Sedačková lanovka Špindlerův
Mlýn - Medvědín
Na konci 70. let byla koncepce jednosedaček už naprosto
beznadějně zastaralá. Proto se Transporta již podruhé v 70. letech pokusila
zkonstruovat dvousedačkovou lanovku. Nový projekt byl podstatně ambicióznější
- nešlo o úpravu starého systému, ale o vývoj zcela nové konstrukce.
„Vyspělým“ prvkem měla být především odpojitelnost sedaček od
dopravního lana (tedy totéž co první lanovky Von Roll od roku 1947). První takováto lanovka byla postavena v roce 1979
ve Špindlerově Mlýně na Medvědín. Lanovku se podařilo sice postavit, ale
atypická, a chybová konstrukce vedla k tomu, že lanovka spíše stála než
jezdila po takřka 15 let, až v roce 1993 byla firmou Doppelmayr rekonstruována
na odpojitelnou čtyřsedačku, stejnou jako ze Špindlerova Mlýna na Pláň -
i druhý pokus Transporty Chrudim o dvousedačkovou lanovku skončil fiaskem.
R. Bílek
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : |
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému
s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček (SLO-4) |
Výrobní typ :
|
4-CLD |
stanice
UNI |
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita : |
2400 osob/hod
|
|
Šikmá délka : |
1912 m
|
|
Vodorovná délka : |
1842
m |
|
Dolní stanice : |
745 m.n.m. |
Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : |
1233 m.n.m. |
Medvědín |
Převýšení : |
488
m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
447 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
36 mm |
|
Maximální dopravní rychlost : |
5,0
m/s
|
|
Čas jízdy : |
6,6 min |
396 s |
Časový interval sedaček : |
6 s |
|
Vzdálenost sedaček : |
30 m |
|
Počet sedaček : |
135
|
|
Počet podpěr : |
17 |
z
toho 1 tlačná |
Garážování sedaček : |
poloautomatické depo v horní
stanici, odstavná kolej v dolní stanici |
Výrobce : |
Doppelmayr |
|
Zařízení je v provozu
od roku : |
1994
|
|
Rekonstrukce byla v roce : |
2011 - nová řídicí elektronika
lanovky |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
8 |
tlačná |
10 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
2 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
11 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
3 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
12 |
tažná – 6 + 2
vratná – 4 + 2 |
nosná 1) |
4 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
13 |
tažná – 6 + 2
vratná – 4 + 2 |
nosná 1) |
5 |
tažná – 6
vratná – 4 |
nosná |
14 |
tažná – 8 + (2
+ 2)
vratná – 6 + 2 |
nosná 1) |
6 |
2 x 4 |
nosnotlačná |
15 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
7 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
16 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
8 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
17 |
tažná – 8
vratná – 6 |
nosná |
9 |
6 |
nosná |
|
|
|
1)
nosná s
protikladkami |
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SKIAREÁL Špindlerův Mlýn, a.s.
543 51 Špindlerův Mlýn
Tel.: +420 499 433 401
Fax: +420 499 433 473
E-mail: skiareal@skiareal.cz
Web: www.skiareal.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných
sedaček (SLO-2) |
Výrobní typ :
|
SL-2 |
|
Tažná větev :
|
levá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím |
|
Přepravní kapacita :
|
500
osob/hod |
|
Šikmá
délka :
|
1930 m
|
|
Vodorovná délka : |
1867 m |
|
Dolní stanice : |
743 m.n.m. |
Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : |
1233 m.n.m. |
Medvědín |
Převýšení :
|
490 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
130 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
31,5 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,5 m/s
|
|
Čas jízdy : |
13 min |
780 s |
Časový interval sedaček : |
14 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
34 m |
|
Počet sedaček : |
125 |
|
Počet podpěr : |
26 +
1 lanový přechod |
z toho min. 2 tlačné |
Výrobce :
|
Transporta Chrudim
|
|
Zařízení bylo v provozu od roku
: |
1978 |
do roku 1994 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
|
nosná |
15 |
|
nosná |
2 |
|
nosná |
16 |
|
nosná |
3 |
|
|
17 |
|
nosná |
4 |
|
|
18 |
|
nosná |
5 |
|
|
19 |
|
tlačná |
6 |
|
|
20 |
|
nosná |
7 |
|
|
21 |
|
nosná |
8 |
|
|
22 |
|
nosná |
9 |
|
|
23 |
4 |
nosná |
10 |
|
|
24 |
6 |
nosná |
11 |
|
|
25 |
6 |
nosná |
12 |
|
|
26 |
4 |
nosná |
13 |
|
|
lan. přechod |
12 |
nosná |
14 |
|
|
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|