Wix: A kde ten vlek co popisuješ byl? Nemáš nějaké fotky?
Z toho, co jsem pochopil, je to klasická kotva alá Transporta VL200. Kotvy "zvratky" (tak je nazval i zakladatel těchto vleků pan Šperka), byly jen kolem Zlína a v Beskydech (např. Soláň, Jeleňovská, Trnava, vlek Zlín atd.). Jak jsem psal už v tomto topicu, všechny "zvratkové" vleky měly víc podpěr než kterýkoliv dnešní vlek a často byly lomené. Na 700m třeba 25 (vlek Jeleňovská). Jejich poháněcí stanice byla nahoře i dole a jako pohon sloužil např. i motor a převodovka ze Zetoru, kde když bylo potřeba zvýšit přepravní kapacitu, tak zařadili vyšší rychlost. "Zvratku" bylo také velmi lehké odpojit od lana, stačilo přitáhnout k sobě lanko od kotvy a pustit (jako luk) a kotva letěla z lana dolů (někdy přímo do ksichtu
).
Jednou jsem v Krkonoších lyžoval na vleku VL200 - tedy klasické kotvičce (háčku). Měl jsem klasický unašeč na zvratky a vlekař a i lyžaři na nás čuměli, co to mám za hnusný kus pásoviny (mimo Valachy to prostě nikdo nezná). No ta kotvička něměla ani jednu podpěru, lano jelo na úrovni kolen a nahoře se mi o vyhazovačku kotva ani nevypojila a musel se vypnout vlek...Tak jsem toho raději nechal a šel jinde
. Zvratky byly oproti háčkům vymakanější. Lano vedlo po celé trase vždy nad hlavou a byly tam i pojistky proti přejetí kotvy vyhazovačkou. A řada vleků měla odpružení proti rázům při zapojování na lano, takže se dokázali zapojit i malé děti.