
|
Jungfraujoch,
24.7.2012
Mezi největší
turistické lákadlo celé oblasti kolem Interlakenu patří bezesporu výlet
ozubnicovou železnicí na Jungfraujoch v bezprostředním sousedství světoznámých
bernských velikánů Eiger (3970 m n. m.), Mönch (4099 m n. m.) a Jungfrau (4158 m
n. m.). Tato dráha byla jednou z prvních turistických drah na světě,
zpřístupňujících skutečné vysokohorské prostředí v nadmořské výšce 3500 m a co
do odvážnosti trasy a technické náročnosti stavby nesporně i dráhou nejsmělejší.
Dráha do Sedla Panny, jak byla dříve nazývána, v letošním roce slaví
neuvěřitelných 100 let od zahájení provozu v celé trase Kleine Scheidegg –
Jungfraujoch. Nahlédněme proto ve stručnosti do její dlouhé a napínavé historie.
S nápadem zpřístupnit vrchol Jungfrau horskou dráhou přišel v roce 1893
švýcarský průmyslník Adolf Guyer-Zeller, který v této oblasti v lé tě toho roku
trávil dovolenou. Během turistického výšlapu v oblasti Schilthornu ho doslova
uchvátilo panoráma trojice vrcholů Eiger, Mönch a Jungfrau. Hned večer po
návratu do hotelu načrtnul první skicu trasy dráhy. Během výletu si totiž
v dálce všiml malinké pomalu se šinoucí parní lokomotivy teprve v červnu téhož
roku otevřené ozubnicové dráhy Wengernalpbahn, supící směrem do sedla Kleine
Scheidegg. Jeho dráha nebude začínat dole v údolí, jako předchozí nerealizované
konkureční návrhy, ale naváže na už existující dráhu na Kleine Scheidegg ve
výšce 2061 m, čímž ušetří převýšení asi 1 km. Vzhledem k tomu, že 7,2 km trasy
povede tunelem v masívu Eigeru a Mönchu, byla dráha od počátku plánovaná na
elektrický pohon. Před udělením povolení pro výstavbu této „železnice do nebe“
musel kromě nezbytného shánění kapitálu a vypracování detailního projektu také
např. pokusem na dobrovolnících, vynašených na nosítkách do výšky prokázat, že
rychlé překonání převýšení nepoškodí zdraví cestujících. Další důležitou úvahou
Guyer-Zellera byl nápad stavět dráhu po etapách a i během pokračující výstavby
vozit cestující do právě zprovozněné nejvyšší stanice. Stavba se tak částečně
samofinancovala z výnosů jízdného. Dílo bylo zahájeno v roce 1896 práce na
prvním povrchovém úseku z Kleine Scheideggu ke stanici Eigergletscher probíhaly
bez větších komplikací, takže již o dva roky později byl tento úsek zprovozněn.
Mnohem náročnější bylo ruční ražení navazujícího 7,2 km dlouhého tunelu jen
pomocí dlát, pneumatických vrtaček a dynamitu. Tunel ve stou pání až 25 % opisuje
uvnitř hor Eiger a Mönch oblouk 180° a na několika místech se přibližuje
k jejich povrchu. Takový výkon byl doslova na hranici tehdejších technických i
fyzických možností, a tak se doba výstavby začala znatelně protahovat. Kromě
nehod s nebezpečným dynamitem, které si vyžádaly i oběti na životech, postihla
stavbu další rána v podobě předčasného úmrtí Adolfa Guyera-Zellera na zápal plic
v roce 1899. Ve stavbě pak pokračovali jeho dědici. Po prozatímní mezistanici
Rotstock, kterou dnes soupravy projíždějí a lze ji poznat jen podle krátkodobě
menšího sklonu vozu během jízdy, bylo v roce 1903 dosaženo stanice Eigerwand
(2865 m n. m.) a o dva roky později pak první vlaky dorazily i do stanice
Eismeer (3159 m n. m.). Tyto dvě stanice jsou známé díky svým velkým
panoramatickým oknům, vyraženým ve skále a nabízejícím parádní výhled přímo ze
severní stěny Eigeru do údolí v prvním případě a na ledové moře na opačné straně
masívu v případě druhém. Stanice Eismeer se stala na několik dalších let stanicí
konečnou, protože výstavba musela být kvůli finančním problémům na dva roky
zastavena.
Dnešní konečné podzemní stanice Jungfraujoch tak bylo dosaženo až o 9 let
později, než se původně plánovalo – v roce 1912. Původní záměr p rodloužení dráhy
až na samotný vrchol Jungfrau se již nakonec nikdy neuskutečnil, avšak i tak je
stanice Jungfraujoch ležící v nadmořské výšce 3454 m n. m dodnes nejvýše
položenou železniční stanicí v Evropě. Dráha byla uvedena do provozu v celé své
délce 1. srpna 1912, tedy v den švýcarského národního svátku. Konečná stanice na
Jungfraujoch s jejími nástupištěmi vytesanými ve skále ovšem ještě není
nejvyšším bodem, kam se můžeme pohodlně dostat. Stačí nasednout do
nejrychlejšího švýcarského výtahu, který nás vyveze ještě o 117 m výše až na
vyhlídkovou terasu vědecké observatoře Sphinx do nadmořské výšky 3571 m. Zde se
nám již otevírá překrásné panorama nejen trvale zasněžených vrcholů Mönch a
Jungfrau, ale také nejdelšího ledovce Alp - Aletschského ledovce na jedné straně
a oblasti Grindelwaldu a Lauterbrunnenu na straně druhé. Pokud jsme se již
dostatečně pokochali výhledem, můžeme sjet výtahem nazpět a sestoupit až na
Aletschský ledovec, kde si můžeme dopřát například jízdu na nafukovacích kruzích
Snow Tubing nebo sjet zavěšeni na kladce po 250 metrů dlouhém laně atrakce zvané
Tyrolienne. Přímo vedle stanice ozubnicové železnice najdeme rozsáhlý komplex
návštěvnického centra s názvem Top of Europe se třemi restauracemi, množstvím
stánků se suvenýry a dalšími doprovodnými službami.
Provozovatelé však mysleli na všechno, a tak i v případě špatného počasí jízda
na Jungfraujoch rozhodně stojí zato. Velkým láka dlem je zde v ledovci vysekaný
obrovský ledový palác ozdobený modravě nasvícenými sochami z ledu. Spousty
návštěvníků ovšem vnitřek paláce zahřívají a proto se veškeré přebytečné teplo
musí odvádět a využívá se přitom pro temperování budovy Top of Europe. Horkou
novinkou, která zde byla otevřena letos v dubnu, je tzv. Alpine Sensation, jejíž
základ tvoří dvě kaverny a 250 metrů dlouhá štola, spojující výtah k observatoři
Sphinx přímo s ledovým palácem a stanicí zubačky. V jedné kaverně probíhá
audiovizuální 360° projekce, která sugestivním způsobem představí nejrůznější
situace vysokohorské přírody – od jasného slunečního počasí až po sněhovou
vichřici. Druhá kaverna pak prostřednictvím sochy Adolfa Guyera-Zellera
připomíná jeho geniální myšlenku, která se zrodila již před 109 lety.
Propojovací štolou nás pak pohyblivý chodník proveze jako galerií, na jejichž
stěnách můžeme sledovat malby připomínající jak výstup prvních horolezců na
Jungfrau v roce 1811, tak těžké podmínky které panovaly při stavbě ozubnicové
železnice na Jungfraujoch. Nechybí ani památník se jmény všech 30 dělníků, kteří
při stavbě zahynuli.
Většina návštěvníků výlet na Jungfraujoch zahajuje v Interlakenu na nádraží
Interlaken-Ost, přistoupit ale lze samozřejmě i v kterékoliv další zastávce
železnic Berner-Oberland-Bahn a Wengernalpbahn, provozovaných dnes jedinou
společností. Celá jízda z Interlakenu až na Jungfraujoch včetně dvou asi
pětiminutových zastávek s možností výstupu ve stanicích Eigerwand a Eismeer trvá
2 hodiny a 17 minut a překonáme při ní převýšení neuvěřitelných 2887 metrů. Pro
střední úsek trasy si navíc můžeme vybrat, zda pojedeme přes Grindelwald přímo
pod skalní stěnou Eigeru, nebo přes Lauterbrunnen a Wengen, kde uvidíme nádherné
vodopády. Ideální je pro každý směr jízdy zvolit jinou trasu. Během cesty musíme
dvakrát přestupovat, poprvé v Grindelwaldu, resp. Lauterbrunnenu a podruhé na
Kleine Scheideggu, nemusíme však mít nejmenší obavy, všechny spoje zde na sebe
vzorně navazují.

(Radim Polcer a Roman Gric)
|

|