Sedačková lanovka Čerňava - Šerák
V zimě 2010/2011 se lyžaři na Ramzové dočkali dalšího zkvalitnění služeb. Po dokončení odpojitelné čtyřsedačkové lanovky z Ramzové na Čerňavu byla během podzimu provedena výměna technologie také na druhém úseku Čerňava – Šerák, kam byla přesunuta původní dvousedačka z prvního úseku. Pro úplnost si nejprve ve stručnosti připomeňme historii lanovek na Ramzové. V roce 1976 byl uveden do provozu 1. úsek jednosedačkové lanovky Transporta na Čerňavu, který se stal vůbec první lanovkou v Jeseníkách. Na něj pak navázal o pět let později technologicky shodný, ale o něco delší druhý úsek z Čerňavy na Šerák. Zatímco v letní sezóně přepravní kapacita jednosedaček postačovala, v zimní sezóně se u dolní stanice především prvního úseku tvořily dlouhé fronty. V roce 1996, přesně 20 let od uvedení do provozu, bylo rozhodnuto vyřešit nedostatečnou přepravní kapacitu prvního úseku náhradou jednosedačkové lanovky dvousedačkovou. Ta byla dovezena z italského střediska Bellamonte – Alpe Lusia, kde přepravovala lyžaře od roku 1983 na trase Castelir – Le Fassane a jedná se o technologii do té doby v Čechách málo známého výrobce Nascivera. celý článek >>>>
Průběh výstavby :
|
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček (SLF-2) | |
Výrobní typ : | ||
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | dolní stanice | |
Systém napínání : | závažím
v dolní |
|
Přepravní kapacita : | 892 osob/hod | |
Šikmá délka : | 1810 m | |
Vodorovná délka : | 1789 m | |
Dolní stanice : | 1051 m.n.m. | Čerňava |
Mezistanice : | 1253 m.n.m. | Mračná |
Horní stanice : | 1325 m.n.m. | Šerák |
Převýšení : | 274 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 132 kW | |
Průměr dopravního lana : | 36 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
Čas jízdy : | 12 min | 720 s |
Časový interval sedaček : | 8,1 s | |
Vzdálenost sedaček : | 20,2 m | |
Počet sedaček : | 180 | |
Počet podpěr : | 26 (původně 25) | z toho 5 tlačných |
Výrobce : | Nascivera / Leitner | |
Zařízení je v provozu od roku : | 2010 | |
Rekonstrukce byla v roce : | 2011 - doplnění podpěry č. 11 | |
Původ lanovky : | Itálie - Bellamonte - Alpe Lusia (Castelir-Le Fassane) | |
ČR - Ramzová - Čerňava | ||
Rok výroby : | 1983 |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 10 | tlačná | 14 (ex 13) | 6 | nosná |
2 | 4 | nosná | 15 (ex 14) | 8 | tlačná 1) |
3 | 4 | nosná | 16 (ex 15) | 8 | tlačná 1) |
4 | 4 | nosná | 17 (ex 16) | 8 | nosná |
5 | 8 | tlačná | 18 (ex 17) | 6 | nosná |
6 | 4 | nosná | 19 (ex 18) | 6 | nosná |
7 | 4 | nosná | 20 (ex 19) | 6 | nosná |
8 | 4 | nosná | 21 (ex 20) | 6 | nosná |
9 | 4 | nosná | 22 (ex 21) | 8 | tlačná |
10 | 4 | nosná | 23 (ex 22) | 4 | nosná |
11 | 4 | nosná | 24 (ex 23) | 6 | nosná |
12 (ex 11) | 6 | nosná | 25 (ex 24) | 4 | nosná |
13 (ex 12) | 6 | nosná | 26 (ex 25) | 6 | nosná |
1) mezistanice |
Kontakt :
Bonera s.r.o.
788 25 Branná
Tel.: +420 583 230 077
Fax: +420 583 230 077
E-mail: bonera@bonera.cz
Web: www.bonera.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením jednomístných sedaček (SLF-1) | |
Výrobní typ : | SL-1 | |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | dolní stanice | |
Systém napínání : | závažím
v dolní |
|
Přepravní kapacita : | 317 osob/hod | |
Šikmá délka : | 1852 m | |
Vodorovná délka : | 1832 m | |
Dolní stanice : | 1058 m.n.m. | Čerňava |
Horní stanice : | 1332 m.n.m. | Šerák |
Převýšení : | 274 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 71 kW | |
Průměr dopravního lana : | 28 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,25 m/s | |
Čas jízdy : | 13,7 min | 822 s |
Časový interval sedaček : | 11 s | |
Vzdálenost sedaček : | 25,5 m | |
Počet sedaček : | 142 | |
Počet podpěr : | 33 | z toho 5 tlačných |
Výrobce : | Transporta Chrudim | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1981 | do roku 2010 (31.08.) |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 4 | tlačná | 18 | 4 | nosná |
2 | 4 | nosná | 19 | 6 | tlačná |
3 | 4 | nosná | 20 | 6 | nosná |
4 | 4 | nosná | 21 | 4 | nosná |
5 | 4 | nosná | 22 | 4 | nosná |
6 | 6 | tlačná | 23 | 4 | nosná |
7 | 6 | nosná | 24 | 4 | nosná |
8 | 4 | nosná | 25 | 6 | tlačná |
9 | 4 | nosná | 26 | 4 | nosná |
10 | 4 | nosná | 27 | 4 | nosná |
11 | 4 | nosná | 28 | 4 | nosná |
12 | 4 | nosná | 29 | 4 | nosná |
13 | 6 | nosná | 30 | 6 | tlačná |
14 | 6 | nosná | 31 | 6 | nosná |
15 | 6 | nosná | 32 | 4 | nosná |
16 | 4 | nosná | 33 | 4 | nosná |
17 | 4 | nosná |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku