Kabinková lanovka Pec pod Sněžkou - Růžová hora

Nejznámější česká lanovka vede na nejvyšší českou horu Sněžku už od roku 1949. Krátce po válce byla pro náš stát zakoupena licence švýcarské firmy Von Roll na stavbu sedačkových lanovek s odpojitelnými sedačkami. Tím byl umožněn rychlejší pohyb lana, a tím i vyšší dopravní rychlost. Sedačka byla pro dvě osoby, které seděly poněkud méně obvykle bokem ve směru jízdy. Tímto systémem byl rozestavěny hned tři lanové dráhy, lanovka na Sněžku vyjela jako první. Lanovka sestává ze dvou úseků, které mají společnou mezistanici na Růžové Hoře. Zde se trasa lanovky lomí do pravého úhlu a je zde nutné přestupovat. Původně se počítalo s ručním přesunutím sedačky po kovové konstrukci, ale k tomu nakonec nedošlo. Spodní úsek o délce 1560 m byl dočasně otevřen již v roce 1948, definitivní provoz byl zahájen ale až následující rok společně s horním, 1964 metrů dlouhým úsekem. Původní projekt počítal s „trvanlivostí“ cca 16 let. To, že tato lanovka vydržela bez jakýchkoliv úprav takřka 50 let je takřka neuvěřitelné. Rekonstrukce lanovky se připravuje od roku 1971, tedy zhruba 26 let. Většina projektů počítala ze stavbou lanovky v nové trase tak, aby vedla pokud možno z centra Pece pod Sněžkou. Nejprve ovšem narážela na nedostatek finančních prostředků, v poslední době pak podléhá nátlakovým akcím tzv. ochránců přírody. Tato pseudohumanistická instituce s teroristickými manýry a naprosto hysterickou a iracionální argumentací se snaží zabránit jakékoliv novostavbě, ale i rekonstrukci, a vůbec nejraději by viděla zastavení provozu v minimálně horním úseku, ale nejraději v celé trase. Lanovka, vedená v jízdním řádu pod šiframi 4g, 049, 904 se dostala ještě do jízdního řádu 1997/1998. V červenci 1997 ale byla privatizovaná. Jejím majetkem se stala akciová společnost, v níž má obec Pec pod Sněžkou 51 procent, Velká Úpa pak 49 procent.

R. Bílek

Průběh výstavby :

  • položen základní kámen nové dolní stanice (22.09.2011)
  • probíhají terénní úpravy oblasti pro novou dolní stanici, je rozšířen průsek trasy (28.04.2012)
  • poslední jízda původní lanovky s cestujícími (02.09.2012)
  • na parkoviště je již průběžně dodávána technologie nové lanovky - hlavy podpěr, staniční pilíře, staniční dopravníky, zároveň jsou zde uloženy díly lanovky Von Roll z horního úseku které poputují do muzea. Zároveň probíhá demontáž budovy stanice na Růžové hoře, ke svozu materiálu je využívána původní lanovka (07.09.2012)
  • dnes se uskutečnila definitivně poslední jízda původní lanovky Von Roll, hned v odpoledních hodinách bylo sneseno dopravní lano (12.09.2012)
  • dnes v odpoledních hodinách byla vrtulníkem snesena většina podpěr původní lanovky (16.09.2012)
  • původní mezistanice Růžová hora je již zcela zbourána (13.10.2012)
  • probíhá betonáž patek podpěr, převážně pomocí vrtulníku (říjen 2012)
  • probíhá usazování podpěr pomocí vrtulníku  (08 - 09.12.2012)
  • probíhá betonáž budovy dolní stanice, v horní stanici jsou vybetonovány staniční pilíře (12.05.2013)
  • dnes byl v horní stanici na Růžové hoře usazen podzemní pohon nové lanovky (22.05.2013)
  • probíhá montáž technologie dolní stanice (25.05.2013)
  • dnes byla dovezena první polovina kabin (06.06.2013)
  • technologie obou stanic jsou z větší části zkompletovány, v dohledné době začne rozvinování a zaplétání dopravního lana. Zároveň probíhá stavba budovy dolní stanice (26.07.2013))
  • probíhá zaplétání dopravního lana (10.08.2013)
  • dopravní lano je zapleteno a bylo již protočeno prostřednictvím dieselagregátu, probíhá montáž opláštění horní stanice. V dolní stanici je již v oběhu usazena jedna kabina pro účely nastavování dopravníků (05.09.2013)
  • probíhají zkušební jízdy s kabinkami (09.10.2013)
  • probíhají zátěžové zkoušky s pivními sudy (18 a 19.11.2013)
  • zahájení pravidelného provozu (20.12.2013)
Zobrazit průběh výstavby"; } else { print "Nezobrazit průběh výstavby"; } ?>

Lanovka je v provozu :

Zimní i letní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných kabinek (KLO-4)
Výrobní typ : GD4 kabinky Diamond

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  250 osob/hod
Šikmá délka :  1747 m  
Vodorovná délka :  1671 m
Dolní stanice :  829 m.n.m. Pec pod Sněžkou
Horní stanice :  1339 m.n.m. Růžová hora
Převýšení :  510 m
Výkon hlavního pohonu :  210 kW
Průměr dopravního lana : 38 mm  
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s
Čas jízdy :  5,8 min 348 s
Časový interval kabinek : 57,6 s
Vzdálenost kabinek 288 m
Počet kabinek 16 + 1 nákladní původně 3 nákladní
Počet podpěr :  17 z toho 3 tlačné
Garážování kabinek : depo v dolní stanici
Výrobce :  Leitner kabinky Sigma
Zařízení je v provozu od roku : 2013 (výstavba 2012-2013)
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 8 + (2 + 2) tlačná s protikladkami CPS 10 6 nosná
2 8 + (2 + 2) tlačná s protikladkami CPS 11 4 nosná
3 10 nosná 12 2 x 4 nosnotlačná
4 4 nosná 13 2 x 4 nosnotlačná
5 4 nosná 14 6 nosná
6 2 x 4 nosnotlačná 15 tažná – 8
vratná – 6
nosná
7 4 nosná 16 4 nosná
8 10 + (2 + 2) tlačná s protikladkami CPS 17 8 nosná
9 4 nosná      

 

  Fotogalerie 

 

  Videogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Lanová dráha Sněžka, a.s.

542 21 Pec pod Sněžkou

Tel.: +420 499 895 138, +420 499 895 137

Fax: +420 499 895 138

E-mail: info@snezkalanovka.cz

 

Web: www.snezkalanovka.cz

 

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček (SLO-2)
Výrobní typ : VR 101

Tažná větev :

pravá
Umístění pohonu :  horní stanice
Systém napínání :  závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita :  250 osob/hod
Šikmá délka :  1560 m  
Vodorovná délka :  1488 m
Dolní stanice :  890 m.n.m. Pec pod Sněžkou
Horní stanice :  1354 m.n.m. Růžová hora
Převýšení :  464 m
Výkon hlavního pohonu :  75 kW
Průměr dopravního lana : 23 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s
Čas jízdy :  10,5 min 660 s
Časový interval sedaček :  29 s
Vzdálenost sedaček :  72 m
Počet sedaček :  44
Počet podpěr :  19 z toho 4 tlačné
Garážování sedaček : manuální depo v horní stanici, odstavná kolej v dolní stanici
Výrobce :  Transporta Chrudim v licenci Von Roll
Zařízení bylo v provozu od roku : 1949 do roku 2012
Rekonstrukce byla v roce :  1983 - 84

  

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 tažná – 6 (1)
vratná – 8 (1)
tlačná 11 4 nosná
2 6 nosná 12 4 nosná
3 4 nosná 13 6 (1) tlačná
4 4 nosná 14 6 nosná
5 6 nosná 15 6 nosná
6 6 (1) tlačná 16 6 nosná
7 6 (1) tlačná 17 6 nosná
8 4 nosná 18 6 nosná
9 4 nosná 19 8 nosná
10 4 nosná      

 Pozn.: Číslo v závorce u tlačných podpěr udává počet kladek kontroly polohy lana

 

  Fotogalerie 

 

   Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku