* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Hory: desítky nových lanovek a sjezdovek

Na sedm desítek nových sjezdovek a lanovek chtěli postavit investoři v Krkonoších. Projekty posuzovali experti a už nyní je jisté, že všechny v horách v nejbližších letech nevzniknou. Plány musí projít dlouhým povolovacím řízením včetně posouzení vlivu na přírodu. „Krkonoše mají po dlouhé době limit. Ten je pro nás v horizontu příštích dvaceti let nepřekročitelný,“ uvedl ředitel Krkonošského národního parku Jan Hřebačka. Mezi lanovkami doporučenými ke stavbě jsou jak velké projekty typu lanovkového propojení Harrachova a Rokytnice, tak i malé vleky. „Nechtěli jsme se věnovat jen velkým areálům, rozvíjet pouze je a malé zašlapat do země. Ukázali jsme, že nám jde o princip, že nemáme snahu někoho privilegovat,“ podotýká Hřebačka.
Většina investorů projekty teprve připravuje, chystá žádosti o dotace z evropských fondů, nebo hledá jiný zdroj peněz. Jako první se zřejmě objeví nová lanovka v Pasekách nad Jizerou v areálu Pizár. Stávající, kapacitně nevyhovující vlek má nahradit čtyřsedačková lanovka, která dosud jezdila ve Švýcarsku. „Na lanovku máme podepsanou smlouvu a v bance máme zajištěné financování. Myslím, že zanedlouho bychom se mohli vydat lanovku zdemontovat,“ říká jednatel společnosti Pizár Martin Řípa. Deset let staré zařízení může teoreticky přepravit až 2 000 osob za hodinu. V praxi se počítá s hodinovou přepravou jednoho tisíce šesti set lyžařů, což o 580 více než dosud. Délka lanovky bude 690 metrů při převýšení 162 metrů. Právě prudkost kopce některé lyžaře odrazovala z jízdy na vleku. „Nejvíc se vyjet nahoru bojí asi Holanďané, dolů už jim to problém nedělá,“ říká Řípa. Modernizaci areálu podle něj žádali i sami návštěvníci. Při zahájení nové zimní sezony by už měli jezdit lanovkou.
Nahrazení vleků lanovkami správcům Krkonoš zpravidla nevadí. „Pokud jde o modernizaci areálů, tak většinou nemáme zásadních námitek. To území je již dotčené negativními vlivy a větší zátěž může vzniknout prakticky jen při stavbě. A to jsme schopni si pohlídat,“ upřesňuje mluvčí parku Radek Drahný. Lanovka by měla nahradit zastaralý vlek také v rokytnickém areálu Studenov. Pokud se Spartaku Rokytnice podaří získat dotaci, lanovka by tu mohla stát již za dva roky. Trasa nové lanovky s kapacitou dva tisíce čtyři sta osob za hodinu a převýšením 325 metrů má vést po zhruba čtrnácti nosných sloupech a nahradí dva dosluhující vleky. Areál Studenov by se měl také dočkat umělého zasněžování. Půjde tak o první krok k lyžařskému propojení Rokytnice s Harrachovem. Další nové lanovky chce v Rokytnici postavit Petr Udatný. Přípravě dvou lanovek v sousedství skiareálu Horní Domky se věnuje již 11 let. Jak ale říká, ani letos ke stavbě ještě nedojde. Díky jeho projektu by mělo odpadnout složité proplétání skibusů mezi lyžaři. „Ti budou moci už na třetím parkovišti nastoupit na novou lanovku, která je vyveze nahoru k panoramatické kameře, a po sjetí asi tak dvou set metrů budou u nástupní stanice na Lysou horu. Odpadne tím dlouhá nepohodlná chůze v přezkáčích nebo mačkání ve skibusu,“ vysvětlil před časem Udatný.
Lanovku, která by přiblížila turisty k areálu Aldrov, by rádi postavili ve Vítkovicích v Krkonoších. „Měla by to být asi kilometrová lanovka od školy na horu na Aldrov. Se záměrem jsme prošli expertní skupinou správců parku a pro obec by to znamenalo jak zdroj peněz, tak vytvoření pracovních míst,“ upřesňuje starosta Vítkovic Milan Rychtr. O čem Správa Krkonoškého národního parku nechce ani slyšet, je modernizace lanovky na Lysou horu či povolení jejího letního provozu. Ve zprávě expertů se dokonce uvádí, že perspektivně je nutné uvažovat o přeložení horní stanice mimo první ochrannou zónu.

Expertní skupina posoudila 66 staveb na území KRNAP, 21 z nich doporučila zamítnout (Lesní Zátiší – Studenov, Dvoračky, Zákoutí – Lysá hora, Labská – Mechovinec, Žalý, Horní Maršov – směr Rýchory...), 14 doporučila upravit (Zákoutí – Lysá hora, Hoffmanovy boudy – Černá hora...) a 31 doporučila realizovat (H. Mísečky – Medvědín, Harrachov – Janova skála – Rokytnice nad Jizerou, Rokytno, Studenov...).

(MF Dnes - Jaroslav Hoření)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku