Nákladní lanovka Černý Důl - Kunčice nad Labem
V roce 1963, kdy tato nákladní lanovka v centru Krkonoš
vznikla, bylo možné spatřit podobné dráhy na mnoha místech naší země.
Jejich doménou byla především Ostrava, setkat se s nimi bylo ale možné také
například v Kladně, v Ústí nad Labem, v okolí Berouna, mezi Zbýšovem a
Oslavany nebo přímo na předměstí Brna, kde se - podobně jako na krkonošské
dráze - vozil vápenec z líšeňského lomu do cementárny v Maloměřicích.
Časem však většina z těchto lanovek zmizela, snad až na krátkou
kyvadlovou dráhu se dvěma vozíky, sloužící observatoři na nejvyšší hoře
Českého středohoří - Milešovce. A samozřejmě kromě té krkonošské z
Černého Dolu do Kunčic nad Labem.
Lanovku stavěl oborový podnik Transporta Chrudim, náš tehdejší
monopolní dodavatel lanových drah. Provoz na ní byl zahájen v roce 1963.
Jedná se o nákladní dvoulanovou dráhu oběžného typu s nekonečným tažným
lanem a s odpojitelnými vozíky. jejím úkolem bylo a dodnes je zásobovat vytěženým
a drceným vápencem Krkonošskou vápenku v Kunčicích nad Labem. Vápenka
byla postavena zhruba 9 km od lomu - blíže nebyla situována vzhledem ke snazšímu
napojení železniční vlečky. Kunčická vápenka měla v minulosti dvě pece
na vypalování vápna a pokud neměla vyhasnout za cenu nové vyzdívky, musely
se vozíky na trati pěkně otáčet. V případě výluku musely okamžitě
nastoupit nákladní automobily. To dnes je situace trochu jiná. Začátkem
devadesátých let byly pece zrušeny a produkce soustředěna na betony a
maltové směsi podle poptávky. Roční produkce 300 až 350 tisíc tun se snížila
na 150 až 168 tisíc. Proto lanová dráha mohla v posledních letech zvolnit
své provozní tempo na měsíční výkon kolem 14 tisíc tun. Její hodinový
výkon se pohybuje od 100 do maximálních 135 tun. Dráha s vodorovnou délkou
8 230 metrů má 49 podpěr a výšce 6 až 30 metrů. Nosné lano má na pravé,
zátěžové straně (po směru jízdy) průměr 45 mm, na levé straně, po
které se vracejí prázdné vozíky, jen 35.5 mm, tažné lano je průměru 25
mm. Kromě výše uvedených podpěr je na trati šest kotevních a napínacích
stanic, tři kolejové přechody a dvě koncové obslužné stanice. Tažné
lano je přes soustavu kladek poháněno elektromotorem o výkonu 130 kW. Celému
poháněcímu ústrojí však vydatně napomáhá tíha plných vozíků. K
dispozici je i záložní spalovací motor. Nosná lana jsou v jednotlivých úsecích
v maximálních délkách kolem 500, 1300 nebo 1500 metrů. Jednotlivé úseky
jsou ukončeny napínacími stanicemi, kde jsou všechna čtyři lana (dvě z
jedné a dvě z druhé strany) vedena přes kladky k závažím o hmotnosti 10 až
15 tun, tvořeným ocelovými koši s kamennými kvádry. Vozíky v tomto místě
projíždějí po kolejovém přechodu. Jednotlivých vozíků typu V 1350 je na
trati potřeba asi 250 až 260, ve stavu jich je z důvodu oprav a renovací asi
o 70 více. Mají obsah korby 0,5 m3 (0,75 t) a dopravní rychlostí
3,15 m/s urazí vzdálenost z jedné stanice do druhé za 45 minut. Na trati
jezdí ve vzdálenosti 60 m, což odpovídá 19 sekundám. Z dráhy se vozíky
odpojují ve stanici Černý Důl nejprve přejezdem přes výhybku na slepou
kolej a posléze vyzdvižením a spuštěním jeřábkem pod stanici do
skladovacích prostor. Lanová dráha přejíždí třikrát nad silnicí. V
jednom případě to je silnice 1. třídy z Trutnova do Vrchlabí, ve dvou případech
místní komunikace. Za přejezdem silnice v Malém Lánově vede dráha nad
obytnou zástavbou. Ve všech těchto případech jsou přejezdy chráněny drátěnou
sítí. Vápenec se získává v Černém dole odstřelem. Dvojicí rypadel se
nakládá na automobily, které jej dopraví do drtírny. Tam je nerost drcen na
frakci 300 mm a po pásu dopraven do stotunového zásobníku. Do koncové
stanice Černý Důl přijíždějí prázdné vozíky, které se automaticky
odpojí od lana a po kolejnici jsou za pohonu podávacího zařízení přemístěny
ke čtveřici násypek. Před příslušnou násypkou se zastaví o zarážku.
Pracovník obsluhuje jak násyp suroviny do korbičky vozíku, tak i jeho
vypravení na odjezdovou kolej. Zde nahromaděné vozíky jsou automaticky vypouštěny
na trať pomocí fotobuňky, která sleduje otáčky kladky, přes kterou je přes
strojovnu vedeno tažné lano. Interval je nastaven na výše uvedenou hodnotu.
Vozík, který je právě na řadě, se po uvolnění zarážky rozjíždí spádem
po kolejnici a po dosažení rychlosti shodné s rychlostí tažného lana se čelist
umístěná pod běhounem pevně uchytí k tažnému lanu. Současně vozík přejíždí
z kolejnice na nosné lano Obdobně funguje zapojení i odpojení ve druhé
stanici v Kunčicích nad Labem. Dvojice pracovníků v Černém Dole, strojník
a obsluha násypky, se v jedné směně ve své činnosti střídají. Ve
stanici v Kunčicích nad Labem se náklad automaticky vyklopí do násypky:
jednoduchá zarážka odklopí závoru a nestabilizovaná korbička se sama otočí
dnem vzhůru. V této stanici je k obsluze potřeba pouze jeden pracovník, otáčející
korbičky zpět do základní polohy včetně zajištění závorou. Surovina se
z násypky dostává do drtiče ke zpracování na frakci 0 až 150 mm a odtud
do třídírny k rozdělení frakcí. Po technické stránce je lanovce věnována
základní péče ve formě čtvrtletních revizí lan a traťových spojek. Z
každé stanice vyjíždějí dva kontrolní vozíky a na každém jsou dva
pracovníci provádějící kontrolu. Mimo kontrolní dobu jsou vozíky
odstaveny na slepé koleji ve stanici Černý Důl. V případě zjištěné závady
je třeba lano v inkriminovaném úseku vyměnit. Promazávání lan se neprovádí,
protože se v počátcích provozu neosvědčilo. Mazivo totiž stékalo pod dráhu,
což bylo v oblasti zástavby předmětem stížností obyvatel. Navíc se
mazivo dostávalo pod tzv. zámky lana dovnitř a neplnilo tak svůj účel.
Rovněž nátěr podpěrných stožárů není prováděn, jejich vzhledu
dominuje barva rzi. Prohlídky nosného lana nejsou neúčelné. Vystouplé „zámky“
jsou totiž potencionální příčinou nehody - vozík o něj svým běhounem
zavadí a celý pramen lana potom shrnuje před sebou tak dlouho, dokud to vydrží
tah tažných lan. Na to zareagují lanáče v obou stanicích vychýlením, což
přes koncové spínače způsobí zastavení provozu. Lanová
dráha sloužící potřebám kunčické vápenky je v provozu od roku
1963 nepřetržitě. Jedinou rekonstrukci podstoupila v sedmdesátých letech, a
to kvůli zvýšení výkonu. Dodavatel technologie - Transporta Chrudim - vyměnil
všechna nosná lana za silnější během rekordních čtyř měsíců. Od té
doby lanovka slouží svému účelu přes hospodářské změny v podniku a
letos slaví již 40. výročí. Její budoucnost je limitována vytěžením vápence
v Černém Dole, jehož zásoby se odhadují na sedm až osm let. Těžit do
hloubky již potom nebude možné a dobývání vápence do šířky nepovolí
ekologové. Potom bude toto zajímavé technické dílo rozebráno a sneseno. A
na oběžné nákladní lanové dráhy potom zůstanou už opravdu jen vzpomínky.
Petr Fiala
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | nákladní visutá dvoulanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením nákladních vozíků | |
Tažná větev : |
pravá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | závažím
v napínacích |
|
Přepravní kapacita : | 135 tun/hod | |
Šikmá délka : | 8350 m |
|
Vodorovná délka : | 8220 m | |
Horní stanice : | 500 m.n.m. | Černý Důl |
Dolní stanice : | 285 m.n.m. | Kunčice nad Labem |
Převýšení : | 215 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 130 kW | |
Průměr nosného lana : | tažná větev - 45 mm, vratná větev - 35,5 mm | |
Průměr tažného lana : | 25 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 3,15 m/s | |
Čas jízdy : | 43 min | 2580 s |
Časový interval vozíků : | 20,3 s | |
Vzdálenost vozíků : | 64 m | |
Počet vozíků : | cca 300 | |
Počet podpěr : | 49 + 2 lanové přechody | |
Počet napínacích, kotevních a kombinovaných stanic : | 6 | |
Výrobce : | Transporta Chrudim | |
Zařízení je v provozu od roku : | 1963 | |
Rekonstrukce byla v roce : | 1971 - zvýšení výkonu, výměna nosných lan |
Kontakt :
Krkonošské vápenky Kunčice, a.s.
Kunčice nad Labem čp. 150
543 61 Kunčice nad Labem
Tel.: +420 499 455 111
Fax: +420 499 455 113
E-mail: kvk@kvk.cz
Web: www.kvk.cz
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku