Lanovky ve slezsko-polských Beskydech

Začátkem října 2005 jsem s dlouholetým korespondentem rakouského časopisu ISR – Ing. Romanem Gricem navštívil jednosedačkovou lanovku na Javorový vrch a 2 lanovky ve slezské části Polských Beskyd – dvousedačku Czantoria a pozemní lanovku Żar v Międzybrodzie Żywieckie.

Javorový vrch

 Je 8. října 2005 11:30 a vyrážíme z nádraží Frýdek-Místek směr Javorový vrch. Cestou ještě fotíme poutač na lanovku s originální původní sedačkou z poutač s původní sedačkou / Foto : Radim Polcer 08.10.2005roku 1957 a kolem poledne přijíždíme k parkovišti lanovky. Ve čtvrt na jednu nasedáme na sedačku a vezeme se na Javorový vrch. Na trase lanovky je opravdu les podpěr, lanovka s šikmou délkou 1310 metrů má 27 podpěr, z toho podpěra č. 27 / Foto : Radim Polcer 08.10.20052 jsou tlačné (č. 6 a 10).  Většina podpěr má dvoukladkové baterie. Po příjezdu do horní stanice (886 m.n.m.) je lanovka zastavena a my máme dostatek času na důkladnou prohlídku horní stanice. Poté se jdeme podívat až na vrchol Javorového vrchu v nadmořské výšce 968 m.n.m. Je jasno a výhled je opravdu nádherný. Fotíme ještě okolí horní stanice – lanový přechod a podpěru č. 27 a jízdou v 14:00 jedeme dolů. V dolní stanici ještě prohodíme pár slov s náčelníkem lanovky p. Namyslem, prohlédneme si náhradní dieselagregát z roku 1956 a pohon lanovky s poháněcím lanáčem a v 15:30 odjíždíme zpět do Ostravy.

Zatím jediná větší rekonstrukce této lanovky proběhla v létě 1997, kdy byly vyměněny kladkové baterie a z Krížné bylo dovezeno celkem 138 sedaček. 120 jich nahradilo původní sedačky (2 jsou stále k vidění na poutačích na lanovku) a 18 jich je jako náhradních. Již několik let se uvažuje o výstavbě nové lanovky až na vrchol Javorového vrchu, která by nahradila starou lanovku. Uvažuje se o odpojitelné čtyřsedačce firmy Pomagalski, zatím ale vše vázne na problémech s majitely pozemků.

Czantoria a Żar

Následující den, v neděli 9. října máme v plánu 3 lanovky v Polských Beskydech – Czantoria, Żar a Szyndzielnia. V 9:30 přijíždíme k dolní stanici dvousedačka Czantoria, vpravo bobová drýha s vlekem / Foto : Radim Polcer 09.10.2005dvousedačky Czantoria a hned nasedáme na sedačku. Lanovku vyrobila v roce 1967 polská firma Mostostal a v letech 1991-1993 proběhla rekonstrukce firmou Tatrapoma, při níž byl rekonstruován pohon lanovky, vyměněny sedačky a také podpěra č. 1 za portálovou, tolik typickou pro lanovky Tatrapoma. Zvláštností této lanovky je, že její průsek lesem je nahoře zcela uzavřen korunami stromů a díky tomu je takřka neviditelný. Lanovka má na trase také 2 podpěry s dvoukladkovými bateriemi – č. 5 a 19. Po příjezdu do horní stanice (851 m.n.m.) jsme hned přivítání obsluposlední podpěry č. 21 a 22 lanovky Czantoria / Foto : Radim Polcer 09.10.2005hou a je nám nabídnuta možnost vyzkoušet bobovou vozíčkovou dráhu Wiegand.  Ještě pár fotek, odbrzďujeme a jízda začíná. Dráha byla postavena v roce 1997, její délka je 710 metrů s převýšením 50 m. Maximální rychlost jízdy je 30 km/h. Zpátky nahoru vás dopraví vlek polské výroby dlouhý 200 m se speciálními tyčemi, které se v zimě vymění za klasické talířové unašeče a vlek je provozován jako lyžařský. Jdeme se ještě podívat na vrchol Velké Čantorie (995 m.n.m.), kde se nachází rozhledna a prochází zde také česko-polská státní hranice. Na Czantorii jsme objevili 2 kabinky z původní dvoulanové kabinkové lanovky Szyndzielnia v nedaleké Bielsko-Bialei. Vzhledem k obrovskému počtu návštěvníku jezdila lanovka nepřetržitě, přestože byl říjen. Kolem půl jedné odjíždíme, protože máme v plánu ještě pozemní lanovku Żar v Międzybrodzie Żywieckie.

příjezd do dolní stanice / Foto : Radim Polcer 09.10.2005 pohon lanovky of firmy Tatrapoma / Foto : Radim Polcer 09.10.2005

K její dolní stanici přijíždíme kolem 14:00 a hned vyjíždíme nahoru vozem č. 1. V pauze mezi jednotlivými jízdami lanovky (cca 5 min) si nadvakrát míjíme protijedoucí vůz č. 2 / Foto : Radim Polcer 09.10.2005prohlížíme a fotíme pohon lanovky. Poté ještě fotíme okolí horní stanice vždy s přijíždějícím nebo odjíždějícím vozem a kolem 15:30 jedeme dolů opět vozem č. 1. Tato lanovka nahradila původní neveřejnou lanovku z roku 1947, kteráhorní stanice / Foto : Radim Polcer 09.10.2005 sloužila pro potřeby přečerpávací elektrárny na vrcholu Żaru. V roce 2001 byla v polském Zakopaném nahrazena pozemní lanovka z konce 80. let novou od firmy Doppelmayr. Protože byla původní lanovka ve velmi dobrém technickém stavu, bylo rozhodnuto přesunout ji právě na Żar. Lanovka byla kompletně repasována, vybavena novou elektronikou a 12.2.2004 byla uvedena do provozu ve svém novém působišti. Lanovka s délkou 1334 m překonává převýšení 304 m a její vozy s kapacitou 115 osob přepraví za hodinu 1200 osob rychlostí 5 m/s. Horní stanice se nachází v nadmořské výšce 758 m.n.m. hned vedle horní nádrže přečerpávací elektrárny. Trasa lanovky je přímá, jen těsně před horní stanicí je mírná zatáčka. V zimě lanovku využívají hlavně lyžaři, protože z vrcholu vede velmi pěkná široká sjezdovka.

strojovna lanovky Žar / Foto : Radim Polcer 09.10.2005 vůz č. 2 / Foto : Radim Polcer 09.10.2005

Původně jsme měli v plánu navštívit také moderní šestimístnou kabinkovou lanovku Girak na Szyndzielnii u Bielko-Bialei, tu jsme ale pro nedostatek času nestihli. Je z roku 1995 a nahradila starou dvoulanovou čtyřkabinku z roku 1953 taktéž od firmy Girak. Z této lanovky se zachovali min. 3 původní kabiny – jedna je přímo u dolní stanice šestikabinky a další 2 jsou na Czantorii – viz výše.

Technické údaje dvousedačky Czantoria:

Technické údaje pozemní lanovky Żar

Kromě těchto lanovek se ve slezské části polských Beskyd nachází ještě další 4 dvousedačky – dvouúseková na Szczyrku od firmy Mostostal z roku 1992-93, Wisła Łabajów – Stożek (v roce 2004 přesunuta z rakouského Ski Zillertalu 3000, kde byla v části Eggalm nahrazena šestisedačkou Doppelmayr) a Jaszowiec – Palenica.

(Radim Polcer)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku