Sedačková lanovka Deštné v Orlických horách - Studený vrch

Ve stejném roce (byť o pár dní později) jako lanová dráha na Zakletý vrch v Říčkách se rozjela také lanovka ve známém středisku Deštné v Orlických horách. Jedná se o použitou neodpojitelnou dvousedačku Doppelmayr, která sloužila od roku 1980 v Malbunu, jediném lyžařském středisku s lanovkami v Lichtejnštějnsku. Zajímavostí na této lanovce jsou příhradové podpěry, které byly v České republice u jednolanové lanovky použity vůbec poprvé. Pohon i hydraulické napínání se nachází ve velkoryse pojaté dolní stanici Valachovka. Na dvousedačkovou lanovku relativně vysokou přepravní kapacitu zajišťuje rozběhový pás, který umožňuje bezpečné a bezproblémové nastupování lyžařů.

Radim Polcer

Průběh výstavby (SLO-6 Bubble 2024):

  • probíhá demontáž původního kotvového vleku (05.03.2024)
  • probíhá hloubení základů stanic, technologie lanovky z Kronplatzu je navezena na parkoviště (08.06.2024)
  • probíhá betonáž patek podpěr pomocí vrtulníku (12.06.2024)
  • zahájen rozvoz dílů podpěr po trase lanovky (02.07.2024)
  • probíhá betonáž základů dolní stanice a pilíře horní stanice (05.07.2024)
  • zahájeno usazování traťových podpěr pomocí autojeřábu (16.07.2024)
  • jsou usazeny podpěry č. 2 - 8 (18.07.2024)
  • dnes byly usazeny podpěry č. 9 a 10, kromě podpěry č. 1 jsou už tedy všechny podpěry na svých místech, namontována ještě není kladková baterie na tažné větvi podpěry č. 7 (23.07.2024)
  • zahájena montáž horní stanice (13.08.2024)
  • probíhá montáž opláštění horní stanice (23.08.2024)
  • probíhá betonáž pilíře dolní stanice (03.09.2024)
  • zahájena montáž technologie dolní stanice (17.09.2024)
  • montáž technologie dolní stanice pokračuje, usazena je již poháněcí hřídel mezi lanáčem a převodovkou a zahájena byla montáž střechy (27.09.2024)
  • dnes byla smontována tlačná podpěra č. 1 (17.10.2024)
  • zahájena demontáž původní dvousedačkové lanovky (18.10.2024)
  • zahájena montáž opláštění dolní stanice (21.10.2024)
  • probíhá rozvinování dopravního lana (31.10.2024)
  • probíhá zaplétání dopravního lana (11-12.11.2024)
  • probíhá oživování lanovky (03.12.2024)
  • první sedačky na trati (18.12.2024)
  • probíhají zkušební jízdy se sedačkami na trati (19.12.2024)
  • probíhají zátěžové a brzdné zkoušky (27.12.2024)

Průběh výstavby (SLF-2 2006) :

  • patky podpěr jsou vybetonovány, pod sjezdovkou jsou připraveny příhradové podpěry lanovky (16.10.2006)
  • usazování podpěr pomocí vrtulníku (19.10.2006)
  • usazování hlav podpěr (20.10.2006)
  • je vybetonován pilíř napínacího závaží v dolní stanici (25.10.2006)
  • podpěra č. 1 je usazena (03.11.2006)
  • montáž budovy dolní stanice (07.11.2006)
  • usazování poháněcího lanáče (10.11.2006)
  • montuje se střecha budovy dolní stanice a rozběhový pás (14.11.2006)
  • rozvinování dopravního lana (22.11.2006)
  • dopravní lano je zapleteno (24.11.2006)
  • usazování sedaček na dopravní lano (06.12.2006)
  • zahájen pravidelný provoz (27.12.2006)
Zobrazit průběh výstavby"; } else { print "Nezobrazit průběh výstavby"; } ?>

Lanovka je v provozu :

Zimní sezóna

Technické parametry lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením šestimístných sedaček s bublinami a nástupním pásem (SLO-6 Bubble)
Výrobní typ : SA6 (CD6C)  

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v horní stanici  
Přepravní kapacita :  2600 osob/hod tech. možné 3200 osob/hod
Šikmá délka :  808 m
Vodorovná délka :  780 m
Dolní stanice :  667 m.n.m. Valachovka
Horní stanice :  878 m.n.m. Studený vrch
Převýšení :  211 m
Výkon hlavního pohonu :     
Průměr dopravního lana : 44 mm  
Maximální dopravní rychlost :  5,0 m/s  
Čas jízdy :  2,7 min 162 s
Časový interval sedaček :  8,4 s tech. možné 6,8 s
Vzdálenost sedaček :  42 m tech. možné 34 m
Počet sedaček :  44 tech. možné 54
Počet podpěr :  10 z toho 2 tlačné
Garážování sedaček : automatické depo v dolní stanici
Výrobce :  Leitner
Zařízení bude v provozu od roku : 2024  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Itálie - Olang (Plateau)  
Rok výroby : 1996 (rekonstrukce 2016)  

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 12 tlačná 6 tažná – 8
vratná – 6
nosná
2 tažná – 8
vratná – 6
nosná 7 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3 tažná – 8
vratná – 6
nosná 8 tažná – 8
vratná – 6
nosná
4 12 tlačná 9 tažná – 10
vratná – 8
nosná
5 tažná – 8
vratná – 6
nosná 10 12 nosná

 

  Fotogalerie

 

Ceník jízdného

 

Kontakt :

 

Sportprofi s.r.o.

517 91 Deštné v Orlických horách
Tel.: +420 492 601 601

Fax: +420 492 601 310

E-mail: sportprofi@sportprofi.cz

 

Web: www.sportprofi.cz

 

Technické parametry původní lanovky :

Typ lanovky : osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením dvoumístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-2)
Výrobní typ : 2-CLF

Tažná větev :

levá
Umístění pohonu :  dolní stanice
Systém napínání :  hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita :  1350 osob/hod
Šikmá délka :  864 m
Vodorovná délka :  838 m  
Dolní stanice :  666 m.n.m. Valachovka
Horní stanice :  874 m.n.m. Studený vrch
Převýšení :  208 m  
Výkon hlavního pohonu :  164 kW  
Průměr dopravního lana : 31 mm  
Maximální dopravní rychlost :  2,5 m/s  
Čas jízdy :  6 min 360 s
Časový interval sedaček 5 s  
Vzdálenost sedaček :  13 m  
Počet sedaček :  135 + 1 náhradní  
Počet podpěr :  10 z toho 1 tlačná
Výrobce :  Doppelmayr  
Zařízení je v provozu od roku : 2006  
Rekonstrukce byla v roce :  nebyla
Původ lanovky :  Lichtejnštejnsko - Malbun (Täli)  
Rok výroby : 1980  

 

Soustava kladek lanové dráhy :

 

Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry Číslo podpěry Počet kladek Typ podpěry
1 8 tlačná 6 tažná – 6
vratná – 4
nosná
2 tažná – 8
vratná – 6
nosná 7 tažná – 8
vratná – 6
nosná
3

2 x 4

nosnotlačná 8 tažná – 6
vratná – 4
nosná
4 tažná – 6
vratná – 4
nosná 9 tažná – 6
vratná – 4
nosná
5 tažná – 6
vratná – 4
nosná 10 4 nosná

 

  Fotogalerie

 

    Videogalerie

Zpět na přehled lanovek

Zpět na úvodní stránku