Sedačková lanovka Špindlerův Mlýn - Pláň
Po druhé světové válce, ve druhé polovině 40.let se kupodivu rozestavělo lanovek hned několik. Jako první z nich byla zprovozněna lanovka ze Sv.Petru (Špindlerův Mlýn) na Pláň v květnu 1947. Svojí délkou 1050 m předstihovala lanovku na Pustevny, ale byla postavena podle stejného vzoru - t.j. jednosedačková lanovka se sedačkami pevně uchycenými na laně. ČSD jí provozovaly ale až od 1.7.1953, obvykle pod číslem 4p nebo podobným. Lanovka nezůstala u ČSD dlouho, i ona byla k 1.l.1958 vyňata z působnosti ČSD a přešla k ČSTV. V letech 1963-4 pak byla modernizovaná poprvé, při té příležitosti byla prodloužena dále, na celkovou délku 1350 m. Druhá rekonstrukce následovala v roce 1987, kdy byla přestavěna na dvousedačkovou lanovku systému Poma. V této podobě ovšem vydržela jen do roku 1992, kdy byla pro obrovský zájem přestavěna na výkonnou čtyřsedačkovou lanovku systému Doppelmayr, první toho druhu u nás. Protože původní technologie Poma byla dosud v dobrém stavu, byla „přestěhována“ o 100 metrů východněji, kde byla zřízena lanovka Pláň II. Jak je vidět, pro tuto lanovku bylo štěstím, že o ní dráhy nestály, v opačném případě by živořila dosud všelijak
R. Bílek
Průběh výstavby :
|
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením šestimístných sedaček s modrými bublinami a vyhříváním, s nástupním pásem a s 90° nástupem (SLO-6 Bubble) | |
Výrobní typ : | CD6C | |
Tažná větev : |
pravá | |
Umístění pohonu : | dolní stanice | |
Systém napínání : | hydraulický v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | konečná 3000 osob/hod | |
Šikmá délka : | 1576 m |
|
Vodorovná délka : | 1507 m | |
Dolní stanice : | 744 m.n.m. | Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : | 1185 m.n.m. | Pláň |
Převýšení : | 441 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 668 kW | |
Průměr dopravního lana : | 48 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 4,89 m/s | konečná 6,0 m/s |
Čas jízdy : | 5,4 min | 324 s |
Časový interval sedaček : | 9 s | |
Vzdálenost sedaček : | 44 m | |
Počet sedaček : | 78 | |
Počet podpěr : | z toho 2 tlačné | |
Garážování sedaček : | automatické depo v dolní stanici | |
Výrobce : | Leitner | |
Zařízení bude v provozu od roku : | 2015 | |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1A | 12 | tlačná | 7 | 6 | nosná |
1B | 12 | tlačná | 8 | 6 | nosná |
2 | 10 | nosná | 9 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
3 |
tažná – 10 vratná – 8 |
nosná | 10 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
4 | 2 x 8 | nosnotlačná | 11 | 6 | nosná |
5 | 6 | nosná | 12 | 12 | nosná |
6 | 8 | nosná | 13 | 8 | nosná |
Kontakt :
SKIAREÁL Špindlerův Mlýn, a.s.
543 51 Špindlerův Mlýn
Tel.: +420 499 467 102
Fax: +420 499 433 246
E-mail: skiareal@skiareal.cz
Web: www.skiareal.cz
Technické parametry původní lanovky Doppelmayr :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením čtyřmístných sedaček (SLO-4) | |
Výrobní typ : | 4-CLD | |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | dolní stanice | |
Systém napínání : | hydraulický v horní stanici | |
Přepravní kapacita : | ||
Šikmá délka : | 1578 m |
|
Vodorovná délka : | 1509 m | |
Dolní stanice : | 748 m.n.m. | Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : | 1185 m.n.m. | Pláň |
Převýšení : | 437 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 397 kW | |
Průměr dopravního lana : | 38 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 5,0 m/s | |
Čas jízdy : | 5,5 min | 330 s |
Časový interval sedaček : | 6 s | |
Vzdálenost sedaček : | 30 m | |
Počet sedaček : | 113 | |
Počet podpěr : | z toho 2 tlačné | |
Garážování sedaček : | není | |
Výrobce : | Doppelmayr | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1992 | do roku 2015 |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla | |
Přesun : | 2017 - Horní Mísečky - Medvědín |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 8 | tlačná | 9 | 6 | nosná |
2 | 6 | nosná | 10 | 6 | nosná |
3 | 6 | nosná | 11 | 6 | nosná |
4 | 2 x 4 | nosnotlačná | 12 | 6 | tlačná |
5 | 6 | nosná | 13 | 6 | nosná |
6 | 6 | nosná | 14 | 8 | nosná |
7 | 8 | nosná | 15 | 8 | nosná |
8 | 6 | nosná | 16 | 8 | nosná |
Technické parametry původní lanovky Tatrapoma :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček (SLF-2) | |
Výrobní typ : | TS-2 | poháněcí stanice Delta |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | dolní stanice | |
Systém napínání : | hydraulický v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | ||
Šikmá délka : | 1612 m | |
Vodorovná délka : | 1551 m | |
Dolní stanice : | 748 m.n.m. | Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : | 1186 m.n.m. | Pláň |
Převýšení : | 438 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 160 kW | |
Průměr dopravního lana : | 33,5 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
Čas jízdy : | 10,8 min | 648 s |
Časový interval sedaček : | 8 s | |
Vzdálenost sedaček : | 20 m | |
Počet sedaček : | 161 | |
Počet podpěr : | ||
Výrobce : | Tatrapoma | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1985 (vyrobeno 1983) | do roku 1992 |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla | |
Přesun : | 1995 - Pláň Východ |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 4 | nosná | 10 | ||
2 | nosná | 11 | |||
3 | 12 | ||||
4 | 13 | ||||
5 | 14 | nosná | |||
6 | 15 | nosná | |||
7 | 16 | 4 | nosná | ||
8 | 17 | 4 | nosná | ||
9 | |||||
Kladky dolní stanice : 12 (tlačné) |
Technické parametry původní lanovky Transporta :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1) | |
Výrobní typ : | SL-1 | |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | původně dolní stanice |
Systém napínání : | závažím v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | původně 225 osob/hod | |
Šikmá délka : | 1391 m | původně 1055 m |
Vodorovná délka : | 1325 m | původně 1000 m |
Dolní stanice : | 762 m.n.m. | Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : | 1172 m.n.m. | Pláň |
Převýšení : | 421 m | původně 330 m |
Výkon hlavního pohonu : | 54 kW | původně 45 kW |
Průměr dopravního lana : | 28 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,0 m/s | původně 1,5 m/s |
Čas jízdy : | 12 min | 720 s |
Časový interval sedaček : | 13 s | původně 17 s |
Vzdálenost sedaček : | 25 m | |
Počet sedaček : | 113 | původně 83 |
Počet podpěr : | původně 24 | |
Výrobce : | Transporta Chrudim | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1947 | do roku 1986 |
Rekonstrukce byla v roce : | 1963-64 - rekonstrukce a prodloužení tratě |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku