
|
Pilatus, 25.7.
Bezesporu
nejvyhledávanějším místem u jezera Vierwaldstättersee je 2132 metrů vysoký je
vrchol Pilatus tyčící se přímo nad proslulým švýca rským
městem Luzern. Zatímco ještě ve středověku byl na tuto horu zakázán přístup,
protože byl její vrchol považován podle legend za sídlo draků (drak však zůstal
symbolem Pilatu dodnes), dnes se zde dostaneme pohodlně horskými dráhami hned ze
dvou stran. Jedna ze zdejších lanovek byla navíc loni kompletně rekonstruována.
Nejstarší dráhou vedoucí na Pilatus je 4 618 m dlouhá zubačka vycházející z obce
Alpnachstad ležící na břehu jezera Alpnachersee. Její výstavba byla zahájena v
dubnu 1886 a již o 3 roky později, 4. června 1889, dorazily na vrchol Pilatu
první vozy, tehdy ještě na parní pohon. Dráhu s převýšením 1 635 m vyprojektoval
švýcarský inženýr Eduard Locher a proslavil ji především její sklon, který
dosahuje v nejprudších místech až 48 % (což odpovídá úhlu sklonu 25,6 °) . Jde
tak dodnes o nejstrmější ozubnicovou dráhu na světě. Dosažení tak značného
sklonu bylo umožněno použitím speciálního systému ozubnice se dvěma
horizontálními naproti sobě umístěnými ozubenými koly, doplněnými ještě koly
vodícími. Ta zajistí, že vůz z trati za žádných okolností nevykolejí.
Již v 50. letech
dvacátého století bylo rozhodnuto zpřístupnit Pilatus další horskou dráhou,
tentokrát z Kriensu ležícím v bezprostřední blízkosti Luzern u.
Hlavním důvodem bylo zajištění celoročního přístupu na vrchol hory, protože
zubačka z Alpnachstadu může být v provozu pouze od jara do podzimu. Nejprve se
v roce 1954 rozjela čtyřmístná kabinková lanovka dvoulanového systému (což
znamená, že jsou kabiny neseny nosným a taženy tažným lanem) vedoucí z Kriensu
přes mezistanici Krienseregg až na Fräkmüntegg. Mezistanicí Krienseregg kabiny
plynule projíždějí, přestupovat zde není nutné. V roce 1996 tato mezitím již
zastaralá technologie uvolnila místo nové, opět čtyřmístné lanovce, avšak
tentokrát již standardního jednolanového systému. Spojení stanice Fräkmüntegg se
samotným vrcholem Pilatu zajistila v roce 1956 kyvadlová lanovka. Ta byla
částečně modernizována již v osmdesátých letech, avšak zásadní zlom přišel na
tomto úseku teprve v letošním roce. Po ukončení loňské letní sezóny byla stará
lanovka snesena a na jejím místě začala být budována zcela nová dráha zvaná
„Dragon Ride“ s moderními prosklenými kabinami futuristického vzhledu. Tyto
atypické kabiny mají na obou čelech celkem 12 sedadel umožňující panoramatický
výhled navozující pocit letu. Zároveň je podlaha ve střední části kabiny
vyvýšená, takže i ostatní stojící cestující si mohou užívat ničím nerušený
výhled. Nová lanovka se rozjela před letošní letní sezónou a dle zájmu
návštěvníků je vidět, že se stala novou atrakcí Pilatu.
Vše můžeme výhodně
zkombinovat při atraktivní okružní jízdě zvané „Zlatá okružní cesta“, kde první
část z Lucernu do Alpnachstadu absolv ujeme
výletní lodí po jezerech Vierwaldstättersee a Alpnachersee (plavba trvá 50 až 90
minut v závislosti na konkrétním spoji), odtud zubačkou na Pilatus a lanovkami
se dostaneme zpět do Kriensu na okraji Lucernu. Trochu levnější variantou je
„Stříbrná okružní cesta“, kde první úsek absolvujeme nikoliv lodí, ale vlakem. A
co můžeme na vrcholu Pilatu vidět? Kromě horní stanice ozubnicové dráhy je to
především historický horský hotel Pilatus-Kulm z roku 1890 s 27 prostornými
pokoji, 3 apartmány a stylovou luxusní restaurací Queen Victoria. Najdeme zde
ale také hotel Bellevue s 28 komfortními dvoulůžkovými pokoji a stejnojmennou
samoobslužnou restauraci se 140 místy. Oba hotely spojuje moderní prosklená
panoramatická galerie, jejíž střecha slouží zároveň jako vyhlídková terasa. Pro
pořádání firemním nebo i rodinným akcích je zde k dispozici několik moderně
vybavených konferenčních sálů.
Tím
hlavním, proč se na Pilatus vypravíme, je ovšem perfektní výhled nejen na
nedaleké Vierwaldstättské jezero s Luzernem, ale i na řadu známých švýcarských
vrcholů jako je Rigi, Säntis, Tödi nebo Titlis. Při dobré viditelnosti uvidíme i
čtyřtisícovky Bernských Alp nebo vrcholky v německém Schwarzwaldu. A než sjedeme
úplně dolů zpět do Kriensu, neměli bychom na mezistanici Frakmüntegg vynechat
adrenalinový zážitek v podobě jízdy na více než kilometr dlouhé bobové dráze.

(Radim Polcer a Roman
Gric)
|

|