
|
Lyžařský areál ve
Zlatých Horách
Ve
Zlatých Horách v Jeseníkách vyrostl v roce 2006 zcela nový lyžařský areál.
V rámci 1. etapy zde byla vedle rekreačního areálu Bohema postavena sjezdovka s
čtyřsedačkovou lanovkou, která byla v té době první čtyřsedačkou v Jeseníkách.
Město Zlaté Hory
se 4300 obyvateli leží v severovýchodní části okresu Jeseník na
hranici s Polskem. Území je z větší části tvořeno Zlatohorskou hornatinou s
nejvyšším vrcholem Příčnou horou (975 m n.m.). Již podle názvu je zřejmé, že se
ve Zlatých
Horách těžilo zlato. Těžba zlata byla od 13. století nedílnou součástí města, po
jejím ukončení v roce 1993 tak bylo nutno hledat jiný zdroj příjmů. Vzhledem
k poloze města Zlaté Hory tak těžbu zlata nahradil logicky turistický ruch. Již
delší dobu se zde nachází rekreační areál Bohema nabízející rozsáhlé ubytovací
možnosti a nejrůznější sportovní vyžití. Návštěvníci dále mohou navštívit
Hornický skanzen, rozhlednu na Biskupské kupě, naučnou stezku na Rejvízu, poutní
místo Maria Hilf, hornickou naučnou stezku, městské hornické muzeum a mnoho
dalších turisticky zajímavých míst, která leží na označených turistických a
cyklistických stezkách. Každoročně se zde konají soutěže v rýžování zlata a v
termínu 16. – 22. srpna 2010 proběhne ve Zlatých Horách Mistrovství světa v
rýžování zlata.
Před několika lety přišel majitel areálu s myšlenkou výrazně oživit turistický
ruch v zimní sezóně výstavbou zcela nového lyžařského areálu, který v této
oblasti citelně chyběl. V minulosti se zde nacházel pouze krátký, 300 m dlouhý
lyžařský vlek na Petrových boudách. Výstavba byla naplánována do 2 etap – jako
první byla v roce 2006 vybudována necelých 1200 m dlouhá neodpojitelná čtyřsedačka s rozběhovým pásem Zlaté louky. Sjezdovka s technickým zasněžováním
a večerním osvětlením se skládá ze dvou částí – zatímco horní prudší část
s délkou 800 metrů uspokojí i náročnější lyžaře, dolní část je vlastně jen
dojezdem k areálu Bohema a dolní stanici lanovky, přesto je však velmi využívána
začátečníky. Přibližně v polovině trasy lanovky se proto nachází jednovětvová
mezistanice, která slouží
pro nástup i výstup. Jednovětvová mezistanice je v českých podmínkách raritou a
najdeme ji jen u dvou našich lanovek – kromě Zlatých Hor je to ještě
dvousedačková lanovka Pláň Východ ve Špindlerově Mlýně. Právě kvůli mezistanice
má lanovka dva provozní režimy – při provozu bez nastupování v mezistanici
dosáhne kapacity 2380 osob/hod při rychlosti 2,6 m/s, při provozu s mezistanicí
pak 2105 osob/hod při rychlosti 2,3 m/s. Dolní poháněcí a napínací stanice je
realizována ve verzi Chairdrive. Horní stanice Zámecký vrch je umístěna
v blízkosti zříceniny hradu Edelštejn. Výstavba lanovky byla zahájena v polovině
července 2006, ke konci října byly vrtulníkem usazeny všechny podpěry. Během
listopadu bylo po dokončení stanic rozvinuto dopravní lano a po úspěšném
vykonání zátěžových zkoušek na začátku prosince byla lanovka předána. Vzhledem
k velmi špatným sněhovým podmínkám v sezóně 2006/07 si mohli první lyžaři v
novém areálu zalyžovat až v polovině března 2007. Celková hodnota 1. etapy
činila 106 mil. Kč, z toho na 65 mil. Kč se podařilo získat dotaci ze Společného
regionálního operačního programu (SROP). Provozovatelem areálu je v současné
době město Zlaté Hory.
O
úpravu sjezdovk y se stará výkonný stroj Kässbohrer PistenBully 300, zasněžování
zajišťuje celkem 5 sněžných děl firmy Areco, která jsou schopna vysněžit celou
sjezdovku za 5-6 dnů. Vysokou kapacitu zasněžovacího systému umožňuje také uměle
vybudovaná retenční nádrž s kapacitou 9000 m³ v dolní části střediska.
Občerstvení zajišťuje venkovní
bufet u dolní
stanice, přilehlý areál Bohema pak zajišťuje vysokou ubytovací kapacitu, odkud
to mají lyžaři na sjezdovku jen několik desítek metrů. Celková ubytovací
kapacita ve Zlatých Horách pak činí přibližně 1000 lůžek. Středisko disponuje
také lyžařskou školou firmy SUN SKI Jeseník (pro tu je v dolní části sjezdovky
umístěn vlek s nízkým vedením lana) a půjčovnou veškerých lyžařských potřeb.
Teoretická denní kapacita areálu činí 2000 osob. Lanovka je v provozu také
v letní sezóně, kdy usnadňuje turistům nástup na značené trasy, využívána je
však i cyklisty, kteří zde mají k dispozici 180 km značených cyklotras.
V rámci 2. etapy by měla být postavena druhá čtyřsedačková lanovka až na vrchol
Příčné hory, která bude navazovat na první lanovku Zlaté louky. Díky tomu se
středisko rozšíří o novou sjezdovku s délkou přibližně 1350 m a převýšením 346 m
a celková délka sjezdovek ve středisku by po dokončení 2. etapy měla činit 2,5
km.
Vzhledem k blízkosti polských hranic (3 km) si areál velmi oblíbili lyžaři této
národnosti (jen hodinu jízdy autem se nachází např. šestisettisícová metropole
Wroclav), kteří tvoří až 90 % z celkové návštěvnosti, zajímavou alternativou
však může být tento areál také pro české lyžaře navštěvující tradiční jesenická
střediska. Areál je umístěn
v těsné blízkosti
komunikace II. třídy Jeseník-Zlaté Hory-Krnov-Opava-Ostrava, bezplatná parkovací
plocha s dostatečnou kapacitou se nachází bezprostředně u nástupní stanice
čtyřsedačkové lanové dráhy.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|