Sedačková lanovka Stříbrnice - Štvanice
Další nová lanovka v Jeseníkách byla postavena v roce 2008 ve Stříbrnicích u Starého města pod Sněžníkem. Jedná se prakticky o zcela nový lyžařský areál, dosud zde byl pouze krátký lyžařský vlek. V okolí Starého města pod Sněžníkem se nachází hned několik lyžařských areálů, Stříbrnice však budou prvním, který bude disponovat lanovou dráhou. Jedná se o použitou dvousedačku Doppelmayr Lana dovezenou z Itálie, která bude obsluhovat 1000 metrů dlouhou a asi 35 m širokou sjezdovku. Horní stanice lanovky se nachází na vrcholu zalesněného kopce Štvanice a v budoucnu tak bude možno zdejší areál propojit další lanovkou nebo vlekem s areálem v Hynčicích pod Sušinou. Kromě lanovky se v dolní části areálu nachází ještě krátký lyžařský vlek P od Tatrapomy, další vleky se pak nachází v blízkém okolí. Výstavba byla zahájena 15. května 2008, po vykácení průseku pro lanovku a sjezdovku byla zahájena betonáž patek podpěr. V půlce srpna již byly usazeny a smontovány všechny podpěry, obě stanice a rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Pohon lanovky je umístěn v dolní stanici, horní stanice je napínací a nachází se v ní závaží. Dopravní lano je na trase vedeno přes 12 nosných a 2 tlačné podpěry. Projekt vypracoval Ing. Peter Duchnický z Kežmaroku, stavební část zajistila firma KERS. Nová lanovka přinesla bezesporu výrazné oživení turistického ruchu v staroměstském regionu.
O rok později následovalo dobudování systému technického zasněžování a propojením s Hynčicemi pod Sušinou prostřednictvím dvou odpojitelných lyžařských vleků firmy Poma (jde o známá rychlá „Háčka“, jedno z nich má v horní části trasy dokonce zalomení), čímž vznikla malá lyžařská houpačka. Hlavní 1000 metrů dlouhá a asi 35 m široká sjezdovka podél lanovky získala o pár let později ještě atraktivní objízdnou variantu prostřední prudší části. Přibyla také ještě další dvě „Háčka“ v Hynčicích pod Sušinou (jedno z nich obsluhuje strmou černou sjezdovku s názvem Sušina) a původní sedačky na dvousedačkové lanovce byly v roce 2011 po jejím převzetí novým majitelem vyměněny za modernější typ. Vysoká oblíbenost sjezdovky ve Stříbrnicích vedla k tomu, že se provozovatel areálu rozhodl nahradit dvousedačku odpojitelnou šestisedačkou s maximálním komfortním vybavením - s bublinami, s vyhřívanými sedáky s koženými potahy a s individuálními opěrkami na nohy, které se spolu s ochrannou zábranou odemykají jen ve stanicích a tím během jízdy zcela znemožňují případné vypadnutí cestujících. Dodavatelem nové lanovky se stala firma Doppelmayr, která premiérově v regionu Česká republika, Slovensko a Polsko nabídla dráhu nejmodernější generace s označením D-Line. celý článek >>>>
Radim Polcer
Průběh výstavby (SLF-2 2008) :
Průběh výstavby (SLO-6 Bubble 2020) :
|
Lanovka je v provozu :
Zimní i letní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením šestimístných sedaček s bublinami a vyhříváním a s nástupním pásem (SLO-6 Bubble) | |
Výrobní typ : | 6-CLD-B-S | stanice D-Line |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | hydraulický v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | 2550 osob/hod | |
Šikmá délka : | 984 m | |
Vodorovná délka : | 948 m | |
Dolní stanice : | 626 m.n.m. | |
Horní stanice : | 872 m.n.m. | |
Převýšení : | 246 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 293 kW | |
Průměr dopravního lana : | 45 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 5,0 m/s | |
Čas jízdy : | 3,8 min | 228 s |
Časový interval sedaček : | 8,5 s | |
Vzdálenost sedaček : | 42,4 m | |
Počet sedaček : | 53 | |
Počet podpěr : | 8 | z toho 1 tlačná |
Garážování sedaček : | staniční garážování v dolní (27) i horní (26) stanici | |
Výrobce : | Doppelmayr | |
Zařízení je v provozu od roku : | 2021 (výstavba 2020) | |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 16 | tlačná | 5 | 8 | nosná |
2 | 6 | nosná | 6 | 8 | nosná |
3 | 8 | nosná | 7 | 8 | nosná |
4 | 6 | nosná | 8 | 8 | nosná |
Kontakt :
Ski Areál Kraličák
KRALIČÁK, s.r.o.
Ztracená 269/36
779 00 Olomouc
Tel.: +420 603 150 184
E-mail: kralicak@mujkralicak.cz
Web: www.mujkralicak.cz
Technické parametry původní lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček (SLF-2) | |
Výrobní typ : | 2-CLF | |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | dolní stanice | |
Systém napínání : | závažím v horní stanici | |
Přepravní kapacita : | 720 osob/hod | |
Šikmá délka : | 982 m | |
Vodorovná délka : | 953 m | |
Dolní stanice : | 630 m.n.m. | |
Horní stanice : | 866 m.n.m. | |
Převýšení : | 236 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 90 kW | |
Průměr dopravního lana : | 36 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
Čas jízdy : | 6,6 min | 396 s |
Časový interval sedaček : | 10 s | |
Vzdálenost sedaček : | 25 m | |
Počet sedaček : | 79 | |
Počet podpěr : | 14 | z toho 2 tlačné |
Výrobce : | Doppelmayr | |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 2009 (výstavba 2008) | do roku 2020 |
Rekonstrukce byla v roce : | 2011 - výměna sedaček (získány z lanovky Wildkogelscharte) | |
Původ lanovky : | Itálie - Bormio (Praimont - Cimino) | |
Rok výroby : | 1982 |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 10 | tlačná | 8 | 4 | nosná |
2 | 6 | nosná | 9 | 6 | nosná |
3 | 6 | nosná | 10 | 6 | nosná |
4 | 8 | tlačná | 11 | 6 | nosná |
5 | 8 | nosná | 12 | 4 | nosná |
6 | 4 | nosná | 13 | 4 | nosná |
7 | 4 | nosná | 14 | 4 | nosná |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku