Sedačková lanovka Špindlerův Mlýn - Labská
Největší investicí do lanové dopravy v roce 2005 byla nová odpojitelná čtyřsedačka ve Špindlerově Mlýně na Hromovku. Po dlouhých 9 letech tak byla v České republice postavena další odpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr (první byla postavena v roce 1992 na Pláň (první čtyřsedačka v Československu) a v roce 1994 na Medvědín – obě jsou ve Špindlerově Mlýně, po nichž následovala v roce 1996 třetí v Rokytnici nad Jizerou). Tato ve své době nejmodernější lanovka v České republice má jako první stanice UNI-G a nahradila trojsedačkovou lanovku Tatrapoma. Přestože zde byla tato lanovka pouhých 5 let, byla nahrazena novou lanovkou kvůli nedostatečné přepravní kapacitě, protože tato lanovka slouží pro primární dopravu lyžařů do střediska a ráno se zde tvořily dlouhé fronty. Zároveň se podařilo trasu lanovky i sjezdovku prodloužit o 350 metrů, čímž se optimálně dosáhlo její propojení s turistickou sjezdovkou z Plání. Z prostorových důvodů je dolní poháněcí stanice lanovky realizována jako první v České republice s nástupem kolmým k ose trati. Původní trojsedačka samozřejmě neskončila ve šrotu, ale byla znovu postavena na protějším svahu Labská, kde nahradila lyžařský vlek. I tady se trasu lanovky podařilo prodloužit, takže její horní stanice je v těsné blízkosti běžeckých tratí na Horních Mísečkách, odkud je možné na lyžích snadno přejet i k vlekům na Horních Mísečkách. Před postavením na Labské byla lanovka repasována, kladky a rámy sedaček byly vyměněny za nové od firmy Tatrapoma a doplněn byl rozběhový pás. Pro úplnost uvádím, že se jedná prakticky již o třetí působiště této lanovky – vyrobena byla v roce 1988 pro Tanvaldský Špičák, zde se ji ale nepodařilo postavit a tak byla prodána do Špindlerova Mlýna, kde v roce 2000 po částečné repasi nahradila lyžařský vlek Hromovka. Nové lanovky zvýšily přepravní kapacitu střediska Špindlerův Mlýn na téměř 20 000 osob za hodinu.
Radim Polcer
Lanovka je v provozu :
Zimní sezóna
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s pevným uchycením trojmístných sedaček a rozběhovým pásem (SLF-3) | |
Výrobní typ : | TS-3 | poháněcí stanice Delta |
Tažná větev : |
levá | |
Umístění pohonu : | dolní stanice | |
Systém napínání : | hydraulický
v dolní |
|
Přepravní kapacita : | 1300 osob/hod | |
Šikmá délka : | 1319 m | |
Vodorovná délka : | 1279 m | |
Dolní stanice : | 716 m.n.m. | Špindlerův Mlýn |
Horní stanice : | 1039 m.n.m | Labská (Krausovy Boudy) |
Převýšení : | 323 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 160 kW | |
Průměr dopravního lana : | 33,5 mm | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
Čas jízdy : | 8,8 min | 528 s |
Časový interval sedaček : | 8 s | |
Vzdálenost sedaček : | 21 m | |
Počet sedaček : | 128 | |
Počet podpěr : | 15 | z toho 1 tlačná |
Výrobce : | Tatrapoma | |
Zařízení je v provozu od roku : | 2005 | |
Rekonstrukce byla v roce : | nebyla | |
Původ lanovky : | ČR - Špindlerův Mlýn - Hromovka | |
Rok výroby : | 1988 |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 8 | tlačná | 9 | 2 x 4 | nosnotlačná |
2 | 6 | nosná | 10 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
3 | 4 | nosná | 11 |
tažná – 8 vratná – 6 |
nosná |
4 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná | 12 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
5 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná | 13 |
tažná – 6 vratná – 4 |
nosná |
6 | 2 x 4 | nosnotlačná | 14 | 6 | nosná |
7 | 4 | nosná | 15 | 4 | nosná |
8 | 4 | nosná | |||
Kladky dolní stanice : 12 (tlačné) |
Kontakt :
SKIAREÁL Špindlerův Mlýn, a.s.
543 51 Špindlerův Mlýn
Tel.: +420 499 433 401
Fax: +420 499 433 473
E-mail: skiareal@skiareal.cz
Web: www.skiareal.cz
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku