|
Kabinková
lanovka Janské Lázně - Černá hora (Černohorský expres)
Přesné datum zahájení stavby lanové dráhy
Janské Lázně - Černá hora se nedochovalo. Je známo jen to, že 19. května 1927
schválila ministerská rada finanční účast tehdejšího ministerstva železnic na
podniku 51% akciového kapitálu. V té době již probíhala úřední jednání a o měsíc
později bylo schválenému projektu uděleno stavební povolení. Většina pozemků, na
nichž se lanovka budovala, patřila hraběti Černínovi z Maršova. Již začátkem
srpna 1927 bylo započato se stavbou pomocné vojenské lanovky pro dopravu
stavebních hmot a byly zahájeny zemní práce a dovoz stavebního materiálu.
Pomocná vojenská lanovka, která pracovala až do 27. 10. 1928 odvezla od dolní
stanice veškerý stavební materiál a konstrukce na místo určení. Vlastní stavbu
prováděly současně dvě firmy, a to "František Wiesner, strojírna Chrudim"
(dnešní Transporta Chrudim) - stavěla strojní a ocelové konstrukce; firma "Wayn
a Freytag Franfurkt nad Mohanem; filiálka Brno - prováděla veškeré stavební
práce. Pracovalo se maximálně intenzivně, za jakéhokoli počasí, s průměrným
počtem 105 dělníků. Pouze u výše položených podpěr se objevily problémy s vodou
- podpěry totiž stály na rašelinné půdě. Betonování patek podpěr bylo přerušeno
jen při mrazech pod -18°C, při teplotách vyšších se běžně betonovalo pod
přístřešky z chvojí, pod kterými se topilo koksem v ocelových koších nepřetržitě
po dobu tvrdnutí betonu. Ocelová konstrukce podpěr byla v částečně smontovaném
stavu dopravována pomocnou lanovkou na příslušné staveniště podpěry, tam byla
každá podpěra vleže snýtována a pomocí dřevěných nebo ocelových pomocných
stožárů a ručních rumpálů vztyčena na patky. V budově horní stanice byl umístěn
pohon a strojovna lanové dráhy, v dolní stanici napínací zařízení lan. Dřevěná
nadstavba budovy dolní stanice byla znovu postavena v roce 1945 (po požáru
založeném prchajícími okupanty). První nosná lana o váze 42 tun byla vyrobena
firmou "Westfálský drátěný průmysl" v Hammu, byla dopravena speciálními vagóny
na nádraží ve Svobodě nad Úpou. Protože by most přes řeku Úpu ve Svobodě nad
Úpou tuto zátěž neunesl byla cívka s lanem vyzdvižena na ocelovou kozu a na
druhé straně mostu byla postavena prázdná cívka. Za pomoci ručních rumpálů bylo
lano přes most převinuto na druhou stranu, poté byla na osu cívky s lanem
nasazena specielní transportní kola, cívka byla zapřažena za dva dělostřelecké
traktory a tažena po silnici do Janských Lázní. Kabiny byly vyrobeny v České
Lípě, měly hliníkovou konstrukci, uvnitř byly obloženy mahagonovým obkladem.
Prvním správcem lanové dráhy byl Ing. Hendrych. Do zahájení bylo provedeno
celkem 180 zkušebních jízd.
Oficielní zahájení provozu bylo dne 31. 10.
1928 za účasti pana ministra železnic a zástupců úřadů a korporací. Dva
třicetímístné vozy vyjížděly na 3174 metrů dlouhou trať po zahájení provozu
zhruba 6x denně, bylo ovšem možné objednat i mimořádné jízdy. Od samého začátku
zajišťovaly provoz ČSD. Neutěšené finanční poměry v první polovině třicátých let
ohrožovaly samotnou existenci lanovky, v roce 1931 se jednalo dokonce o
zastavení provozu. Naštěstí k tomu ale nikdy nedošlo. V roce 1938, po záboru
pohraničí lanovka formálně připadla říšským drahám, ty jí ovšem obratem
odprodali soukromému provozovateli, jemu pak byla pochopitelně v roce 1945
zabavena a navrácena ČSD. Od poloviny 60.let začínalo být zřejmé, že dráha již
dosluhuje. Začala se proto připravovat její rekonstrukce, která byla po řadě
zmatků zahájena v roce 1970. Bylo ovšem rozhodnuto vést lanovku v jiné trase,
takže dolní stanice byla situovaná velmi nešťastně daleko od centra Janských
Lázní. V roce 1973 zase došlo ke změně projektu z kabinové na gondolovou dráhu.
Teprve v roce 1976 došlo k vykácení průseku lesem, a stavba se postupně dala do
pohybu. Základy podpěr lanové dráhy jsou železobetonové, pokud byly v
nepřístupných místech, prováděla se betonáž pomocí vrtulníku. K dopravě
materiálu na horní stanici byla částečně využívána i původní lanová dráha. Až v
roce 1979 se podařilo lanovou dráhu zhruba dokončit, nicméně požár ve strojovně
opět provoz odložil. Dne 1. března 1980 byla stávající lanová dráha uvedena do
provozu, definitivní provoz byl přitom zahájen až v roce 1982. V době jejího
otevření ovšem již její technika zastarala. Proto již v roce 1991 došlo k
zahájení další rekonstrukce, původní kabiny byly nahrazeny novými od firmy
Swoboda (staré lze za jízdy ovšem sledovat i nadále, stojí jako altány na
zahradách domů v Janských Lázních), na obou stanicích byly instalovány
automatické posuny kabin firmou Girak. V roce 1996 proběhla privatizace lanové
dráhy. Od 1. 7.1996 se stala vlastníkem a současně provozovatelem lanové dráhy
společnost MEGA PLUS.
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným
uchycením osmimístných kabinek (KLO-8) |
Výrobní typ :
|
8-MGD |
kabinky Omega III-8 |
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita : |
1900 osob/hod |
původně 1485 osob/hod |
Šikmá délka :
|
2307 m |
|
Vodorovná délka : |
2230 m |
|
Dolní stanice : |
694 m.n.m. |
Janské Lázně |
Horní stanice : |
1260 m.n.m. |
Černá hora |
Převýšení :
|
566 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
498 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
45 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
6,0 m/s
|
|
Čas jízdy : |
7,4 min |
444 s |
Časový interval kabinek : |
15 s |
původně 19 s |
Vzdálenost kabinek :
|
91 m |
původně 116 m |
Počet kabinek : |
59 |
původně 46 |
Počet podpěr : |
15 |
z toho 2 tlačné |
Garážování
kabinek : |
manuální depo v dolní a horní stanici |
Výrobce :
|
Doppelmayr |
kabinky CWA |
Zařízení je v provozu od roku : |
2006 (výstavba 2005-2006) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
2008 - zvýšení přepravní kapacity (doplnění
kabinek) |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1A |
8 |
tlačná |
8 |
2 x 8 |
nosnotlačná |
1B |
8 |
tlačná |
9 |
8 |
nosná |
2 |
6 |
nosná |
10 |
8 |
nosná |
3 |
4 |
nosná |
11 |
6 |
nosná |
4 |
4 |
nosná |
12 |
6 |
nosná |
5 |
6 |
nosná |
13 |
8 |
nosná |
6 |
6 |
nosná |
14 |
6 |
nosná |
7 |
6 |
nosná |
|
|
|
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
SkiResort ČERNÁ HORA - PEC (Pec pod Sněžkou)
MEGA PLUS s.r.o.
Černohorská 265
542 25 Janské Lázně
Tel.: +420 840 888 229
E-mail: skiresort@skiresort.cz
Web: www.skiresort.cz
Technické parametry původní lanovky Transporta po
rekonstrukci :
Typ lanovky :
|
osobní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
čtyřmístných kabinek (KL-4/2L) |
Výrobní typ :
|
K4 |
kabinky Austro Panorama 4 |
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
580 osob/hod
|
původně 400 osob/hod |
Šikmá délka :
|
2303 m
|
|
Vodorovná délka : |
2233 m |
|
Dolní stanice : |
694 m.n.m. |
Janské Lázně |
Horní stanice : |
1260 m.n.m.
|
Černá hora |
Převýšení :
|
566 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
130 kW |
|
Průměr nosného lana : |
40 mm |
|
Průměr tažného lana : |
28 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
3,6 m/s
|
původně 3 m/s |
Čas jízdy : |
10,4 min |
624 s |
Časový interval kabinek : |
36 s |
|
Vzdálenost kabinek :
|
108
m |
|
Počet kabinek : |
66
+ 10 nákladních |
původně 56 + 10 nákladních |
Počet podpěr : |
11 + 1 lanový přechod |
+ 3 pomocné pro tažné lano |
Garážování
kabinek : |
manuální depo v dolní a horní stanici |
Rekonstruoval :
|
Girak
|
kabinky Swoboda |
Zařízení bylo v provozu od roku : |
1992 |
do roku 2006 (17.04.) |
Rekonstrukce byla v roce : |
2000 - rekonstrukce pohonu
lanovky (zvýšení rychlosti) |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
4 |
nosná |
6 |
4 |
nosná |
2 |
4 |
nosná |
7 |
4 |
nosná |
P11) |
- |
nosná |
8 |
4 |
nosná |
3 |
4 |
nosná |
9 |
4 |
nosná |
4 |
4 |
nosná |
10 |
4 |
nosná |
P21) |
- |
nosná |
11 |
4 |
nosná |
P31) |
- |
nosná |
lan. přechod |
tažná – 13
vratná – 15 |
nosná |
5 |
4 |
nosná |
|
|
|
1)
pomocné podpěry pro tažné lano |
Fotogalerie
Videogalerie
Technické parametry původní lanovky Transporta před
rekonstrukcí :
Typ lanovky :
|
osobní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením
čtyřmístných kabinek (KL-4/2L) |
Výrobní typ :
|
K4 |
kabinky LK-01 |
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
400 osob/hod
|
|
Šikmá délka :
|
2303 m
|
|
Vodorovná délka : |
2233 m |
|
Dolní stanice : |
694 m.n.m. |
Janské Lázně |
Horní stanice : |
1260 m.n.m. |
Černá hora |
Převýšení :
|
566 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
130 kW |
|
Průměr nosného lana : |
40 mm |
|
Průměr tažného lana : |
28 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
3,0 m/s
|
|
Čas jízdy : |
12,8 min |
768 s |
Časový interval kabinek : |
36 s |
|
Vzdálenost kabinek :
|
108 m |
|
Počet kabinek : |
56 + 10 nákladních |
kabinky ORLIČAN Choceň |
Počet podpěr : |
11 + 1 lanový přechod |
+ 3 pomocné pro tažné lano |
Garážování
kabinek : |
manuální depo v dolní a horní
stanici |
Výrobce :
|
Transporta
Chrudim
|
|
Zařízení bylo v provozu od roku : |
1980 |
do roku 1991 |
Rekonstrukce byla v roce : |
1991 - rekonstrukce - podrobnosti níže |
Fotogalerie
Technické parametry původní kyvadlové lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá dvoulanová (1 nosné a 2 tažné) dráha kyvadlového systému s
pevným uchycením 30-místných kabin (KL-30) |
Výrobní typ :
|
K30 |
|
Tažná větev :
|
- |
|
Umístění pohonu : |
horní stanice |
|
Systém napínání : |
závažím v dolní stanici |
|
Přepravní
kapacita :
|
120 osob/hod
|
|
Šikmá
délka :
|
3174 m
|
|
Vodorovná délka : |
3104 m |
|
Dolní stanice : |
646 m.n.m. |
Janské Lázně |
Horní stanice : |
1290 m.n.m. |
Černá hora |
Převýšení :
|
644 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
100 kW |
|
Průměr nosného lana : |
45 mm |
|
Průměr tažného lana : |
19 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
4,0 m/s
|
|
Čas jízdy : |
15 min |
900 s |
Časový interval kabin : |
- |
|
Vzdálenost kabin
|
- |
|
Počet kabin : |
2 |
kabiny ORLIČAN Choceň (původně Bohemia Česká Lípa) |
Počet podpěr : |
9 |
z toho 0 tlačných |
Výrobce :
|
Wiesner
|
|
Zařízení
bylo v provozu od roku : |
1928 |
do roku 1980 |
Rekonstrukce byla v roce : |
1954 - výměna kabin |
|
Fotogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|
|