filo: U nás v okolí dřív byly jen zvratkové vleky a mezi našimi otci skoro nenajdeš nikoho, komu by se nestal na zvratkách úraz
. Nejčastěji je problém při zapojování - když špatně dáš zvratku na lano, nebo už máš "roztáhnuté" zobáčky - jakmile zvratka se napne a zabere může vyskočit - letí kovová část pekelnou rychlostí zpět a nevím proč, ale ve většině případů přímo do ksichtu - vybité zuby, rozseklé čela s jizvami dodnes...Další problém byl s provazem. Na některých vlecích bylo lano dost vysoko, někde i nad 2,5 m, takže provazy byly dlouhé a při zapojování si lyžař držel pod prdelí prkno a lano se mu válelo po zemi..Bohužel někdy bylo i zamotané kolem lyžařovi ruky, prstu apod, takže opět jak se napnulo očko kolem ruky hned byly zlomeniny.
Další případ co se stal byl ten, že díky nedokonalému napínání a špatnému spletení lana spadlo z koncové stanice lano (když se tam blížil těžký lyžař) a letělo asi přes 5 podpěr zpět a zachytlilo se až za tu 6tou. Naštěstí to nikoho netrefilo..to bylo obrovské štěstí, protože trefit to někoho tak ho to asi zabije.
Při vypojování měly kladky tendenci skákat na zpětné lano, protože bylo dost blízko, takže každý den se minimálně 5x vypínal vlek, že někomu jela zvratka dolů omotaná kolem lana - sem tam se stalo, že se zachytila o podpěru a celou ji ohnula. Pěkně to s vlekem zamávalo a spadlo lano z několika podpěr a šíleně sebou mlátilo - pěkně to mydlilo vše v okolí.
Na kotvičkách téměř po celé trase, (na zvratkách jen velmi vyjímečně) vedlo lano pod úrovní ramen a zachytávali se části oděvu o lano, takže to dost trhalo oblečení, které bylo zároveň i dost od oleje kapajícího z lana a kladek.
Zkrátka těch nehod bylo dost a nejvíce při zapojování. My zkušenější už víme, jaké finty používat při zapojování, ale i letos se zkušenému kolegovi stalo, že se mu zvratka vrátila přímo do kolena.