
|
Pilatus,
21.7.2012
Zatímco ve středověku byl 2132 metrů vysoký vrchol Pilatus tyčící
se přímo nad
známým švýcarským městem L uzern podle legend sídlem hned několika druhů draků a lucernští radní proto ještě koncem 14. století obyvatelům výstup na tuto horu
přísně zakazovali, je Pilatus dnes známý především díky své ozubnicové dráze,
která je svým sklonem až 480 promile nejstrmější svého druhu na světě. Drak ale
zůstal jako součást loga na Pilatu dodnes. Výstavba 4618 m dlouhé dráhy z Alpnachstadu
ležícím na břehu jezera Alpnachersee na vrchol Pilatu byla zahájena v dubnu 1886
a již o 3 roky později, 4. června 1889, zde byl zahájen pravidelný provoz. Dráha
překonávající převýšení 1635 m byla vyprojektována švýcarským inženýrem Eduardem
Locherem a dosažení tak velkého sklonu bylo umožněno použitím jeho systému
ozubnice se dvěma horizontálními naproti sobě umístěnými ozubenými koly
doplněnými vodícími koly, které zajišťují, že vůz z trati nemůže za žádných
okolností vykolejit. Vzhledem ke sklonu až 48 % (odpovídá úhlu sklonu 25,6°)
trať musí odvádět do podloží nejen hmotnost obsazených vozů, ale také značné
podélné síly působící v ose trati. Dráhu proto nebylo možné postavit formou
klasického železničního svršku, ale tvoří ji průběžná téměř 5 km dlouhá žulová
zeď, k jejímž stěnám je trať o rozchodu 80 cm včetně ozubnice přichycena
zašroubovanými ocelovými háky. Tento typ ozubnice také neumožňuje klasické
výhybky, které jsou zde nahrazeny posuvnými nebo otočnými plošinami.
V prvním období provozu zde byly používány parní vozy ojedinělé konstrukce,
k terý si dnes můžeme prohlédnout např. ve známém švýcarském muzeu dopravy Verkehrshaus Luzern. V roce 1937 se dráha dočkala elektrifikace a také nových
elektrických motorových vozů, které jsou v modernizované podobě v provozu
dodnes. Každý motorový vůz musí jezdit sólo, bezmotorové vagóny na této dráze
neexistují. Při pravidelné jízdě pak jede vždy kolona několika vozů zubačky
v rozestupu na dohled, což při maximální rychlosti do kopce 12 km/h a z kopce
kvůli bezpečnosti jen 9 km/h není problém. Jízda touto ozubnicovou dráhou tak
dnes trvá 30 minut nahoru a 40 minut dolů.
Vrcholu Pilatu dominuje kromě horní stanice ozubnicové dráhy především
historický horský hotel Pilatus-Kulm z roku 1890 s 27 prostornými pokoji a 3
apartmány, který byl v poslední době kompletně modernizován. Součástí tohoto
hotelu je také stylová luxusní restaurace Queen Victoria. Dále zde najdeme také
hotel Bellevue s 28 komfortními dvoulůžkovými pokoji, stejnojmennou
samoobslužnou restauraci se 140 místy, ve které si můžeme pochutnat jak na
tradičních švýcarských, tak mezinárodních jídlech, a také nově postavenou
moderní prosklenou panoramatickou galerii, kde si můžeme vychutnat výhled do
širokého okolí a která zároveň spojuje oba výše jmenované hotely. Přestože oba
hotely jsou po rekonstrukci na špičkové úrovni, společnost Pilatus-Bahnen nabízí
řadu výhodných balíčků na nejrůznější akce pořádané na Pilatu a obsahující
jízdné, nocleh, večeři, snídani a samozřejmě účast na samotné akci. V roce 2012
to bylo například fotosafari, kulinářské safari, promítání vybraných kultovních
filmů nebo také pozorování ohňostrojů k národnímu svátku Švýcarska 1. srpna.
Součástí v roce 2011 dokončené rozsáhlé rekonstrukce budov na vrcholu je také
několik moderně vybavených konferenčních sálů, využívaných k nejrůznějším
firemním, ale i rodinným akcím.
Jedním z hlavních důvodů, proč si na Pilatus vyjet, je nepochybně jedinečný
výhled, který za dob ré viditelnosti zahrnuje nejen nedaleké Vierwaldstättské
jezero s Luzernem, ale i řadu známých švýcarských vrcholů od Rigi, Säntis, Tödi,
Titlis přes čtyřtisícovky Bernských Alp až po německý Schwarzwald. Ozubnicová
dráha ovšem není jediným způsobem, jak se na vrchol Pilatu můžeme dostat. Přímo
z Kriensu ležícím v bezprostřední blízkosti Luzernu startuje čtyřmístná
kabinková lanovka Garaventa z roku 1995 (nahradila dvoulanovou dráhu Bell z roku
1954) vedoucí přes mezistanici Krienseregg (přestupovat ovšem není
nutné) na Fräkmüntegg. Zde můžeme buď přestoupit do větší 40-místné kabiny kyvadlové
lanovky Garaventa z roku 1956, která nás vyveze již přímo na Pilatus nebo si napřed dopřát
adrenalinový zážitek v podobě jízdy na více než kilometr dlouhé bobové dráze
Wiegand.
Díky zpřístupnění vrcholu z obou stran se zde přímo nabízí absolvování okružní
cesty, kdy napřed vyjedeme z Kriensu na Pilatus prostřednictvím visutých lanovek
a následně sjedeme dolů ozubnicovou dráhou do Alpnachstadu. Zpět do Luzernu pak
můžeme dojet vlakem, nebo si výlet prodloužit projížďkou výletní lodí po
jezerech Alpnachersee a Vierwaldstättersee, která trvá 50 až 90 minut. Celý
tento výlet je v nabídce za zvýhodněnou cenu pod názvem Goldene Rundfahrt,
neboli Zlatá okružní cesta.

(Radim Polcer a Roman Gric)
|

|