Kabinová lanovka Punkevní jeskyně - Macocha

Celá oblast Moravského krasu má dvě hlavní dominanty - to je propast Macocha a Punkevní jeskyně, ale stejně tak i řadu jiných jeskyní, zajímavých pro návštěvníky. Je pochopitelné, že koncentrace turistů je zde značně vysoká. Příjezdové cesty jsou do této oblasti v zásadě dvě, první z nich končí u hotelu Skalní mlýn v níže položené části této oblasti, druhá pak vede do blízkosti horního okraje propasti Macocha, kam je kupodivu taktéž bezproblémový přístup. Mezi Skalním mlýnem a vchodem do Punkevních jeskyní vedla zhruba čtyřkilometrová úzká silnice, která pochopitelně byla obtížně průjezdná pro automobily, nehledě na omezené možnosti parkování. Provoz hotelu Skalní mlýn převzala Společnost pro Moravský Kras, která ho značným nákladem zrekonstruovala. Tatáž společnost přišla s ambiciózním plánem uzavřít celé údolí u Punkevních jeskyní pro automobilovou dopravu a turisty tam přivážet visutou lanovkou od parkoviště u horního okraje Macochy. V roce 1992 byla podepsána s věhlasnou lanovkářskou firmou Doppelmayr dohoda o stavbě lanové dráhy. Po několika technických studiích byla vybrána kabinová lanovka s kyvným provozem, a se dvěma kabinami pro 15 osob. Od roku 1940 to byla první nová lanovka s kyvným provozem v tehdejší ČSFR. Přestože stavba byla motivovaná ušlechtilým cílem uchránit údolí okolo Punkevních jeskyní od automobilového provozu, zvedla se proti této stavbě vlna odporu. Stavba pak pokračovala velmi pomalu a několikrát došlo málem k jejímu zastavení. Jen díky agilnosti Společnosti pro Moravský Kras se nakonec podařilo stavbu dokončit. Lanovou dráhu se nakonec podařilo uvést do provozu v květnu 1995. I když sice lanová dráha má při provozu drobné technické problémy (kyvné lanovky nejsou standardním výrobkem firmy Doppelmayr), přesto je na první pohled zřejmé, že stavba této lanovky až neuvěřitelně pomohla zdejší oblasti. Podařilo se tak zrušit automobilovou dopravu v Punkevním údolí, stejně tak i usměrnit toky návštěvníků. Po tisíckrát omílaném poškození přírody není ani stopy, stanice lanovky jsou takřka neviditelně zakomponovány do okolí.  

R. Bílek

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha kyvadlového systému s pevným uchycením 15-místných kabin (KL-15)
Výrobní typ : 2x1x15-MGFJ kabinky Omega 15

Tažná větev :

-
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  353 osob/hod 
Šikmá délka :  249 m  
Vodorovná délka :  207 m
Dolní stanice :  362 m.n.m. Punkevní jeskyně
Horní stanice :  493 m.n.m. Macocha
Převýšení :  131 m
Výkon hlavního pohonu :  45 kW
Průměr dopravního lana : 41 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s
Čas jízdy :  2,1 min 126 s
Časový interval kabin :  -
Vzdálenost kabin :  -
Počet kabin :  2
Počet podpěr :  2 z toho 0 tlačných
Výrobce :  Doppelmayr kabiny CWA
Zařízení je v provozu od roku : 1995
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

  

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1a 12 nosná 1b 12 nosná
 Kladky dolní stanice : 4 (nosné)

 

  Fotogalerie 
 

    Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

S.M.K., a.s.

Skalní mlýn 96

678 01 Blansko

Tel.: +420 516 418 113

Fax: +420 516 418 114

E-mail: smk@smk.cz

 

Web: www.smk.cz

 

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku