
|
Zermatt,
2.8.2010
Zermatt ležící pod světoznámým Matterhornem patří k nejznámějším a
nejnavštěvovanějším turistickým střediskům ve Švýcarsku. Proslavený je kromě
blízkosti Matterhornu také
tím, že sem nikdy nemohly jezdit automobily, výjimku
mají jen záchranná služba, policie, hasiči a dva měsíce v roce mimo sezonu také
stavební stroje. Všichni motorizovaní návštěvníci tak musí zanechat své auto na rozsáhlém
krytém parkovišti v Täschi a do Zermattu pak dojet vlakem společnosti Matterhorn
Gotthard Bahn (jezdí každých 20 minut). Právě díky tomu si Zermatt mohl zachovat
svůj typický charakter vyznačující se nezaměnitelnou architekturou s řadou
původních walliských dřevěných horských stavení, mondénních hotelů z počátku 20.
století, ale i střízlivých a účelných moderních staveb. Ostatně zde v horní
části údolí říčky Matter Vispa by ani pro množství aut nebylo místo.
Historie turistického využívání zde sahá až do počátku 19. století, kdy jistý
lékař Lauber začal v této horské vesnici na úpatí Matterhornu v jednoduché
útulně se třemi lůžky ubytovávat své letní hosty. Z jeho boudy pak později
vybudoval Alexander Seiler hotel, z něhož je dnes světoznámý hotel Monte Rosa.
Brzy se však kromě turistů stále častěji objevovali i první horolezci, kteří
postupně zdolávali všechny okolní čtyřtisícovky, až na jednu – na Matterhorn
(4487 m n. m). Prvovýstupem 14. července 1865 angličana Edwarda Whympera na tuto
strmou granitovou pyramidu se stal Zermatt světoznámým doslova přes noc, a to
také proto, že při návratu čtyři horolezci z jeho sedmičlenného družstva
zahynuli.
V dnešní době je Zermatt známý v zimě především pro své lyžařské středisko, kde
mají lyžaři díky propojení s italskou Cervinií na výběr z 275 kilometrů
sjezdových tratí obsluhované více než 50 lanovkami a vleky, v létě je pak
nejnavštěvovanějším místem bezesporu Klein Matterhorn, kam se lze z Zermattu
pohodlně dopravit soustavou lanovek. Výchozí stanici najdeme na okraji Zermattu,
odkud vyjíždí moderní osmimístná kabinková lanovka Matterhorn Express od firmy
Doppelmayr/Garaventa. První dva úseky nahradily staré lanovky už v roce 2002,
ovšem po dokončení třetího úseku v loňském roce se můžeme v jedné z kabinek
vyvézt bez jediného přestupování přes čtyři mezistanice až na Trockener Steg
(2929 m n. m) a ujet přitom téměř 6,8 km, což z této lanovky dělá nejdelší
lanovkový systém bez nutnosti přestupu v Evropě. Zajímavostí je taky
smíšený provoz kabin typů Omega III a IV od firmy CWA. Na Trockener Stegu pak
přestoupíme do stomístné kabiny (Von Roll, 1979) a ta nás vyveze vysoko nad
ledovcem Theodul až na Klein Matterhorn s horní stanicí v nadmořské výšce 3820 m
doslova přilepenou ke skále. Je to vůbec nejvyšší stanice lanovky v Alpách. Zde
se nám pak otevře neuvěřitelné panoráma, kterému dominuje nejen slavný
Matterhorn, ale také sousední Breithorn a Monte Rosa. Velkou atrakcí je také
nově otevřený nejvyšší ledovcový palác v Evropě s nejrůznějšími ledovými
skulpturami, které se pravidelně mění.
Kromě oblasti Klein Matterhornu, zvané Matterhorn Glacier Paradise patří
k vyhledávaným turistickým i lyžařským cílům návštěvníků Zermattu také oblast
Gornergrat (3089 m n. m.) s jedinečným výhledem na Gornerský ledovec a na celý
rozsáhlý masív Monte Rosy, dostupná z Zermattu ozubnicovou dráhou a v neposlední
řadě i oblast Zermatter Rothornu (3103 m n. m.), označovaná jako Rothorn
Paradise a dostupná horskou podzemní dráhou a navazujícími lanovkami. Lyžařsky
jsou všechny tyto oblasti včetně italské Cervinie propojeny lanovkami a vleky.
(Radim Polcer a Roman Gric)
|

|