Zrušená sedačková lanovka v Transportě Chrudim
V roce 1949 se začíná stavět první hala nového závodu Transporty (hala 17 – dnes Tranza Břeclav) a přichází myšlenka – spojit starý a nový závod pomocí vlastního výrobku - sedačkové lanovky. Lanovka s odepínatelnými závěsy také umožňovala snadno zařadit na nosné lano místo sedaček dřevěné korby a dopravovat nejrůznější náklady. V roce 1950 vznikl první projekt lanovky. Pro Ing. Václava Nevrlého, vedoucího oddělení projekce a konstrukce lanovek, jistě nebyl problém řešit lanovku pro dopravní vzdálenost cca 600 metrů a dopravní výšku 16m. Trasa byla vedena ze starého závodu přes železniční trať – v tomto úseku dvojkolejnou ( jedna trať Pardubice – Havlíčkův Brod, druhá Chrudim – Chrudim město). Dále mezi objekty státní okresní nemocnice (tzv. nemocnice Na Kopečku) a Vyšší rolnické školy (dnes SOŠ a SOU obchodu a služeb) přes hospodářské objekty této školy a volnou plochu, kde později vzniklo autobusové nádraží nového závodu Transporta. Projektovaná lanovka končila horní poháněcí stanicí za tehdejším plotem nového závodu. Následovalo projednávání stavebního povolení se stavebním odborem tehdejšího okresního národního výboru i ostatními dotčenými stranami. Za Transportu vedl tato jednání Ing. Jindřich Schmalz, který celou trasu lanovky v terénu též zaměřil. Zde se vyskytl problém se zástupcem okresní nemocnice, který požadoval přeložení, resp. rozšíření přístupové komunikace k nemocnici, nad níž měla lanovka v krátkém úseku vést. Vzhledem k tomu, že by tato přeložka značně zvýšila rozpočet kalkulovaný V. Nevrlým na 1.990.000, Kčs ( v roce 1950), bylo rozhodnuto posunout (natočit) trasu lanovky tak, aby probíhala pouze nad pozemky Vyšší rolnické školy, jejíž vedení – ředitel Ing. Josef Čvančara, ani jeho nadřízený orgán nekladli žádných požadavků. Tím vznikla definitivní podoba chrudimské lanovky. celý článek >>>>
Technické parametry lanovky :
Typ lanovky : | osobní visutá jednolanová dráha oběžného systému s odpojitelným uchycením dvoumístných sedaček (SLO-2) | |
Výrobní typ : | VR101 | |
Tažná větev : |
pravá | |
Umístění pohonu : | horní stanice | |
Systém napínání : | závažím v dolní stanici | |
Přepravní kapacita : | 200 osob/hod | |
Šikmá délka : | 631 m | |
Vodorovná délka : | ||
Dolní stanice : | 256 m.n.m. | starý závod |
Horní stanice : | 272 m.n.m. | nový závod |
Převýšení : | 16 m | |
Výkon hlavního pohonu : | 16 kW | |
Maximální dopravní rychlost : | 2,5 m/s | |
Průměr dopravního lana : | 22,4 mm | |
Čas jízdy : | 4,2 min | 252 s |
Časový interval sedaček : | 36 s | |
Vzdálenost sedaček : | 90 m | |
Počet sedaček : | 14 | |
Počet podpěr : | 7 | z toho 0 tlačných |
Výrobce : | Transporta Chrudim | v licenci Von Roll |
Zařízení bylo v provozu od roku : | 1952 | do roku 1972 |
Rekonstrukce byla v roce : | 1966 |
Soustava kladek lanové dráhy :
Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry | Číslo podpěry | Počet kladek | Typ podpěry |
1 | 6 | nosná | 5 | nosná | |
2 | nosná | 6 | 6 | nosná | |
3 | nosná | 7 | 6 | nosná | |
4 | nosná |
Zpět na přehled lanovek
Zpět na úvodní stránku