmínka správců
Krkonošského národního parku, kteří se stavbě nového zařízení až na vrchol
nejvyšší české hory dlouho bránili. Zlom nastal v roce 2007, kdy se ochranáři s
peckou radnicí nakonec dohodli, že lanovka na vrchol povede. Souhlas správců
parku je však platný pouze za předpokladu, že investor splní víc než dvacet
dalších podmínek. Před započetím stavby například musí nechat zpracovat podrobný
botanický průzkum, beton k novým patkám stožárů budou stavbaři dopravovat pouze
vrtulníkem, staré sloupy rozebírat jen pomocí ručních nástrojů a rýhy pro
kanalizaci z Růžové hory do Pece pod Sněžkou hloubit ručně.
(MF Dnes -
Ivan Truhlička)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|