|
První se lanovkou
svezly pytle s ocelí
První zátěž včera svezla dvojsedačková lanovka v zimním středisku Skipark
Filipovice v Jeseníkách. Nahoru se ale nevozili lyžaři, ale pětadvacetikilové
pytlíky s ocelovou drtí. Zátěžové testy řeknou, zda je lanovka připravená na
běžný provoz. Na spodní stanici dávají muži na sedačky první pytle. „Lanovka má
celkem sto dvanáct dvojsedaček. V prvním kole dáme na šestatřicet z nich po dvou
pytlících,“ vypočítává muž, který řídí ukládání závaží. Lanovka je tak vytížená
na dvacet procent. Z jiných areálů je zvyklý na to, že se na sedačkách při
zkouškách někdy vozí blýskavé sudy s pivem. „Jenže to nebývá v zimě. Teď je
velký mráz a pivo by mohlo zmrznout. Navíc s pytlíky oceli je snazší
manipulace,“ vysvětlil.
„Pánové, spouštíme,“ volá technik od řídicího pultu. Lanovka se pomalu rozjíždí.
„A teď na plný ceres!“ Lanovka jede rychlostí dva a půl metru za sekundu. Během
vteřiny zastaví. Potom se znovu rozjíždí a pořád dokola. Závady se neobjevují
žádné. „A teď tě naložíme pořádně!“ říká lanovce šéf „nakladačů“. „Na polovinu,
tedy šestapadesát dvojsedaček, dáme po osmi pytlících. Dohromady je to přes
jedenáct tun zátěže,“ říká. Poté se znovu mnohokrát dokola opakuje brzdění a
opětovné rozjíždění. Každý údaj technici pečlivě zapisují. Poslouží jako podklad
pro závěrečnou zprávu. Podle ní Drážní úřad buď provoz povolí, nebo bude žádat
další úpravy.
Spolumajitel střediska Miroslav Páral neskrýval spokojenost. Za celý „testovací“
den se totiž nevyskytl jediný zádrhel. „Věřím, že povolení bude brzy. Chtěli
bychom lanovku definitivně rozjet už začátkem února,“ řekl Páral. Filipovice tak
přibudou k jesenickým areálům, kde místo vleku mohou lyžaři při jízdě nahoru
odpočívat na lanovce. Nejde o novou lanovku, ale repasovanou, přivezenou z
rakouského alpského střediska Saint Anton Am Arlberg. „Přivezli jsme ji odtamtud
v devíti kamionech. Na novou bychom bez dotací nedosáhli.
Tahle přišla na osmnáct milionů,“ vysvětlil Páral.
Rostislav Hányš
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|