|
|
|
|
Čtyřsedačka s bublinou v Deštném v Orlických horách Po šestileté odmlce se nové lanovky dočkali také lyžaři v Orlických horách. Skicentrum v Deštném, které v roce 2017 oslavilo 25. výročí provozu areálu, uskutečnilo již dlouho plánovaný projekt rozšíření areálu o druhou sedačkovou lanovku, tentokrát v části Marta II (z části jako náhrada jednoho lyžařského vleku a z části jako nová trasa). Zatímco v minulosti bylo u tohoto projektu počítáno s klasickou neodpojitelnou čtyřsedačkovou lanovkou, nakonec bylo využito nabídky na odkup rychlé odpojitelné čtyřsedačky výrobce Garaventa ze švýcarského střediska Lungern. Toto lyžařské středisko bylo uzavřeno z důvodu nerentability provozu (zachována zůstává pro pěší turisty pouze kyvadlová lanovka na dolním úseku z Lungernu) a čtyřsedačka na trase Turren-Schönbüel byla i navzdory svému nízkomu věku (vyrobena byla teprve v roce 1999) na podzim 2016 demontována a nabídnuta k prodeji. Jde tak o nejnovější z Alp dovezenou lanovku v České republice a vzhledem k tomu, že ve Švýcarsku lanovka měřila původně více než 2300 metrů, zůstává novému provozovateli i dostatek náhradních dílů v podobě kladkových baterií, spínacích aparátů a sedaček. Trasa nové lanovky o délce 865 metrů začíná na místě dolních stanic dosavadních vleků a končí na Turistické sjezdovce v místech, kde se z vrchní louky vjíždí pravotočivou zatáčkou do lesa. Obsluhuje modrou sjezdovkou s průměrnou šířkou 55 metrů. Přepravní kapacita činí 2180 osob za hodinu, což je zhruba stejně, kolik měly tři původní vleky v areálu Marta II (jeden z nich byl zrušen již před lety). Stejně jako v původním umístění je i v Deštném vybavena každá třetí sedačka oblíbenou bublinou - na laně se tak pravidelně střídají vždy sedačka s bublinou se dvěma sedačkami bez bubliny. Na trase je rozmístěno celkem 12 podpěr. Pohon je umístěn v dolní stanici, hydraulické napínání pak ve stanici horní. Zcela nově bylo vyrobeno zastřešení stanic, které je v dřevěném provedení se sedlovou střechou. Výstavba byla zahájena zemními pracemi v polovině června 2017, po vybetonování patek podpěr a pilířů stanic v červenci byla ve druhé půlce srpna zahájena montáž technologie dolní stanice a usazování podpěr na připravené patky. V září následovala montáž technologie horní stanice a nového dřevěného opláštění dolní stanice. V první polovině října bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano a na přelomu října a listopadu již zbývalo jen namontovat opláštění horní stanice, usadit sedačky na dopravní lano a provést veškeré činnosti nutné k uvedení lanovky do provozu. Pravidelný provoz pak byl zahájen 20. prosince 2017. Nová lanovka se díky své přepravní rychlosti až 5 m/s (jízda nahoru trvá pouhé 3 minuty) a také vybavení části sedaček bublinami stala novým celoročním páteřním přepravním zařízením areálu a znatelně zvýšíla komfort v tomto tradičním lyžařském středisku. Celková přepravní kapacita areálu dosáhla 8480 osob za hodinu. Součástí investice, jejíž hodnota činila zhruba 30 milionů korun, bylo také rozšíření sjezdovky Marta II a optimalizace řešení parkovacích ploch a stravování v areálu Marta II. V souvislosti se stavbou nové lanovky došlo k úpravě některých stávajících přepravních zařízení v Deštné. Demontován byl původní lyžařský vlek D, vlek C byl v horní části zkrácen a nově zde byl na mírné louce mezi areály Marta I a Marta II umístěn dětský park. Kotvový vlek v areálu Marta II bude v provozu i nadále, sloužit bude ale výhradně pro potřeby snowparku. Stávající dvousedačková lanovka v areálu Marta I zůstává rovněž zachována. Radim Polcer Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|