
|
Penken, 23.7.
V rakouském
Mayrhofenu se nachází lanovka Penkenbahn, která byla postavena jako první
moderní velkokapacitní dvoulan ové lanovka na světě. Stará kyvadlová lanovka z
Mayrhofenu na Penken s čtyřvozovým provozem a s přepravní kapacitou 500 osob za
hodinu již nestačila nárokům na primární dopravu lyžařů do největšího lyžařského
střediska Zillertalu. Rekonstrukci koncem 80. let se nepodařilo uskutečnit kvůli
problémů s majiteli pozemků. Provozovatel této lanovky nakonec přistoupil na
nabídku firmy Waagner Biró (dnes součástí firmy LEITNER), která navrhovala
postavit moderní dvoulanovou oběžnou lanovku, jejíž 15-ti místné žluté kabiny
zajistí požadovanou kapacitu 2000 osob za hodinu. V polovině března 1995 byla
stará lanovka demontována a již v prosinci téhož roku byla do provozu uvedena
nová lanovka. Nejpozoruhodnější na nové lanovce jsou především dlouhá lanová
pole bez podpěry. Lanové pole mezi dolní stanicí a podpěrou č. 1 měří 1260 m a
kabiny se v něm pohybují ve výšce až 180 metrů nad zemí. Lanové pole mezi
podpěrami č. 1 a 2 měří 1360 m a kabiny se v něm pohybují ve výšce až 170 metrů
nad zemí. Díky tomu jsou na trase dlouhé téměř 3 km pouhé 3 podpěry příhradové
konstrukce. Pro novou dolní stanici se v Mayrhofenu našlo nové místo, což sice
vyřešilo problémy s majiteli pozemků, ale zároveň způsobilo nutnost zalomit
trasu lanovky na 1. podpěře v úhlu 7°. Pro případ uvíznutí kabin na trati jsou
na podpěrách č. 1 a 2 umístěny záchranné plošiny s navijáky. Kabiny typu Beta od
firmy CWA jsou po obvodu opatřeny lavicí s osmi místy k sezení. Díky
dvoulanovému systému může lanovka jezdit i při rychlosti větru 90 km/h ve směru
kolmém k ose trati.
V roce 2010 se
Mayrhofen dočkal další zajímavé lanovky, když byla trojsedačka Penken n ahrazena
vysokokapacitní kombinovanou lanovkou firmy Doppelmayr. Na její trase se
střídají 10-místné kabinky CWA a 8-místné sedačky s bublinou, což umožnilo
dosáhnout mimořádně vysoké přepravní kapacity 3900 osob za hodinu. Z tohoto
důvodu byly obě stanice typu UNI-G realizovány v dlouhém provedení s dvěma
staničními oblouky - zatímco ve vnitřním oblouku se nastupuje na sedačky, na
vnějším pak do kabinek. Od letní sezóny 2012 se tato lanovka může pyšnit další
zajímavostí, když bylo dokoupeno 6 kabin, které jsou místo klasických plexiskel
vybaveny drátěnou sítí. Tyto speciální kabinky jsou provozovány společně s
klasickými a zajišťují netradiční požitek z jízdy.

(Radim Polcer)
|

|