Zrušená nákladní lanovka Kosov - Králův Dvůr
Nově otevřený vápencový lom Kosov propojila s Královédvorskou cementárnou spojovala od roku 1911 nákladní lanová dráha dodaná firmou Pohlig z Kolína nad Rýnem. Trasu tvořily dva samostatné úseky. Hlavní trať I měla horní nakládací stanici v lomu Kosov a dolní vykládací na východním okraji cementárny v Králově Dvoře. Nedaleko nad dolní stanicí procházela mezistanicí tvořenou zásobníkem, ze kterého byly nakládány vozíky tratě II vedoucí do západní části závodu. Obě tratě byly zprovozněny 10.10. 1911. V souvislosti s rozvojem Císařského lomu u Koněprus byla trať I prodloužena o další úsek z Koněprus do Kosova, který byl zprovozněn 7.11.1911. Stanice Kosov byla rekonstruována z koncové na průběžnou. Před stanicí Císařský lom vcházela trať do tunelu, ve kterém se nacházela i samotná stanice. Vozíky zde přejížděly po 156 m dlouhé ocelové příhradové konstrukci. Zajímavá byla rovněž podpěra č. 8 tratě II, která byla tlačná, což se u dvoulanových systémů vyskytuje velmi zřídka. Podpěra č. 9 byla zase se svou výškou 19 m nejvyšší. Největší volné rozpětí lana bylo mezi podpěrami č. 8 a 9 - úctyhodných 520 metrů. V roce 1927 byla lanovka v souvislosti s výstavbou nových provozů závodu ve spodním úseku rekonstruována. Prodloužena a rozšířena byla mezistanice, u níž byly přidány další zásobníky - na úseky před a za ní byly vloženy podpěry. Na konci 40. let byl paralelně s lanovkou postaven pásový dopravník. Provoz na lanové dráze byl ukončen v roce 1952, likvidována byla postupně od roku 1957. Ještě do roku 2004 se dochovalo torzo zásobníků v mezistanici, tři menší podpěry a zazděný portál tunelu před Císařským lomem. Jedna podpěra ("dolní" u výsypky) se ale již byla bohužel demontována.
(podle článku M.Sýkory z Dráhy 8/2002 zpracoval Radim Polcer)
Technické parametry lanovky Kosov - Králův Dvůr východ (Ia) :
Typ lanovky : | nákladní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních vozíků | |
Tažná větev : |
||
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | závažím v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | 52 tun/hod | |
Šikmá délka : |
970 m |
|
Vodorovná délka : | ||
Horní stanice : | 288 m.n.m. | Kosov |
Dolní stanice : | 147 m.n.m. | Králův Dvůr východ |
Převýšení : | 141 m | |
Výkon hlavního pohonu : | ||
Průměr nosného lana : | tažná větev - 38 mm, vratná větev - 30 mm | |
Průměr tažného lana : | 16 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2 m/s | |
Čas jízdy : | 8,1 min | 486 s |
Časový interval vozíků : | 39 s | |
Vzdálenost vozíků : | 78 m | |
Počet vozíků : | ||
Počet podpěr : | 15 | |
Výrobce : | Pohlig | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1911 | do roku 1952 |
Rekonstrukce byla v roce : |
Technické parametry lanovky Kosov - Králův Dvůr západ (II) :
Typ lanovky : | nákladní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních vozíků | |
Tažná větev : |
||
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | závažím v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | 19 tun/hod | |
Šikmá délka : | 400 m | |
Vodorovná délka : | ||
Horní stanice : | Králův Dvůr východ | |
Dolní stanice : | Králův Dvůr západ | |
Převýšení : | 30 m | |
Výkon hlavního pohonu : | ||
Průměr nosného lana : | tažná větev - 38 mm, vratná větev - 30 mm | |
Průměr tažného lana : | 16 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 1,5 m/s | |
Čas jízdy : | 4,5 min | 270 s |
Časový interval vozíků : | 105 s | |
Vzdálenost vozíků : | 158 m | |
Počet vozíků : | ||
Počet podpěr : | 6 | |
Výrobce : | Pohlig | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1911 | do roku 1952 |
Rekonstrukce byla v roce : |
Technické parametry lanovky Koněprusy - Kosov (Ib) :
Typ lanovky : | nákladní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních vozíků | |
Tažná větev : |
||
Umístění pohonu : | dolní stanice | |
Systém napínání : | závažím v napínací stanici | |
Přepravní kapacita : | 52 tun/hod | |
Šikmá délka : | 2398 m | |
Vodorovná délka : | ||
Horní stanice : | 302 m.n.m. | Koněprusy (Císařský lom) |
Dolní stanice : | 288 m.n.m. | Kosov |
Převýšení : | 14 m | |
Výkon hlavního pohonu : | ||
Průměr nosného lana : | tažná větev - 38 mm, vratná větev - 30 mm | |
Průměr tažného lana : | 16 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2 m/s | |
Čas jízdy : | 20 min | 1200 s |
Časový interval vozíků : | 39 s | |
Vzdálenost vozíků : | 78 m | |
Počet vozíků : | ||
Počet podpěr : | 20 | z toho 1 tlačná |
Počet napínacích stanic : | 1 | |
Výrobce : | Pohlig | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1917 | do roku 1952 |
Rekonstrukce byla v roce : |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku