|
Propojení lanovkou?
Jen sen
Dlouhých pětaosmdesát let vozí kabinková lanovka lyžaře na horu Fichtelberg na
německé straně Krušných hor. Sloužit bude ještě dva roky. Potom ji musí Němci
vyměnit za jinou a s ní zrekonstruovat i celý rozsáhlý a oblíbený lyžařský
areál. To vyjde sousedy z Německa na několik desítek milionů euro. A protože
budou mít sami co dělat utáhnout tuto obrovskou investici, o dlouhá léta
plánovaném propojení Fichtelbergu s nedalekým Klínovcem na České straně visutou
lanovkou prozatím nemůže být ani řeč. Díky propojení areálu na Klínovci u Božího
Daru a právě na Fichtelbergu měla vzniknout největší lyžařská oblast od Baltu po
Alpy, a to jak rozlohou, tak kapacitou. Jen na české straně by vleky podle plánů
svezly až 25 tisíc lidí za hodinu. Projekt se měl rozjet od roku 2020. „S přímým
propojením Fichtelbergu a Klínovce přišla kdysi německá strana,“ řekl starosta
Božího Daru Jan Horník.
Aby se tyto plány mohly zrealizovat, hovoří se o půl miliardě korun.
„Nejpodstatnější by potom bylo zaplatit provozní náklady a udržet tak areál v
provozu,“ upřesnil Horník. Podle oberwiesenthalského starosty Mirko Ernsta jsou
nynější prvořadou prioritou opravy stávajících vleků. „Některé naše vleky jsou
dvacet let staré. Další jsou pak z roku 1963. Kabinkové lanovce je v těchto
dnech dokonce 85 let. V roce 2011 ji musíme vyřadit z provozu. Měnit budeme i
elektronické řízení, obecně lana v areálu i na dalších vlecích a podobně. Podle
odhadů nová lanovka vyjde na minimálně osm milionů euro. Dotace je přitom asi
třetinová. Investice do celé naší lyžařské oblasti vyjde na 30 až 40 milionů
euro. Z tohoto důvodu propojení obou hor, které by vyšlo na více jak půl
miliardy korun, odpadá,“ uvedl Ernst s tím, že o propojení uvažovaly soukromé
společnosti a kdyby na projekt peníze sehnaly, města v Česku i Německu by jim
nebránila.
Plány byly ale ještě honosnější. Veřejně prospěšná společnost Klínovec Fuchsloch
vloni hovořila o tom, že ve zmiňované oblasti mezi Jáchymovem, Božím Darem,
Klínovcem, Loučnou a Oberwiesenthalem, by se dalo jezdit na jednu permanentku, a
to dokonce díky pěti novým sedačkovým lanovkám na české straně a jedné nové v
Německu. „Může tak vzniknout největší lyžařská oblast od Baltu po Alpy. Jen na
české straně by měly vleky svézt až 25 tisíc lidí za hodinu,“ plánoval vloni v
dubnu Miroslav Schimmer, šéf veřejně prospěšné společnosti Klínovec Fuchsloch.
Investice by v tomto o něco rozšířeném projektu dosáhla 900 milionů korun. Další
plány ale už nyní mají konkrétnější a reálnější podobu. Lyžaři se tak přeci jen
nových sjezdových tratí v okolí Klínovce dočkají. „Jedna z německých lanovek
vedoucí z Fichtelbergu by končila na českém území a odtud by pokračovala z
jednoho místa na Neklid, na Klínovec a na Malý Fichtelberg. To připravujeme.
Němečtí kolegové zpracovávají změnu k územnímu plánu,“ přiblížil Horník. Na
Klínovec povede tříkilometrová lanovka V roce 2016, ale možná už o tři roky
dříve, začne na Klínovec z jižní strany vozit lyžaře nová čtyřsedačková lanová
dráha, která nahradí stávající jednosedačkovou. „Pod lanovkou vznikne úplně nová
sjezdovka, která bude dlouhá tři kilometry. Bude to jedna z nejdelších sjezdovek
v této zemi,“ řekl starosta Jáchymova Bronislav Grulich.
Skiareál Klínovec, který provozuje sjezdové tratě na severní straně Klínovce,
hodlá investovat do projektu zhruba 230 milionu korun. Nová lanovka bude
překonávat převýšení pět set metrů. Začínat bude na centrálním parkovišti
nedaleko Jáchymova. To je v místě nynější dolní stanice. „Kapacita parkoviště
bude čtyři sta vozidel,“ uvedl. Šlo by o jednu z nejdelších sjezdovek v Česku.
Dolní stanice současné lanové dráhy je postavená v osmi stech metrech nad mořem,
horní pak ve výšce 1230 metrů nad mořem. Lanovka, která dopraví cestujícího na
vrchol Klínovce za patnáct minut, je dlouhá 1685 metrů. Za hodinu je schopna
přepravit pouze 400 cestujících. Čtyřsedačková lanovka má být několikanásobně
výkonnější. Vše vyjde na několik desítek milionů korun a Jáchymov se pokusí
sehnat peníze z Unie. Město upustilo od původního projektu, podle kterého měla
lanovka vést až téměř do města. „Byl to nesmyslný záměr, který by projekt jen
prodražil,“ uzavřel Grulich.
(MF Dnes -
Radek Duchoň)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|