Unikátní lanovka oslaví 75 let
Když v roce 1933 oficiálně poprvé spouštěli
lanovou dráhu na Ještěd, byla to prestižní událost. Akci organizovalo tehdejší
ministerstvo železnic a do Liberce se sjeli vedle šéfů Českých drah, regionální
politici, podnikatelé a zástupci firem, které se na výstavbě podílely. „V úvodu
odeslali telegram prezidentu republiky Masarykovi a ministrovi železnic a pak už
se červená kabina vydala na svou první veřejnou cestu,“ poznamenal Pavel Vursta,
který je už osmnáct let jejím přednostou. „Liberec tak získal ojedinělou
atrakci, kterou je lanovka dodnes. A to i přes to, že slouží lidem už
pětasedmdesátým rokem.“
Do Liberce jezdily kvůli lanovce davy lidí Do Liberce kvůli lanovce začaly mířit
davy lidí. Platilo, že kdo přijel do Liberce a nebyl lanovkou na Ještědu, v
Liberci jako by ani nebyl. „Dá se říct, že to platí dodnes, protože v průměru
ročně přepravíme čtvrt milionu cestujících,“ říká Vursta. „Výhodou je, že se s
námi mohou svést slečny v lodičkách i turisté s batůžky nebo lyžaři.“ První
zmínka o záměru výstavby lanové dráhy na vrchol Ještědu spadá do roku 1924.
Tehdy německá firma Balichert, podnikající v lanové dopravě, předložila projekt
majiteli hotelu na Ještědu, jímž byl Německý horský spolek pro Ještěd a Jizerské
hory. Po peripetiích s povoleními a výběrovými řízeními byla nakonec stavbou
pověřena firma František Wiesner, dnes Transporta Chrudim. Stavbu ukončili
stavitelé za dvanáct měsíců a dvanáct dnů. Náklady na stavbu byly šest a půl
milionu korun a zařízení celé bylo dílem domácích firem. První lidi začala
lanovka přepravovat v červnu 1933. Trať ještědské lanovky začínala na stanici v
Horním Hanychově a končila na plošince pod hotelem. Vodorovně měřila přes 1111
metrů, našikmo měřila o něco víc.
„Byla druhou kabinovou lanovkou v Československu, po lanovce z Janských Lázní na
Černou horu v Krkonoších. Dnes je už ale jedinou, protože lanovka v Janských
Lázních byla zrušená,“ poznamenal Vursta. „Po obsazení Sudet Němci převzaly
lanovku Německé říšské dráhy a pak ji na dva roky přebralo město Liberec. Po
osvobození se stala zase součástí železnice a vrátili se sem původní
zaměstnanci,“ vypráví Vursta. „Ti tady vůbec vydrželi obvykle dlouho. Za celou
dobu trvání se tu vystřídali jen čtyři přednostové, to je průměrná služba na
jednoho kolem dvaceti let.“ V roce 1971 začaly dráhy s rekonstrukcí, která
trvala až do roku 1975. „Z původního zařízení zbyla jen nepatrná část stavební
konstrukce ve stanicích. Trať byla opravená jako dvoulanová,“ říká Vursta.
(MF Dnes)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku