Úřad posuzuje lanovku

Projekt nové lanové dráhy na Sněžku se dostal do další fáze schvalování. V těchto dnech úředníci z Krajského úřadu v Hradci Králové shromáždili připomínky k vlivu stavby na životní prostředí a rozhodnou, zda bude nutné případné dopady na přírodu zkoumat podrobněji, či nikoliv. „Připomínky uplatnilo ministerstvo životního prostředí a Správa Krkonošského národního parku. Zatím ještě nemůžeme sdělit, jaký bude výsledek a jak bude proces dál pokračovat,“ uvedl vedoucí oddělení EIA na krajském úřadě Richard Veselý. Pokud krajský úřad rozhodne, že je třeba vliv na životní prostředí dále posuzovat, proces schvalování se tím prodlouží. „O tom rozhodneme v nejbližších dnech,“ dodal úředník. Nynější projekt nové lanovky na Sněžku je výsledkem kompromisu mezi správou parku a radnicí v Peci pod Sněžkou. Diskuse o stavbě lanovky trvají od roku 1990. Správci parku se od počátku výstavbě nové dráhy až na vrchol bránili. Dlouho zastávali názor, že lanovka by mohla vést jen na Růžovou horu a na vrchol by lidé museli pěšky. Poslední úsek staré dráhy by zůstal na dožití. S touto variantou začala radnice v Peci pod Sněžkou počítat, ale přišla s návrhem, že z Růžohorek do Pece postaví novou sjezdovku. Zlom nastal až letos, kdy obě strany ustoupily a dohodly se, že lanovka povede až na vrchol, ale hodinová kapacita bude jako dnes, tedy 250 cestujících, a nová sjezdovka se postaví jinde.
Poslední spor se vedl ještě v létě. Projektanti navrhli zcela nové, moderní tvary nejen pro dolní stanici, ale i pro mezistanici na Růžové hoře a konečnou stanici na Sněžce. Správa parku však trvala nejen na stejném půdorysu a objemu stavby, ale i vzhledu. Výsledkem kompromisu je, že zcela nový vzhled bude mít jen dolní stanice, která se posunula k chatě Lesovně, a bude tak pro turisty přístupnější. Stanice na Růžové hoře a Sněžce se změní jen částečně, jen se přizpůsobí nové technologii. Lanovka bude mít čtyřmístné kabinky a bude mít dvojnásobnou rychlost oproti nynější. Trasu z Pece až na vrchol Sněžky urazí zhruba za čtvrt hodiny. Za hodinu však přepraví stejný počet osob. Investor kalkuluje, že nová lanovka bude stát 350 až 400 milionů korun, přičemž až 85 procent by bylo možno uhradit z evropských fondů. Dolní stanice bude ve tvaru rotačního zdeformovaného tubusu a bude umístěna do protisvahu. V budově, jíž projektanti navrhli částečně prosklenou, najdou turisté bufet a kavárnu s barem s více než stovkou míst. Restaurace, ale jen se 66 místy, bude také ve stanici na vrcholu Sněžky. Projektanti počítali i s tím, že vrchol hory nesmí být zatěžován odpady. Například splašky se budu speciálními nákladními kabinkami odvážet do údolí.

(MF Dnes - Vladimír Bílek)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku