Kabinková lanovka Pec pod Sněžkou - Růžová hora
Nejznámější česká lanovka vede na nejvyšší českou horu Sněžku už od roku 1949. Krátce po válce byla pro náš stát zakoupena licence švýcarské firmy Von Roll na stavbu sedačkových lanovek s odpojitelnými sedačkami. Tím byl umožněn rychlejší pohyb lana, a tím i vyšší dopravní rychlost. Sedačka byla pro dvě osoby, které seděly poněkud méně obvykle bokem ve směru jízdy. Tímto systémem byl rozestavěny hned tři lanové dráhy, lanovka na Sněžku vyjela jako první. Lanovka sestává ze dvou úseků, které mají společnou mezistanici na Růžové Hoře. Zde se trasa lanovky lomí do pravého úhlu a je zde nutné přestupovat. Původně se počítalo s ručním přesunutím sedačky po kovové konstrukci, ale k tomu nakonec nedošlo. Spodní úsek o délce 1560 m byl dočasně otevřen již v roce 1948, definitivní provoz byl zahájen ale až následující rok společně s horním, 1964 metrů dlouhým úsekem. Původní projekt počítal s „trvanlivostí“ cca 16 let. To, že tato lanovka vydržela bez jakýchkoliv úprav takřka 50 let je takřka neuvěřitelné. Rekonstrukce lanovky se připravuje od roku 1971, tedy zhruba 26 let. Většina projektů počítala ze stavbou lanovky v nové trase tak, aby vedla pokud možno z centra Pece pod Sněžkou. Nejprve ovšem narážela na nedostatek finančních prostředků, v poslední době pak podléhá nátlakovým akcím tzv. ochránců přírody. Tato pseudohumanistická instituce s teroristickými manýry a naprosto hysterickou a iracionální argumentací se snaží zabránit jakékoliv novostavbě, ale i rekonstrukci, a vůbec nejraději by viděla zastavení provozu v minimálně horním úseku, ale nejraději v celé trase. Lanovka, vedená v jízdním řádu pod šiframi 4g, 049, 904 se dostala ještě do jízdního řádu 1997/1998. V červenci 1997 ale byla privatizovaná. Jejím majetkem se stala akciová společnost, v níž má obec Pec pod Sněžkou 51 procent, Velká Úpa pak 49 procent.
R. Bílek
Průběh výstavby :
|
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných kabinek (KLO-4) | |
Výrobní typ : | GD4 | kabinky Diamond |
Tažná větev : |
pravá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | hydraulický v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | 250 osob/hod | |
Šikmá délka : | 1747 m |
|
Vodorovná délka : | 1671 m | |
Dolní stanice : | 829 m.n.m. | Pec pod Sněžkou |
Horní stanice : | 1339 m.n.m. | Růžová hora |
Převýšení : | 510 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 210 kW | |
Průměr dopravního lana : | 38 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 5,0 m/s | |
Čas jízdy : | 5,8 min | 348 s |
Časový interval kabinek : | 57,6 s | |
Vzdálenost kabinek : | 288 m | |
Počet kabinek : | 16 + 1 nákladní | původně 3 nákladní |
Počet podpěr : | 17 | z toho 3 tlačné |
Garážování kabinek : | depo v dolní stanici | |
Výrobce : | Leitner | kabinky Sigma |
Zařízení je v provozu od roku : | 2013 (výstavba 2012-2013) | |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 8 + (2 + 2) | tlačná s protikladkami CPS | 10 | 6 | nosná |
2 | 8 + (2 + 2) | tlačná s protikladkami CPS | 11 | 4 | nosná |
3 | 10 | nosná | 12 | 2 x 4 | nosnotlačná |
4 | 4 | nosná | 13 | 2 x 4 | nosnotlačná |
5 | 4 | nosná | 14 | 6 | nosná |
6 | 2 x 4 | nosnotlačná | 15 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
7 | 4 | nosná | 16 | 4 | nosná |
8 | 10 + (2 + 2) | tlačná s protikladkami CPS | 17 | 8 | nosná |
9 | 4 | nosná |
Kontakt :
Lanová dráha Sněžka, a.s.
542 21 Pec pod Sněžkou
Tel.: +420 499 895 138, +420 499 895 137
Fax: +420 499 895 138
E-mail: info@snezkalanovka.cz
Web: www.snezkalanovka.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček (SLO-2) | |
Výrobní typ : | VR 101 | |
Tažná větev : |
pravá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | závažím v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | 250 osob/hod | |
Šikmá délka : | 1560 m |
|
Vodorovná délka : | 1488 m | |
Dolní stanice : | 890 m.n.m. | Pec pod Sněžkou |
Horní stanice : | 1354 m.n.m. | Růžová hora |
Převýšení : | 464 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 75 kW | |
Průměr dopravního lana : | 23 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
Čas jízdy : | 10,5 min | 660 s |
Časový interval sedaček : | 29 s | |
Vzdálenost sedaček : | 72 m | |
Počet sedaček : | 44 | |
Počet podpěr : | 19 | z toho 4 tlačné |
Garážování sedaček : | manuální depo v horní stanici, odstavná kolej v dolní stanici | |
Výrobce : | Transporta Chrudim | v licenci Von Roll |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1949 | do roku 2012 |
Rekonstrukce byla v roce : | 1983 - 84 |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 |
tažná – 6 (1) vratná – 8 (1) |
tlačná | 11 | 4 | nosná |
2 | 6 | nosná | 12 | 4 | nosná |
3 | 4 | nosná | 13 | 6 (1) | tlačná |
4 | 4 | nosná | 14 | 6 | nosná |
5 | 6 | nosná | 15 | 6 | nosná |
6 | 6 (1) | tlačná | 16 | 6 | nosná |
7 | 6 (1) | tlačná | 17 | 6 | nosná |
8 | 4 | nosná | 18 | 6 | nosná |
9 | 4 | nosná | 19 | 8 | nosná |
10 | 4 | nosná | |||
Pozn.: Číslo v závorce u tlačných podpěr udává počet kladek kontroly polohy lana |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku