Sedačková lanovka Špindlerův Mlýn - Medvědín
Na konci 70. let byla koncepce jednosedaček už naprosto beznadějně zastaralá. Proto se Transporta již podruhé v 70. letech pokusila zkonstruovat dvousedačkovou lanovku. Nový projekt byl podstatně ambicióznější - nešlo o úpravu starého systému, ale o vývoj zcela nové konstrukce. „Vyspělým“ prvkem měla být především odpojitelnost sedaček od dopravního lana (tedy totéž co první lanovky Von Roll od roku 1947). První takováto lanovka byla postavena v roce 1979 ve Špindlerově Mlýně na Medvědín. Lanovku se podařilo sice postavit, ale atypická, a chybová konstrukce vedla k tomu, že lanovka spíše stála než jezdila po takřka 15 let, až v roce 1993 byla firmou Doppelmayr rekonstruována na odpojitelnou čtyřsedačku, stejnou jako ze Špindlerova Mlýna na Pláň - i druhý pokus Transporty Chrudim o dvousedačkovou lanovku skončil fiaskem.
R. Bílek
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček (SLO-4) | |
Výrobní typ : | 4-CLD | stanice UNI |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | hydraulický v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | ||
Šikmá délka : | 1912 m |
|
Vodorovná délka : | 1842 m | |
Dolní stanice : | 745 m.n.m. | Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : | 1233 m.n.m. | Medvědín |
Převýšení : | 488 |
|
Výkon hlavního pohonu : | 447 kW | |
Průměr dopravního lana : | 36 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 5,0
m/s |
|
Čas jízdy : | 6,6 min | 396 s |
Časový interval sedaček : | 6 s | |
Vzdálenost sedaček : | 30 m | |
Počet sedaček : | 135 | |
Počet podpěr : | 17 | z toho 1 tlačná |
Garážování sedaček : | poloautomatické depo v horní stanici, odstavná kolej v dolní stanici | |
Výrobce : | Doppelmayr | |
Zařízení je v provozu od roku : | 1994 |
|
Rekonstrukce byla v roce : | 2011 - nová řídicí elektronika lanovky |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 8 | tlačná | 10 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
2 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná | 11 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
3 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná | 12 |
tažná – 6 + 2 vratná – 4 + 2 |
nosná 1) |
4 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná | 13 |
tažná – 6 + 2 vratná – 4 + 2 |
nosná 1) |
5 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná | 14 |
tažná – 8 + (2
+ 2) vratná – 6 + 2 |
nosná 1) |
6 | 2 x 4 | nosnotlačná | 15 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
7 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná | 16 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
8 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná | 17 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
9 | 6 | nosná | |||
1) nosná s protikladkami |
Kontakt :
SKIAREÁL Špindlerův Mlýn, a.s.
543 51 Špindlerův Mlýn
Tel.: +420 499 433 401
Fax: +420 499 433 473
E-mail: skiareal@skiareal.cz
Web: www.skiareal.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček (SLO-2) | |
Výrobní typ : | SL-2 | |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | závažím | |
Přepravní kapacita : | ||
Šikmá délka : | 1930 m | |
Vodorovná délka : | 1867 m | |
Dolní stanice : | 743 m.n.m. | Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : | 1233 m.n.m. | Medvědín |
Převýšení : | 490 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 130 kW | |
Průměr dopravního lana : | 31,5 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
Čas jízdy : | 13 min | 780 s |
Časový interval sedaček : | 14 s | |
Vzdálenost sedaček : | 34 m | |
Počet sedaček : | 125 | |
Počet podpěr : | z toho min. 2 tlačné | |
Výrobce : | Transporta Chrudim | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1978 | do roku 1994 |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | nosná | 15 | nosná | ||
2 | nosná | 16 | nosná | ||
3 | 17 | nosná | |||
4 | 18 | nosná | |||
5 | 19 | tlačná | |||
6 | 20 | nosná | |||
7 | 21 | nosná | |||
8 | 22 | nosná | |||
9 | 23 | 4 | nosná | ||
10 | 24 | 6 | nosná | ||
11 | 25 | 6 | nosná | ||
12 | 26 | 4 | nosná | ||
13 | lan. přechod | 12 | nosná | ||
14 |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku