
|
Rigi, 16.7.
Oblast kolem Lucernu je proslulá řadou vyhlídkových
vrcholů. Mezi ty nejnavštěvov anější
patří bezesporu vrchol Rigi, který se může pyšnit významným prvenstvím – první
horskou ozubnicovou železnicí v Evropě. Inženýr Niklaus Riggenbach (1817–1899)
patřil k první generaci švýcarských průkopníků železnic a horských drah. Již v
roce 1863 si v Paříži nechal patentovat svůj vynález ozubnicové parní lokomotivy
a ozubnicové trati, vybavené uprostřed mezi kolejnicemi žebříčkovou, tzv.
Riggenbachovou ozubnicí k překonání sklonu trati až 250 ‰. O světové prvenství
ho sice připravil jistý Silvester Marsh, který ve státě New Hampshire (USA) v
roce 1869 vybudoval na Mount Washington první ozubnicovou dráhu na světě, ale
jen o něco málo později se 1 797 metrů vysoká hora Rigi stala cílem první
ozubnicové dráhy ve Švýcarsku a na evropském kontinentu vůbec. Dobový tisk
využíval podobu obou jmen a palcovými titulky hlásal, že „Riggenbach chce na
Rigi“. Jako první se začala stavět dráha na
Rigi z jihozápadní strany z obce Vitznau ležící přímo na břehu jezera
Vierwaldstättersee v nadmořské výšce 435 m n. m. V květnu 1871 byl otevřen první
úsek dráhy Vitznau-Rigi-Bahn (VRB) z Vitznau do stanice Staffelhöhe. Již o dva
roky později zahájil provoz i navazující úsek až k horní stanici Rigi Kulm
kousek pod samotným vrcholem Rigi. Celá dráha tak dosáhla délky téměř 7
kilometrů.
V roce 1873 byla zahájena výstavba druhé ozubnicové
dráhy směřující na Rigi, tentokrát ze severovýchodní strany z dvojměstí Arth-Gold au
z nadmořské výšky 543 m n. m. Ještě v roce 1874 byl otevřen krátký úsek mezi
obcemi Arth a Goldau a konečně 4. června 1875 dosáhla dráha Arth-Rigi-Bahn (ARB)
vrcholové stanice Rigi Kulm a celkové délky 8,55 km. V první polovině 20.
století pak probíhala postupná elektrifikace obou zubaček. Společným znakem obou
drah je využití ozubnicového systému žebříčkové Riggenbachovy ozubnice. Společné
je i použití tzv. normálního rozchodu (1 435 mm) a také vedení trasy obou drah
mezi stanicemi Rigi Staffel a Rigi Kulm, kde vedou obě koleje paralelně vedle
sebe. Více než jedno století provozovaly obě dráhy navzájem si konkurující
společnosti a obě trati proto ani nebyly navzájem propojeny. Teprve sloučením
společností Vitznau-Rigi-Bahn a Arth-Rigi-Bahn v roce 1992 vznikla jedna
společnost Rigi Bahn a současně bylo ve stanici Rigi Staffel vybudováno kolejové
propojení obou drah. Dříve se také obě dráhy striktně odlišovaly podle barvy
vozů - dráha Vitznau-Rigi-Bahn s vozy v červeném, případně červenobílém barevném
provedení a dráha Arth-Rigi-Bahn zase v modrobílém. Po sloučení obou zubaček lze
občas vidět na „modré“ trati červené vozy a naopak. Technickou raritou na těchto
ozubnicových drahách je speciální flexibilní výhybka, které zde byla poprvé
instalována v roce 2000 a v současnosti ji zde nalezneme již na šesti místech.
Na rozdíl od standardních výhybek se zde při přestavování ohýbají celé kolejnice
a ozubnicové lamely.
V roce 1968 přibyla třetí možnost spojení na Rigi,
a to visutou kyvadlovou lanovkou z obce Weggis s následným přestupem na zubačku
ve stanici Rigi Kaltbad. Jízda touto lanovko u, která na začátku 90. let dostala
moderní prosklenné panoramatické kabiny, je díky překrásnému výhledu na jezero
Vierwaldstättersee velkým zážitkem. Městečko Weggis je oblíbené díky svému
unikátnímu podnebí, protože hřeben Rigi ho chrání před chladným počasím a Weggis
tak má vlastní subtropické mikroklima, kde zcela přirozeně rostou palmy, fíky a
magnólie.
Jen pár výškových metrů od horní stanice obou ozubnicových drah je skutečný
vrchol Rigi s televizním vysílačem a hotelem Rigi Kulm. Kromě překrásného
výhledu na jezera Zugersee a Vierwaldstättersee, které leží na rozhraní čtyř
kantonů a s rozlohou 113 km2 je čtvrtým největším jezerem ve Švýcarsku, jsou
odtud za pěkného počasí dobře vidět i Bernské Alpy se zasněženými a zaledněnými
vrcholy čtyřtisícovek Eiger, Mönch a Jungfrau. Turistům je v oblasti Rigi k
dispozici 120 kilometrů značených tras. Milovníci adrenalinu jistě ocení lanový
park v nedaleké obci Küssnacht, který disponuje sedmi trasami s celkovou délkou
4 km. Nevšedním tipem na ubytování je horský hotel Rigi Kaltbad s malými
lázněmi, ležící v bezprostřední blízkosti stejnojmenné stanice ozubnicové dráhy
z Vitznau a také horní stanice visuté lanovky z Weggis.

(Radim Polcer a Roman
Gric)
|

|