Úřad posuzuje lanovku
Projekt nové lanové dráhy na Sněžku se dostal do další fáze schvalování. V
těchto dnech úředníci z Krajského úřadu v Hradci Králové shromáždili připomínky
k vlivu stavby na životní prostředí a rozhodnou, zda bude nutné případné dopady
na přírodu zkoumat podrobněji, či nikoliv. „Připomínky uplatnilo ministerstvo
životního prostředí a Správa Krkonošského národního parku. Zatím ještě nemůžeme
sdělit, jaký bude výsledek a jak bude proces dál pokračovat,“ uvedl vedoucí
oddělení EIA na krajském úřadě Richard Veselý. Pokud krajský úřad rozhodne, že
je třeba vliv na životní prostředí dále posuzovat, proces schvalování se tím
prodlouží. „O tom rozhodneme v nejbližších dnech,“ dodal úředník. Nynější
projekt nové lanovky na Sněžku je výsledkem kompromisu mezi správou parku a
radnicí v Peci pod Sněžkou. Diskuse o stavbě lanovky trvají od roku 1990.
Správci parku se od počátku výstavbě nové dráhy až na vrchol bránili. Dlouho
zastávali názor, že lanovka by mohla vést jen na Růžovou horu a na vrchol by
lidé museli pěšky. Poslední úsek staré dráhy by zůstal na dožití. S touto
variantou začala radnice v Peci pod Sněžkou počítat, ale přišla s návrhem, že z
Růžohorek do Pece postaví novou sjezdovku. Zlom nastal až letos, kdy obě strany
ustoupily a dohodly se, že lanovka povede až na vrchol, ale hodinová kapacita
bude jako dnes, tedy 250 cestujících, a nová sjezdovka se postaví jinde.
Poslední spor se vedl ještě v létě. Projektanti navrhli zcela nové, moderní
tvary nejen pro dolní stanici, ale i pro mezistanici na Růžové hoře a konečnou
stanici na Sněžce. Správa parku však trvala nejen na stejném půdorysu a objemu
stavby, ale i vzhledu. Výsledkem kompromisu je, že zcela nový vzhled bude mít
jen dolní stanice, která se posunula k chatě Lesovně, a bude tak pro turisty
přístupnější. Stanice na Růžové hoře a Sněžce se změní jen částečně, jen se
přizpůsobí nové technologii. Lanovka bude mít čtyřmístné kabinky a bude mít
dvojnásobnou rychlost oproti nynější. Trasu z Pece až na vrchol Sněžky urazí
zhruba za čtvrt hodiny. Za hodinu však přepraví stejný počet osob. Investor
kalkuluje, že nová lanovka bude stát 350 až 400 milionů korun, přičemž až 85
procent by bylo možno uhradit z evropských fondů. Dolní stanice bude ve tvaru
rotačního zdeformovaného tubusu a bude umístěna do protisvahu. V budově, jíž
projektanti navrhli částečně prosklenou, najdou turisté bufet a kavárnu s barem
s více než stovkou míst. Restaurace, ale jen se 66 místy, bude také ve stanici
na vrcholu Sněžky. Projektanti počítali i s tím, že vrchol hory nesmí být
zatěžován odpady. Například splašky se budu speciálními nákladními kabinkami
odvážet do údolí.
(MF Dnes - Vladimír Bílek)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku