![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
Interlaken a Jungfrauregion, 23. a 25.7.2012 Přestože většina návštěvníků a turistů přijíždí do Interlakenu především za účelem výletu ozubnicovou železnicí na světoznámý Jungfraujoch – Top of Europe, který si na tomto portálu představíme v samostatném článku, nabízí toho tato oblast mnohem více. Určitě se vyplatí zde strávit více dní. First
Mezi hlavní
oblasti regionu Jungfrau patří kromě Interlakenu také Grindelwald
ležícím v nadmořské výšce přibližně 1000 metrů. Přím Männlichen Na opačnou stranu než je First vyjíždí z Grindelwaldu 6,2 kilometrů dlouhá čtyřmístná kabinková lanovka Habegger z roku 1978, jedna z nejdelších v Alpách. Lanovka přes mezistanici Holenstein vede na Männlichen, odkud se naskýtá nádherný výhled na světoznámé vrcholy Eiger, Mönch a Jungfrau včetně pověstné kolmé severní stěny Eigeru. Pokud máme s sebou dalekohled, můžeme se v této stěně pokusit najít okna ve skále vytesané stanice Eigerwand ozubnicové dráhy na Jungfraujoch. Z Männlichenu vychází bezpočet značených turistických cest, přičemž mezi nejznámější a nejoblíbenější patří cesty Panoramaweg, Romantikweg, Felixweg, Unesco-Weg a Gemsenweg. Na Männlichen se můžeme pohodlně dostat také z opačné strany z Wengenu, odkud nás sem dopraví kyvadlová lanovka Garaventa z roku 1992 s kabinami pro 80 osob. Schynige Platte Poblíž Interlakenu se nachází vyhlídkový vrchol Schynige Platte, který je zpřístupněn historickou ozubnicovou železnicí. Ta zde byla vybudována už v letech 1891 až 1893 a zatímco na počátku zde byly provozovány ještě parní lokomotivy, v roce 1914 byla dráha elektrifikována. Výchozím bodem je nádraží Wilderswill v nadmořské výšce 584 m n. m., kam se můžeme z Interlakenu dopravit úzkorozchodnou železnicí Berner Oberlandbahn. Odtud ozubnicová dráha o rozchodu pouhých 80 cm stoupá mj. prostřednictvím čtyř kratších tunelů a osmi mostů až do stanice Schynige Platte do nadmořské výšky 1967 metrů. Celá dráha je dlouhá 7,25 km a jízda směrem nahoru zabere 52 minut. Největší zajímavostí této dráhy je provozování historických elektrických lokomotiv a osobních vozů, z nichž většina pochází právě z roku 1914. Více zajímavostí z historie této dráhy nám přiblíží výstava, umístěná v čekárně stanice na Schynige Platte. Kromě výhledu na Interlaken na jedné straně a na masív Jungfrau na straně druhé je Schynige Platte známý díky své alpské botanické zahradě s více než 600 druhy rostlin. Tato zahrada byla založena již v roce 1927 a celou ji můžeme projít po okružní cestě dlouhé půl kilometru. Vstup do botanické zahrady je volný. Na Schynige Platte najdeme také stejnojmenný horský hotel s restaurací. Harder Vrchol Harder vysoký 1322 metrů leží přímo nad jezery Brienzersee a Thunersee a díky svému parádnímu výhledu na město bývá právem označován jako domácí hora Interlakenu (Interlaken vděčí za své jméno právě poloze mezi oběma jezery). Jízda na Harder Kulm pozemní lanovkou s nástupní stanicí u interlakenského východního nádraží trvá pouhých 8 minut. Lanovka původního výrobce Von Roll prošla před čtyřmi lety při příležitosti uplynutí 100 let od zahájení provozu rekonstrukcí, při níž obdržela mj. moderní 65-místné panoramatické vozy s prosklenou střechou, takže již samotná jízda lanovkou se tak stává zážitkem. Na vrcholu Harder Kulm najdeme kromě restaurace také nově otevřenou visutou vyhlídkovou plošinu s názvem Zwei-Seen-Steg, která nám poskytne skvělý pohled z ptačí perspektivy nejen na město Interlaken, ale také na jezera Brienzersee a Thunersee. Stejně tak je odtud dobrý výhled na trvale zasněžený masív Jungfrau. Plošina, jejíž předlohou byla obdobná (avšak podstatně větší) plošina s názvem Skywalk v Grand Canyonu v Arizoně, byla otevřena na podzim 2011 a je umístěna poblíž již zmíněné restaurace. Pobyt na Harderu můžeme završit procházkou po okružní cestě kolem celého vrcholu s 12 naučnými tabulemi. Heimwehfluh Druhým vyhlídkovým místem města Interlaken, byť již ne tak vysokým jako Harder, je Heimwehfluh. Ten je známý především díky své historické pozemní lanovce, která je až dodnes provozována prakticky v původním stavu. Postavena byla švýcarskou strojírnou Von Roll v roce 1906 a cestující jsou zde přepravováni originálními 32-místnými vozy s dřevěnou karoserií a s charakteristickými záclonkami. Přímo u horní stanice pozemní lanovky najdeme kromě restaurace s 200 místy a menší kamenné rozhledny také rozsáhlé modelové železniční kolejiště, které zde bylo budováno postupně již od roku 1948. Cestu z Heimwehfluh zpět do Interlakenu můžeme absolvovat na krátké, zato však pořádně strmé a tedy i rychlé bobové dráze. Giessbach Giessbach se sice nachází již poněkud dále od Interlakenu, milovníci historie by však návštěvu tohoto místa rozhodně neměli vynechat. Nachází se zde totiž historická pozemní lanovka Von Roll, která je se svým rokem výroby 1879 nejstarší dosud provozovanou pozemní lanovkou Evropy. Je to zároveň první lanovka, na níž byla použita k vyhýbání 40-místných vozů uprostřed trati geniálně jednoduchá a dodnes používaná tzv. Abtova výhybna, která na rozdíl od klasických železničních výhybek funguje bez jediné pohyblivé součásti. Tato necelých 350 metrů dlouhá dráha zde spojuje přístaviště lodí na jezeře Brienzersee s luxusním historickým Grandhotelem Giessbach, který je ještě o 7 let starší, než samotná pozemní lanovka. Vyhledávanou turistickou atrakcí jsou také zdejší vodopády Giessbachfälle, zpřístupněné značenou turistickou tratí. Z Interlakenu se dá do Giessbachu za 20 až 30 minut dojet autem, mnohem romantičtěšjší je ale jízda lodí po jezeře Brienzersee. Velmi oblíbená je oblast Jungfrau také v zimní sezóně, kdy návštěvníkům nabízí celkem 45 lanovek a vleků, obsluhujích více než 200 km sjezdových tratí všech obtížností. V nadcházející zimní sezóně se lyžaři mohou těšit na novinku v podobě rychlé šestisedačkové lanovky s názvem Wixi, která nahradí již nevyhovující dvousedačkovou lanovku a jejíž výstavba probíhá právě v těchto měsících. Zajímavostí je, že její komfortní sedačky s koženým polstrováním budou vybaveny bublinami (průhledné kryty chránící lyžaře před nepříznivým počasím) žluté barvy, což lyžařům navodí pocit slunečního svitu i při zataženém počasí. (Radim Polcer a Roman Gric) |