Vřídelní město mohlo mít více lanových drah
Doba Zlatého věku lázní s sebou přinášela okolo roku 1900
nové dopravní možnosti, a tak se na karlovarské výšiny začaly stavět lanové
dráhy. Vřídelní město dle plánů mělo mít nejvíce lanových drah v Českých zemích.
Dnes jsou v provoz dvě lanovky ze čtyř. O vybudování lanové dráhy na Bukovou
horu, na plošinu u Tří křížů, se začalo vážně uvažovat v roce 1907. Dále byla
také plánována varianta páté dráhy na kopec nazývaný Výšina věčného života, kde
stála už od roku 1889 Stephanie-Warte, dnes Goethova vyhlídka.
O tuto stavbu se zajímala i švýcarská firma inženýra Emila Struppa (stavitele
tunelové lanovky). Původně navrhovaná dráha měla dosahovat celkové délky skoro
tří kilometrů. Od Tří křížů měla směřovat okolo Ottova vrchu a dosáhnout
nadmořské výšky 637 metrů. Spodní polovina měla být řešena jako klasická lanovka
a druhá část, asi 1400 metrů, jako ozubnicová (ozubená) dráha. V průběhu let se
navrhovala celá řada různých tras vedoucí k vrcholům. Nakonec bylo v dubnu 1911
rozhodnuto o vybudování zkrácené, půl kilometru dlouhé cesty, která překonávala
výškový rozdíl 170 metrů od Vřídelní ulice z domu č. 133 přes Panoramu na
plošinu vrchu Tří křížů.
Přesný datum započetí stavebních prací zatím není znám, ale dle datované
stavební fotodokumentace víme, že už v březnu 1914 se dokončovalo prorážení 17
metrů dlouhého tunelu pod vozovkou Na vyhlídce, kde se následně vystavěla budova
střední stanice nazvané Panoráma. Hluboká trasa betonového koryta pro jednu
kolej se po 133 metrech délky rozšiřovala pod stanicí Panorama na dvojkolejnou.
Tato spodní část, přemostěná na 66. metru nedaleko rondelu s kočkou a asi ve sto
metrech můstkem mezi restaurací panorama a Lützowovou vilou, byla tak
prokazatelně zbudovaná ještě před vypuknutím 1. světové války. Výstřely v
Sarajevu, odchod dělníku na frontu a válečná nouze bohužel výstavbu dráhy na
léta zastavily. V poválečných letech se znovu začalo jednat o dokončení
rozestavěného díla, ale už bez dříve zamýšleného prodloužení na nejvyšší místo
nad městem, Štěpánčinu rozhlednu.
Podle datovaných snímků víme, že stavba pokračovala už v létě 1920. Dokumentární
fotografie s datem 16. září 1920 ukázala ohromný výkop - stavební jámu ve výšce
496 metrů na planině za Třemi kříži. Proč k zdárnému ukončení lanovky a
plánované stavbě velkého kruhového horského hotelu nedošlo, se dnes můžeme zatím
pouze domnívat.
(MF Dnes - Jiří Böhm)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku