
|
Lanová dráha v
Prkenném dole
V roce 2008 se
další nové lanovky dočkaly po roční pauze Krkonoše. V nejvýchodnější části
Krkonoš, v malém rodinném areálu Family Ski Park Prkenný Důl byla na začátku
sezóny 2008/2009 uvedena do provozu použitá dvousedačka Leitner.
Areál Family
Ski Park má relativně krátkou historii – vybudován byl teprve ve druhé
polovině 90. let a je vhodný především pro začínající a mír ně pokročilé lyžaře,
čímž vhodně doplňuje sousední areál Arrakis. Umístěn je na 100 metrů široké
stráni v nadmořské výšce 600 až 700 m.n.m. a donedávna disponoval pouze dvěma
lyžařskými vleky, které obsluhovaly dvě sjezdové tratě modré barvy s celkovou
délkou 0,9 km. V létě 2008 byl však nejdelší kotvový vlek v levé části sjezdovky
demontován a na jeho místě byla vybudována použitá dvousedačková lanovka Leitner
dovezená z Itálie. Výstavba lanovky probíhala rychle - během července probíhala
betonáž základů stanic a podpěr, v srpnu již byly usazeny podpěry a v září se
již montovaly obě stanice. V polovině října přišlo na řadu zaplétání dopravního
lana a v posledních říjnových dnech byla úspěšně vykonána zátěžová zkouška. Do
pravidelného provozu byla lanovka uvedena 27. prosince 2008.
Dolní poháněcí stanice je umístěna na kraji Prkenného Dolu nedaleko Žacléře,
horní stanice se pak nachází přímo pod silnicí ze Žacléře do Trutnova. Jedná se
o použitou neodpojitelnou dvousedačku Leitner, která pochází z italského menšího
střediska Pfelders, kde sloužila lyžařům od roku 1985 na krátké, ale strmé trase
na Grünboden. V roce 2007 byla nahrazena kombinovanou lanovkou od firmy Leitner.
Projekt pro
nové umístění v Prkenném Dole vypracovala firma Dikram, stavební část zajistila
firma KERS Jičín. Napínání dopravního lana zajišťuje
závaží v dolní stanici. Celkem 60 sedaček umožňuje za hodinu přepravit 1279
osob. Vzhledem k umístění je lanovka určena výhradně pro zimní provoz. Lanovka
je v současnosti se svou šikmou délkou 336 metrů nejkratší lyžařskou lanovkou
v České republice.
Sjezdovka je každodenně upravována rolbou Kässbohrer PB 200D a umožňuje také
večerní lyžování. O technické zasněžování se starají tyčová d ěla
Sufag. Areál disponuje také 2 vleky s nízkým vedením lana (jeden pro lyžařskou
školu a druhý pro snowtubing) a třicetimetrovým pohyblivým pásem. Celková
přepravní kapacita lyžařských dopravních zařízení činí 1500 osob za hodinu.
Ubytování zajišťuje pět dřevěných chat s celkovou kapacitou 64 lůžek přímo pod
sjezdovkou.
Dále se v areálu nachází restaurace a bistro, lyžařská škola, snowtubing, dětské
výukové hřiště, půjčovna sportovního vybavení a samozřejmostí je bezplatné
parkoviště přímo u dolní stanice lanovky pro 100 vozidel. Areál je určen pro
celoroční využití, a proto v blízkosti sjezdovek vyrostly také dva tenisové
kurty, hřiště na malou kopanou s umělou trávou, fitness a wellness klub.Celkem
bylo v roce 2008 do areálu investováno kolem 50 milionů korun, z toho 60%
pokryla dotace z Evropské unie. Kromě lanovky byl modernizován systém
technického zasněžování a odbavovací systém a také byl zakoupen již zmíněný
pohyblivý pás pro lyžařskou školu. Nová lanovka výrazně zkvalitnila lyžování
v tomto rodinném areálu, a to nejen svým komfortem v porovnání s vlekem, ale
také snížením čekacích dob.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|