
|
Pizolbahnen, 1.8.
Přepravu pod 2800 metrů vyso ký Pizol zajišťují 2 systémy
lanovek. Z Bad Ragazu na Pardiel přepravovala lyžaře a turisty dvoulanová
4-kabinková lanovka systému Wallmansberger ve dvou úsecích. Ta byla zprovozněna
v roce 1953 a až do roku 2007 byla v provozu téměř v nezměněné podobě. Přestože
se jednalo o poslední oběžnou kabinkovou lanovku dvoulanového systému ve
Švýcarsku, musel být provoz na jaře 2007 ukončen. V létě 2007 pak byla postavena
nová 8-kabinkov á lanovka Doppelmayr, která vede ve zcela nové trase a má jen
jeden úsek. Od horní stanice pokračuje ještě 4-sedačková lanovka, která je v
provozu jen v zimě. Druhý nástupní bod do střediska se nachází ve Wangsu, odkud
stoupá 4-kabinková lanovka Von Roll, rovněž ve dvou úsecích. Ta nahradila v roce
1975 unikátní lanovku systému Oehler, kde byly k dopravnímu lanu pevně
připevněny závěsy a ve stanicích se odpojovaly a připojovaly jen samotné kabiny.
Ani současná lanovka již však kapacitně nepostačuje a již příští rok by měla být
nahrazena 8-kabinkovou lanovkou Leitner. Kvalitní spojení do střediska tak bude
zajištěno jak z Bad Ragazu, tak z Wangsu. Od horní stanice pak pokračují ještě 2
čtyřsedačkové lanovky až k Pizolhütte v nadm. výšce 2227 metrů, které jsou v
provozu celoročně. Z Pizolu se naskýtá výhled na čtyři státy a viditelné je
rovněž Bodamské jezero. Horní stanice lanovky je přirozeně také východiskem
mnoha pěších tras, trasa s romantickým názvem "5 jezer" je považována za jednu z
nejkrásnějších ve Švýcarsku. Její projití trvá 4 až 6 hodin a celkové převýšení
činí více než 600 metrů. V zimní sezóně mají lyžaři na výběr mnoho sjezdových
tratí, nejčastěji modré a červené barvy.

(Radim Polcer)
|

|