
|
Propojí lanovka
Harrachov s Rokytnicí?
Propojí Rokytnici
nad Jizerou a Harrachov lanovka? Správa Krkonošského národního parku proti tomu
nemá zásadní námitky, s celoročním provozem lanovky na Lysou horu však stále
nesouhlasí. „Chceme podpořit propojení Rokytnice s Harrachovem lanovkami i další
projekty sjezdového lyžování. Nové lanovky nabídnou nová pracovní místa,
vzniknou nové prostory a potřeby pro další služby, třeba občerstvení. To bude
jenom dobře,“ uvedl v diskusi s rokytnickými zastupiteli ředitel Krkonošského
národního parku Jan Hřebačka. Postoj ochranářů je pro ambiciózní projekt obou
horských středisek velmi důležitý. Pokud vyjde příznivě i hodnocení vlivu na
životní prostředí, propojovací lanovky budou moci obě města zahrnout do svých
územních plánů. Na finančně náročný projekt se pak mohou pokusit získat peníze z
evropských fondů.
První část budoucího lanovkového propojení z rokytnického Studenova přes Janovu
skálu do harrachovského Rýžoviště by mohla stát již kolem roku 2012. Půjde o
novou jeden a půl kilometrovou lanovku, která nahradí stávající dožité vleky na
Studenově. Podle ředitele rokytnického Spartaku Petra Cee bude výstavba záležet
na možnosti získání dotace, o kterou Spartak může požádat do 29. ledna. Zatím co
k zimním činnostem v nižších zónách Krkonošského národního parku nemají
ochranáři vážnějších připomínek, v první – nejpřísněji chráněné zóně nic dalšího
povolovat nechtějí. Rokytničtí díky tomu již deset let marně usilují o celoroční
provoz lanovky na Lysou horu. „V posledních letech tu došlo k úbytku tisíce
pracovních míst, průmysl skomírá a cestovní ruch by mohl přinést oživení
Rokytnice. Navíc letní provoz lanovky je ekologičtější než vjezd autobusů na
Zlaté návrší,“ shrnul starosta Petr Matyáš argumenty obyvatel pro celoroční
provoz lanovky.
I když se ještě nerozhodlo a správa parku je přístupná k jednání, příští léto
lanovka na Lysou horu opět nepojede. „Máme zpracováno několik variant, které
necháme posoudit nezávislými odborníky. Výsledky budou zřejmě až v srpnu, pak
budeme znovu jednat,“ uvedl Hřebačka. Jednou ze zvažovaných variant je posunutí
horní stanice lanovky níž, mimo nejpřísněji chráněnou zónu. To je však pro
místní zcela nepřijatelné, protože by tím utrpěla zimní přitažlivost lyžařského
areálu Horní Domky. Lanovka na Lysou horu byla zkolaudována v roce 1997 s
podmínkou pouze zimního provozu. S odstupem doby se rozhodnutí o povolení
lanovky zdá jako chyba. „Už dva roky po kolaudaci se objevila žádost o letní
provoz,“ podotkl Jindřich Sýkora, vedoucí odboru státní správy parku. Ochránci
přírody považují vrchol Lysé hory za skutečný klenot a obávají se masivního
náporu turistů. Zatímco v zimě křehké miliony let vznikající mrazové půdy chrání
sníh, v létě by je turisté mohli rozšlapat. „Z hlediska přírodních hodnot je to
v České republice to nejcennější území,“ vysvětluje Hřebačka přísný postoj
parku. Řešením by mohly být takzvané povalové chodníky, což jsou dřevěné
chodníky umístěné nad terénem. Na to, zda někdo nechodí tam, kde nemá, by přes
sezonu dohlíželi najatí strážci.
(MF Dnes - Jaroslav
Hoření)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|