* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Sedačková lanovka Velká Úpa - Portášovy Boudy

V roce 2013 oslaví výročí 45 let sedačková lanovka z Velké Úpy na Portášovy Boudy. O pětačtyřicetileté historii lanové dopravy na Portášovy Boudy si povíme více na následujících řádcích. Celá historie se začala psát v polovině 60. let, kdy byla zahájena výstavba jednosedačkové lanovky na Portášovy Boudy. Cílem bylo ulehčit známé dvousedačkové lanovce na Sněžku, která se již tehdy setkávala s obrovským zájmem o přepravu, a také zpřístupnit nové značené cesty na hřebeni mezi Pěnkavčím vrchem a Růžovou horou, což by dále podpořilo turistický ruch v této oblasti. Po kyvadlové lanovce z Jánských Lázní na Černou horu, lanovce na Pláň ve Špindlerově Mlýně a dvou úsecích sedačkové lanovky na Sněžku to tak byla v pořadí 5. lanovka v Krkonoších. Dodavatelem technologie byla tak jako u všech lanovek z této doby chrudimská Transporta. Do provozu byla nová lanovka uvedena v roce 1968 a ulehčila tak rovněž přístup k horské chatě Portášky. Portášovy Boudy představují také alternativní východisko k pěší túře na Sněžku. Během svého provozu prošla lanovka několika rekonstrukcemi, tou největší byla výměna sedaček za nové, modernější konstrukce a úprava hlav podpěr v roce 1983. Později bylo také několik dalších sedaček přidáno, čímž se mírně zvýšila přepravní kapacita. Pohon lanovky byl umístěn v dolní stanici, napínací závaží se pak nacházelo v horní stanici. Na trase bylo lano vedeno přes 24 podpěr, z toho 3 byly tlačné. celý článek >>>>

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením trojmístných sedaček (SLF-3)
Výrobní typ : TS-3

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  1300 osob/hod
Šikmá délka :  1464 m
Vodorovná délka :  1421 m
Dolní stanice :  708 m.n.m. Velká Úpa
Horní stanice :  1062 m.n.m. Portášovy Boudy
Převýšení :  354 m
Výkon hlavního pohonu :  195 kW
Průměr dopravního lana : 34 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s  
Čas jízdy :  9,8 min 588 s
Časový interval sedaček : 8 s  
Vzdálenost sedaček :  20,8 m  
Počet sedaček :  142  
Počet podpěr :  15 z toho 1 tlačná
Výrobce :  TATRAPOMA
Zařízení je v provozu od roku : 2005
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla  
Původ lanovky :  Slovensko - Jasná (Otupné - Luková) (využity pouze některé části - nosná konstrukce dolní stanice, převodovka, rámy sedaček, hlavy podpěr, kladkové baterie, vše ostatní vyrobeno zcela nově)
Rok výroby : 1986 / 2005

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 8 tlačná 9 2 x 4 nosnotlačná
2 8 nosná 10 2 x 4 nosnotlačná
3 4 nosná 11 2 x 4 nosnotlačná
4 2 x 4 nosnotlačná 12 8 nosná
5 4 nosná 13 8 nosná
6 6 nosná 14 4 nosná
7 4 nosná 15 4 nosná
8 6 nosná      
 Kladky dolní stanice : 12 (tlačné)

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Bobolift, spol.s r.o.

Velká Úpa 143

542 22 Pec p. Sněžkou

Tel.: +420 607 775 987, +420 499 736 347
Fax: +420 499 736 172

E-mail: bobolift@mbox.vol.cz

 

Web: www.skiport.cz

 

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1)
Výrobní typ : SL-1

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  závažím v horní stanici
Přepravní kapacita :  274 osob/hod původně 304 osob/hod
Šikmá délka :  1459 m 
Vodorovná délka :  1416 m
Dolní stanice :  708 m.n.m. Velká Úpa
Horní stanice :  1060 m.n.m. Portášovy Boudy
Převýšení :  352 m
Výkon hlavního pohonu :  54 kW
Průměr dopravního lana : 28 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,0 m/s původně 2,2 m/s
Čas jízdy :  12,2 min 732 s
Časový interval sedaček : 11 s
Vzdálenost sedaček :  22,5 m původně 26 m
Počet sedaček :  130 + 3 nákladní původně 112
Počet podpěr :  24 z toho 3 tlačné
Výrobce :  TRANSPORTA Chrudim 
Zařízení bylo v provozu od roku : 1968 (vyrobeno 1967) do roku 2005
Rekonstrukce byla v roce :  1983 - výměna sedaček, rekonstrukce podpěr

  

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 4 tlačná 13 4 nosná
2 4 nosná 14 4 nosná
3 4 nosná 15 4 tlačná
4 2 nosná 16 4 nosná
5 4 tlačná 17 4 nosná
6 4 nosná 18 4 nosná
7 4 nosná 19 4 nosná
8 4 nosná 20 4 nosná
9 4 nosná 21 4 nosná
10 4 nosná 22 4 nosná
11 4 nosná 23 4 nosná
12 4 nosná 24 4 nosná

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku