
|
Sedačková lanovka Ráztoka - Pustevny
V roce 2010 uplyne již 70 let od zahájení provozu sedačkové lanovky na Pustevny, tehdy první sedačkové lanovky v Evropě! Provoz na 887 metrů dlouhé
jednosedačkové lanovce s převýšením 304 metrů byl zahájen 4. března 1940. Trasa
lanovky byla vedena na 18 dřevěných podpěrách vysokých jen 4 až 5 metrů, z toho
2 podpěry byly tlačné. Celkem 81 sedaček zajistilo kapacitu 216 osob za hodinu a
při rychlosti 1,2 m/s trvala jízda 12 min. Dalších 7 nákladních vozů se
využívalo k přepravě zavazadel. Během léta a podzimu 1940 byly za plného provozu
dřevěné podpěry nahrazeny ocelovými z ohýbaných kolejnic. V roce 1956 byla
provedena kompletní rekonstrukce lanovky. Strojní a elektrotechnické zařízení
bylo modernizováno a původní podpěry nahrazeny novými příhradové konstrukce.
Sedačky byly vyměněny za nové a jejich počet byl zvýšen na 89. Při dopravní
rychlosti 1,78 m/s měla rekonstruovaná lanovka kapacitu 321 osob a jízdní doba
klesla na 8,1 min. Zvýšil se i počet podpěr na 21. Koncem
70. let bylo rozhodnuto postavit novou lanovku v nové delší a výškově členitější
trase. Ta byla vybudována v letech 1983 až 1986 a provoz byl zahájen 1. ledna
1987, přičemž stará lanovka posloužila ještě při výstavbě nové a definitivně
dojezdila v roce 1985. Bohužel se nepodařilo uchovat nic z původního zařízení
této historicky mimořádně cenné lanovky. Výrobcem nové dvousedačkové lanovky je
Tatrapoma Kežmarok. Dolní stanice byla posunuta podstatně níže do údolí, čímž se
zvětšila délka lanovky na 1637 metrů a převýšení na 400 metrů. 162 sedaček
zajistí kapacitu 900 osob za hodinu. Při rychlosti 2,5 m/s trvá jízda 10,9 min.
Na trase je celkem 18 podpěr, z toho jsou 4 tlačné. Původně se počítalo
s výstavbou mezistanice, proto je podpěra č. 13 portálová. Ani dvousedačková
lanovka však už dnes kapacitně nestačí. Proto se připravuje výstavba další dvousedačkové lanovky
směrem na Velkou sjezdovku.
Radim Polcer
Lanovka je v provozu :
Celoročně
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky :
|
osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému
s pevným uchycením dvoumístných sedaček (SLF-2) |
Výrobní typ :
|
TS-2 |
poháněcí stanice Delta |
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
dolní
stanice |
|
Systém napínání : |
hydraulický
v dolní stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
900
osob/hod |
|
Šikmá délka :
|
1637 m
|
|
Vodorovná délka : |
1588 m |
|
Dolní stanice : |
620 m.n.m. |
Ráztoka |
Horní stanice : |
1020 m.n.m. |
Pustevny |
Převýšení :
|
400 m
|
|
Výkon hlavního pohonu : |
160 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
33,5 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
2,5 m/s
|
|
Čas jízdy : |
10,9 min |
654 s |
Časový interval sedaček : |
8 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
20 m |
|
Počet sedaček : |
162
|
původně 164 |
Počet podpěr : |
18 |
z toho 4 tlačné |
Výrobce :
|
Tatrapoma
|
|
Zařízení je v provozu od roku
: |
1986
(vyrobeno 1983) |
|
Rekonstrukce byla v roce : |
2006 - výměna převodovky a dopravního lana |
|
2012
- výměna sedaček (získány z lanovky
Ustroń - Czantoria) |
Soustava kladek lanové dráhy
:
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
Číslo podpěry |
Počet kladek |
Typ podpěry |
1 |
12 |
tlačná |
10 |
6 |
nosná |
2 |
4 |
nosná |
11 |
8 |
nosná |
3 |
4 |
nosná |
12 |
6 |
tlačná |
4 |
6 |
nosná |
13 |
12 |
tlačná |
5 |
6 |
nosná |
14 |
16 |
tlačná |
6 |
6 |
nosná |
15 |
6 |
nosná |
7 |
6 |
nosná |
16 |
8 |
nosná |
8 |
6 |
nosná |
17 |
8 |
nosná |
9 |
6 |
nosná |
18 |
6 |
nosná |
Kladky dolní stanice : 12 (tlačné) |
Fotogalerie
Videogalerie
Ceník jízdného
Kontakt
:
Lyžařské středisko Pustevny
744 01 Frenštát pod Radhoštěm
Tel.: +420 556 835 993
Fax: +420 556 835 924
E-mail: pustevny@skialpin.cz
Web: www.skialpin.cz

Zobrazit na větší mapě Technické parametry původní lanovky po rekonstrukci :
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných
sedaček (SLF-1)
|
Výrobní typ :
|
SL-1 |
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
horní
stanice |
|
Systém napínání : |
závažím
v dolní
stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
321
osob/hod
|
|
Šikmá délka :
|
887 m
|
|
Vodorovná délka : |
832 m |
|
Dolní stanice : |
716 m.n.m. |
Ráztoka |
Horní stanice : |
1020 m.n.m. |
Pustevny |
Převýšení :
|
304 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
47 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
28 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
1,78 m/s |
|
Čas jízdy : |
8,1 min |
486 s |
Časový interval sedaček : |
11 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
20 m |
|
Počet sedaček : |
89 |
|
Počet podpěr : |
21 |
z toho 2 tlačné |
Výrobce :
|
Transporta
Chrudim |
|
Zařízení bylo v provozu od roku
: |
1956 |
do roku 1982 |
Rekonstrukce byla v roce : |
nebyla |
|
Fotogalerie
Zobrazit na větší mapě Technické parametry původní lanovky před rekonstrukcí
:
Typ lanovky :
|
osobní visutá
jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných
sedaček (SLF-1) |
Výrobní typ :
|
SLV |
|
Tažná větev :
|
pravá |
|
Umístění pohonu : |
horní
stanice |
|
Systém napínání : |
vrátkem v dolní
stanici |
|
Přepravní kapacita :
|
216
osob/hod
|
|
Šikmá délka :
|
887 m
|
|
Vodorovná délka : |
832 m |
|
Dolní stanice : |
716 m.n.m. |
Ráztoka |
Horní stanice : |
1020 m.n.m. |
Pustevny |
Převýšení :
|
304 m |
|
Výkon hlavního pohonu : |
36 kW |
|
Průměr dopravního lana : |
23,5 mm |
|
Maximální dopravní rychlost :
|
1,2 m/s |
|
Čas jízdy : |
12 min |
720 s |
Časový interval sedaček : |
17 s |
|
Vzdálenost sedaček :
|
20 m |
|
Počet sedaček : |
81 + 7 nákladních |
|
Počet podpěr : |
18 |
z toho 2 tlačné |
Výrobce :
|
Wiesner
|
|
Zařízení bylo v provozu od roku
: |
1940 |
do roku 1956 |
Rekonstrukce byla v roce : |
1940 - výměna dřevěných podpěr za ocelové z ohýbaných
kolejnic |
Fotogalerie
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku
|

|