Záměr kabinkové lanovky Velká Čantoryje
Na česko-polský hraniční hřeben
Těšínských Beskyd přichází nejvíce turistů z Polska díky sedačkové lanovce,
která vede již od roku 1967 z
lázeňského města Ustroň pod vrchol Velké Čantoryje
(995 m.n.m.). Lanovka je zde součástí lyžařského střediska.
Jednalo se o neodpojitelnou dvousedačku Mostostal/Tatrapoma, která byla ovšem v
roce 2006 nahrazena moderní odpojitelnou čtyřsedačkou Doppelmayr. Tím se
atraktivita střediska ještě zvýšila, pro letní vyžití je zde například bobová
dráha Wiegand, kterou obsluhuje speciální vlek polské výroby se závěsnými tyčemi
(v zimě jsou závěsné tyče nahrazeny klasickými unašeči a vlek tak slouží jako
lyžařský). Velká Čantoryje je vyhledávaným cílem turistů také díky 28 metrů
vysoké rozhledně, která zde byla vybudována v roce 2002. Bylo tedy jen otázkou
času, kdy se podobným záměrem na výstavbu lanovky za
čne
zabývat také česká strana. Proto byla v roce 2005 vypracována studie
proveditelnosti lanovky na Velkou Čantoryji z české strany z obce Nýdek. Záměr
počítá s 2-úsekovou kabinkovou lanovkou s osmimístnými kabinkami. Zajímavostí
bude, že tato lanovka bude jako jedna z mála v ČR nelyžařská. První úsek s dolní
stanicí v areálu skokanských můstků bude dlouhý 1600 m při převýšení 300 m,
druhý navazující úsek pak dosáhne délky 1150 m při převýšení 210 m, horní
stanice bude situována vedle turistické chaty na Čantoryji. Mezistanice je
plánována jako průjezdná, s možností výstupu a nástupu. Předpokládaná přepravní
kapacita činí 1000 osob za hodinu při maximální přepravní rychlosti 5 m/s.
Odhadovaná výše investice je přibližně 250 mil. Kč. – investorem je obec Nýdek,
přičemž velkou část nákladů by měla pokrýt dotace z evropské unie. V současnosti
prochází záměr posouzením vlivů na životní prostředí, nelze tedy říci, v jakém
časovém horizontu k výstavbě dojde.
(Radim Polcer)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku