Kabinová lanovka Punkevní jeskyně - Macocha
Celá oblast Moravského
krasu má dvě hlavní dominanty - to je propast Macocha a Punkevní jeskyně,
ale stejně tak i řadu jiných jeskyní, zajímavých pro návštěvníky. Je
pochopitelné, že koncentrace turistů je zde značně vysoká. Příjezdové
cesty jsou do této oblasti v zásadě dvě, první z nich končí u hotelu
Skalní mlýn v níže položené části této oblasti, druhá pak vede do blízkosti
horního okraje propasti Macocha, kam je kupodivu taktéž bezproblémový přístup.
Mezi Skalním mlýnem a vchodem do Punkevních jeskyní vedla zhruba čtyřkilometrová
úzká silnice, která pochopitelně byla obtížně průjezdná pro automobily,
nehledě na omezené možnosti parkování. Provoz hotelu Skalní mlýn převzala
Společnost pro Moravský Kras, která ho značným nákladem zrekonstruovala.
Tatáž společnost přišla s ambiciózním plánem uzavřít celé údolí u
Punkevních jeskyní pro automobilovou dopravu a turisty tam přivážet visutou
lanovkou od parkoviště u horního okraje Macochy. V roce 1992 byla podepsána
s věhlasnou lanovkářskou firmou Doppelmayr dohoda o stavbě lanové dráhy.
Po několika technických studiích byla vybrána kabinová lanovka s kyvným
provozem, a se dvěma kabinami pro 15 osob. Od roku 1940 to byla první nová
lanovka s kyvným provozem v tehdejší ČSFR. Přestože stavba byla motivovaná
ušlechtilým cílem uchránit údolí okolo Punkevních jeskyní od automobilového
provozu, zvedla se proti této stavbě vlna odporu. Stavba pak pokračovala
velmi pomalu a několikrát došlo málem k jejímu zastavení. Jen díky
agilnosti Společnosti pro Moravský Kras se nakonec podařilo stavbu dokončit.
Lanovou dráhu se nakonec podařilo uvést do provozu v květnu 1995. I když
sice lanová dráha má při provozu drobné technické problémy (kyvné
lanovky nejsou standardním výrobkem firmy Doppelmayr), přesto je na první
pohled zřejmé, že stavba této lanovky až neuvěřitelně pomohla zdejší
oblasti. Podařilo se tak zrušit automobilovou dopravu v Punkevním údolí,
stejně tak i usměrnit toky návštěvníků. Po tisíckrát omílaném poškození
přírody není ani stopy, stanice lanovky jsou takřka neviditelně zakomponovány
do okolí.
R. Bílek
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha kyvadlového systému s pevným uchycením 15-místných kabin (KL-15) | |
Výrobní typ : | 2x1x15-MGFJ | kabinky Omega 15 |
Tažná větev : |
- | |
Umístění pohonu : | dolní stanice | |
Systém napínání : | hydraulický v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | 353 osob/hod | |
Šikmá délka : | 249
m |
|
Vodorovná délka : | 207 m | |
Dolní stanice : | 362 m.n.m. | Punkevní jeskyně |
Horní stanice : | 493 m.n.m. | Macocha |
Převýšení : | 131 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 45 kW | |
Průměr dopravního lana : | 41 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
Čas jízdy : | 2,1 min | 126 s |
Časový interval kabin : | - | |
Vzdálenost kabin : | - | |
Počet kabin : | 2 | |
Počet podpěr : | 2 | z toho 0 tlačných |
Výrobce : | Doppelmayr | kabiny CWA |
Zařízení je v provozu od roku : | 1995 | |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1a | 12 | nosná | 1b | 12 | nosná |
Kladky dolní stanice : 4 (nosné) |
Kontakt :
S.M.K., a.s.
Skalní mlýn 96
678 01 Blansko
Tel.: +420 516 418 113
Fax: +420 516 418 114
E-mail: smk@smk.cz
Web: www.smk.cz
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku