
|
Malé lanovky v Engelbergtalu, 26.7.
Nejtypičtějšími
lanovkami kantonů Obwalden, Nidwalden a Uri v okolí jezera Vierwaldstädtersee a
především pak dlouhého údolí Eng elbergtal je kromě několika velkých a známých
lanovek jako Titlis, Stanserhorn, Pilatus nebo Klewenalp i velké množství
malých, většinou původně čistě hospodářských lanovek. Některé z těchto lanovek
se mohou pyšnit dlouhou historií, která sahá až do počátků minulého století. To
ovšem v žádném případě neznamená, že by tyto lanovky nebyly bezpečné – v průběhu
let byly mnohokrát modernizovány a dnes jsou vybaveny potřebnou zabezpečovací
technikou, která umožňuje také přepravu turistů. Až na jednu výjimku jde o
kyvadlové lanovky s kabinami pro 4 až 8 osob.
Největší koncentrace těchto malých lanovek je v okolí
obce Dallenwil na začátku údolí Engelbergtal. Téměř dva a půl kilometrů dlouhá
kyvad lová lanovka Dallenwil – Niederrickenbach má sice po několika
rekonstrukcích charakter klasické lanovky s 30-místnými kabinami, první její
předchůdkyní z roku 1911 však byla jednoduchá hospodářská lanovka. Dnes tato
lanovka zpřístupňuje kromě celé řady turistických tras a horské obce Maria
Rickenbach také stejnojmenný benediktinský klášter na svazích Musenalp. Nahoře
na ni bezprostředně navazuje 1,4 km dlouhá kyvadlová lanovka Niederrickenbach –
Musenalp se čtyřmístnými kabinkami, která už bezesporu patří do výše zmiňované
skupiny malých hospodářských lanovek. V dolní stanici není žádná obsluha, a tak
pokud chceme zahájit jízdu, nastoupíme do malé modré kabiny a drážním telefonem
s klikou zavoláme obsluze v horní stanici. Jízdné se pak platí při výstupu.
Nahoře můžeme ochutnat místní speciality v restauraci u horní stanice nebo
výborné sýry z místní sýrárny. Další lanovkářská specialita se nachází asi 20
minut pěší chůze od horní stanice lanovky z Dallenwil. Jde o tzv. pulzační
sedačkovou lanovku Alpboden – Haldigrat, která byla rekonstruována z klasické
neodpojitelné lyžařské sedačkové lanovky a nyní má na necelé dva kilometry
dlouhé trase rozmístěny čtyři čtyřčlenné skupiny vozů, které tvoří vždy dvě až
tři dvoumístné sedačky a jeden až dva nákladní vozíky. Výhodou je vyšší dopravní
rychlost oproti klasickým neodpojitelným lanovkám, nevýhodou pak poměrně nízká
přepravní kapacita, která ovšem na Haldigrat plně postačuje. I zde začíná
množství turistických tras, občerstvit se můžeme v místní restauraci. V zimě je
Haldigrat vyhledáván především freeridery. V této oblasti se nachází také celá
řada malých nákladních lanovek, tentokrát už čistě hospodářských. Na těchto
dráhách je přeprava osob samozřejmě zcela vyloučena.
Pokud se vydáme hlouběji do údolí Engelbergtal, narazíme
na dvojici na sebe navazujících kyvadlových lanovek Mettlen – Rugisbalm (délka
808 m) a Rugisbalm – Lutersee (délka 1649 m). Tyto lanové dráhy s čtyřmístnými
kabinami s korbou pro náklad nebo zavazadla už ani po celkové modernizaci
nemohou zapřít svůj původ v historických hospodářských lanovkách. Technickou
lahůdkou je zavěšení kabin na dvou závěsech (namísto obvyklého jednoho), což
přináší nezvyklé kývání kabiny při přejezdu podpěr. Toto řešení bylo a dosud je
u hospodářských lanovek naprosto běžné a přináší větší stabilitu při jízdě. Pro
obsluhu obou úseků stačí jediný strojník v mezistanice, ve které jsou zároveň
umístěny také oba pohony. Horní stanice leží doslova uprostřed krásných
vysokohorských luk a vydat se odtud můžeme k jezeru Lutersee.

(Radim Polcer a Roman
Gric)
|

|