
|
Saas
Fee,
16.7.2017
Ledovcové středisko Saas Fee je díky překrásné scenérii trvale zasněžených
čtyřtisícových vrcholů právem nazýváno jako "Perla Alp". Nachází se zde tak é
vyhledávané lyžařské středisko s celoročním provozem, které se může pyšnit hned
několika "nej" - nejvýše položené "metro", nejvýše položená otáčivá restaurace
nebo nejvyšší hora ležící zcela na švýcarském území (Dom - 4545 m n.m.).
Podobně jako ve světoznámém Zermattu a 13 dalších horských obcí je i v celém
Saas Fee provoz soukromých automobilů zakázán - všechen automobilový provoz je
ukončen na okraji obce, kde se nachází rozsáhlý vícepodlažní parkovací dům. Dále
už musí každý pokračovat po svých, případné zavazadla vám jednotlivé hotely
přepraví prostřednictvím elektrovozíků. Vesnice Saas Fee s necelými 2 tisíci
obyvateli se nachází ve velkém horském kotli obklopeném nejvyššími švýcarskými
čtyřtisícovkami, jímž stékají ledovcové jazyky. První hotel zde byl postaven již
v roce 1881 a dostal jméno Dom po dominantě údolí Saastal. Velký rozvoj pak
nastal během 20. století, kdy se Saas Fee zařadilo mezi nejproslulejší alpská
střediska.
Lyžařské středisko se nachází v nadmořské výšce 1800 až 3600 m n.m. (celkové
převýšení tedy činí úctyhodných 1800 metrů) a tvoří ho celkem 1 00 km sjezdovek
všech náročností (s členěním 20% modré, 60% červené a 20% černé), které jsou
obsluhovány 22 lanovkami a vleky s celkovou přepravní kapacitou 26 400 osob za
hodinu. Díky poloze areálu lze Saas Fee označit jako sněhově velmi jisté
středisko, protože část sjezdovek leží na ledovci a navíc je 70 km sjezdovek
technicky zasněžováno. Hlavní osu střediska tvoří dvouúseková lanovka Alpin
Express, což jsou dva úseky oběžných 30-místných kabinkových lanovek systému 3S
(tedy se dvěma nosnými a jedním tažným lanem), tehdy první svého typu na světě.
Téměř paralelně s Alpin Express vede kyvadlová lanovka Felskinnbahn, která je
vybavena 100-místnými
kabinami. Na Alpin Express a Felskinnbahn navazuje Metro
Alpin, což je pozemní tunelová lanovka nazývaná jako nejvýše položené metro na
světě. Ta vyváží turisty až na Mittelallalin do nadm. výšky 3500 m.n.m. a
necelých 1500 m dlouhou trasu vedenou raženou štolou urazí za pouhých
5 minut.
Právě zde se nachází celoročně provozovaná část lyžařského střediska s několika
ledovcovými vleky. Zchladit se lze také v ledové jeskyni Eispavillon, která je
se svou nadmořskou výškou 3500 metrů největší svého druhu na světě. Na
Mittelalalinu se nachází také otočná panoramatická restaurace, jejíž podlaha se
během necelé hodiny otočí o 360 stupňů.
Kromě této hlavní ledovcové části areálu se ovšem můžeme v Saas Fee vyvézt
lanovkami na další 3 místa, a to jak v zimě, tak v létě. Jde především o Längfluh, kde na prvních dvou úsecích vyváží návštěvníky od loňského roku
moderní 10-místná kabinková lanovka Spielbodenbahn (viz dále) a na horním pak
60-místná kyvadlová lanovka. U mezistanice Spielboden můžeme nakrmit sviště,
kteří se zde vyskytují ve značném množství. Na opačnou stranu můžeme ze Saas Fee
vyjet šestikabinkovou lanovkou na Plattjen a konečně poslední oblastí je Hannig,
kam se dostaneme starší čtyřmístnou kabinkovou lanovkou. I přes svou odlehlost
doporučujeme toto místo nevynechávat, protože se odtud naskýtá překrásný výhled
na Saas Fee i ledovec. Trochu adrenalinu si mohou návštěvníci Saas-Fee na závěr
dopřát na 660 metrů dlouhé bobové dráze Alpine-Coaster, která se nachází poblíž
dolní stanice lanovky Alpin Express.
V roce 2016 se v Saas Fee uskutečnil již několik let připravovaný projekt
náhrady kabinkové lanovky vedoucí na Spielboden, kde byla legendární čt yřmístná
kabinka z roku 1976 nahrazena moderní desetimístnou kabinkovou lanovkou. Na
rozdíl od původní lanovky byla v dolní části trasy nové kabinky vybudována
mezistanice (fakticky tak jde nově o dvě na sebe navazující lanovky s průběžným
provozem), čímž je nově mj. zabezpečen optimální přístup na kyvadlovou lanovku
na Felskinn. Zároveň se díky nové lanovce znatelně navýšila přepravní kapacita –
z původních 850 osob/hod na 1400 osob/hod v počáteční, resp. až na 2000 osob/hod
v konečné fázi, a naopak doba jízdy na Spielboden klesla téměř na polovinu.
Každá z prostorných prosklených kabin je vybavena wi-fi připojením k internetu.
Stejně jako předchůdkyně je i nová lanovka provozována celoročně, v zimě
posiluje především primární dopravu návštěvníků do střediska, v létě zase
zatraktivňuje oblast v okolí Spielbodenu. Možná je i přeprava horských kol. V
budoucnu bude možno lanovkový systém doplnit dole o úsek spojující stávající
dolní stanici s centrálním parkovištěm a nahoře o úsek nahrazující kyvadlovou
lanovku na Längfluh.

(Radim Polcer)
|

|